تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۳۰۸۶۱۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

عطش چینی‌ها در صادرات محصولات فولادی

‌می‌متالز - صادرات محصولات فولادی چین در سال ۲۰۲۳ به بالاترین مقدار از سال ۲۰۱۶ می‌رسد و ادامه این روند احتمالا قیمت‌ها در بازار‌های جهانی را متاثر خواهد کرد. از طرفی کاهش ارزش یوان در سال جاری باعث شده تا جذابیت صادرات محصولات فولادی برای تولیدکنندگان این کشور دوچندان شود.

به گزارش می‌متالز، صادرات محصولات فولادی چین در ۵ ماه ابتدایی سال میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد رشد کرد و پیش‌بینی می‌شود صادرات فولاد چین به بالاترین مقدار در طول ۷ سال گذشته برسد. آمار گمرک چین نشان می‌دهد چینی‌ها هر ماه به حجم صادات خود می‌افزایند و احتمالا در سال ۲۰۲۳ به رکورد بالایی دست پیدا خواهند کرد.

عطش چینی‌ها در صادرات محصولات فولادی

صادرات محصولات فولادی چین از سال ۲۰۲۱ صعودی شد و امسال احتمالا سقف ۷ سال گذشته را رد خواهد کرد، ولی همچنان کمتر از سال ۲۰۱۶ است. کارشناسان کاهش ارزش یوان در کنار رکود بخش ساختمان سازی را دلیل عطش چینی‌ها برای صادرات محصولات فولادی بیان می‌کنند. پی هائو، تحلیلگر ارشد کارگزاری بین المللی FIS به رویترز گفت: اصلی‌ترین دلیل افزایش صادرات محصولات فولادی از چین تضعیف یوان در برابر دلار آمریکاست، این مساله باعث شده تا قیمت محصولات صادراتی چین جذاب‌تر شود.

ارزش یوان در برابر دلار در سال جاری ۵ درصد کاهش پیدا کرد و از طرفی شرایط اقتصادی چین باعث شده تا تقاضا برای محصولات فولادی کاهش یابد. آخرین داده‌های اقتصادی از چین نشان می‌دهد بازار مسکن این کشور در فصل رونق گرفتار رکود است و شرکت‌های ساخت و ساز بزرگ به جای افتتاح پروژه‌های جدید، در تلاشند تا پروژه‌های قدیمی را تکمیل کنند. از طرفی شرکت‌های ساخت و ساز چینی پس از پایان کرونا فعالیت را خود در کشور‌های جدید آغاز کرده‌اند. پیش از این محدودیت‌های کرونا باعث شده بود تا بخش مسکن چین فعالیت‌های خارجی خود را متوقف کند، ولی حالا رکود بخش مسکن چین و توقف محدودیت کرونایی باعث شده تا شرکت‌های ساخت و ساز چینی بازار‌های خارجی باز گردند. لی پنگ، مدیر خرید در شرکت بین المللی شرکت ساختمانی سوم، گفت: تقاضا برای محصولات فولادی تخت و مقطعی از اندونزی در چند ماه گذشته به دلیل ساخت کارخانه‌ها برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده توسط شرکت‌های چینی بسیار خوب بوده است.

تاثیر افزایش صادرات محصولات چینی بر بازار فولاد

سرریز محصولات فولادی چین به بازار‌های جهانی با کاهش قیمت شدید محصولات فولادی همراه بود. بررسی نمودار قیمتی محصولات فولادی نشان می‌دهد در طول ۵ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ همزمان با افزایش ۴۱ درصدی صادرات محصولات فولادی از چین، قیمت محصولات فولادی در بازار‌های جهانی نزولی شده‌است. ذخیره انبار این محصولات در ایران نیز افزایش یافته‌است، زیرا صادرات با قیمت‌های فعلی جذابیتی ندارد. از طرفی با توجه کاهش ۵ درصدی ارزش یوان، صادرات محصولات فولادی برای چینی‌ها با وجود کاهش قیمت آن‌ها در بازار‌های جهانی جذاب است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر حجم صادرات چینی‌ها به همین منوال ادامه داشته باشد بازار‌های جهانی فولاد در سه ماه پایانی ۲۰۲۳ به مشکل بر می‌خورند و شاید با موج دیگری از کاهش قیمت مواجه شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده