تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۱
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۳۰۸۰۶۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

علت ناکامی طرح‌های تنظیم بازار مسکن

‌می‌متالز - یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اذعان به وجود مغایرت‌های آماری در بخش مسکن، گفت: هنوز سامانه‌های حوزه مسکن عملکرد موفقی نداشته و لازم است بستری فراهم شود تا مردم اعتماد کرده و اطلاعات خود را در این سامانه‌ها بارگذاری کنند.

به گزارش می‌متالز، سید البرز حسینی درباره آخرین وضعیت فعالیت سامانه‌های پیش بینی شده برای ساماندهی بازار مسکن، اظهار کرد: مبنای هر کاری دسترسی به آمار و اطلاعات است؛ اگر آمار و اطلاعاتی دقیقی وجود نداشته باشد، در تصمیم‌گیری دچار خطا خواهیم شد پس اگر در موضوع املاک واجاره‌بها، تصمیمات اتخاذ شده به نتیجه مطلوب نمی‌رسد به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات کافی در این حوزه است. حسینی ادامه داد: زمانی که اطلاعات کافی در دست نباشد، نمی‌توان تصمیم‌گیری درستی انجام داد و تمام دستگاه‌ها نیز با مشکل مواجه می‌شوند. شهرداری ها، سازمان ثبت اسناد و املاک، وزارت راه و شهرسازی و تمام دستگاه‌های ذی‌ربط اکنون از نبود اطلاعات دقیق در حوزه مسکن با مشکل مواجه هستند.

به گفته وی، متولیان بخش مسکن با ۱۰ الی ۱۵‌درصد خطا و اختلاف نسبت به یکدیگر، آمار ارائه می‌کنند؛ به عنوان مثال یک نهاد مدعی است که ۲۴ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد و نهاد دیگر این رقم را ۲۳ میلیون برآورد می‌کند. وی در عین حال با اذعان به اینکه تکمیل سامانه‌های حوزه مسکن باید «مردم محور» باشد، گفت: این امکان وجود ندارد که ما به در خانه افراد مراجعه کرده و با پرسشنامه قصد تکمیل سامانه را داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: اکنون وزارت راه و شهرسازی سامانه اسکان و املاک کشور را راه اندازی کرده است. بنا بود سه سال پیش این سامانه تکمیل شود، اما هنوز که هنوز است، به وضعیت مطلوبی نرسیده است. حسینی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه دستگاه‌های مختلف اطلاعات مقتضی را ارائه نمی‌کنند؛ به عنوان مثال اداره ثبت در ید قوه قضائیه است. حوزه مشاوران املاک در ید وزارت صمت است. شهرداری‌ها هم که یک بخش جداگانه هستند. این دستگاه‌ها در دادن اطلاعات به یکدیگر هماهنگ نیستند و به همین خاطر بخشی از این آمار و اطلاعات مغفول مانده است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده