تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۴۹
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۳۰۸۸۰۴
استاندار کهگیلویه و بویر احمد:

با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی کهگیلویه و بویراحمد صاحب راه آهن می‌شود

‌می‌متالز - استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به طرح پیش بینی شده راه آهن اقلید - یاسوج به گچساران، گفت: با سرمایه گذارانی از کشور چین وارد مذاکره شده ایم و آنان برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده اند.

به گزارش می‌متالز، سید علی احمدزاده در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های عظیم استان در حوزه نفت و گاز و وجود پتروشیمی ها، پالایشگاه و مراکز نفتی و تولیدات آن ها، برای انتقال این تولیدات خط آهن نیاز است.

وی افزود: استان ما فاقد خطوط ارتباطی ریلی است هر چند که پروژه نیمه تمامی از اقلید به یاسوج آغاز شده که هنوز در ابتدای کار است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: یک ایده جدیدی طرح ریزی شده است که راه آهن استان از گچساران به شرق خوزستان وصل شود و از هندیجان عبور کند و به بندر امام برسد و از طرف غرب بوشهر هم به شهرستان‌های دیلم و گناوه و سپس به بوشهر وصل شود.

احمدزاده تصریح کرد: با عملیاتی شدن این ایده کهگیلویه و بویراحمد و دو استان دیگر بوشهر و خوزستان از ثمرات خط آهن بهره‌مند خواهند شد و یکی از سریع‌ترین مسیر‌های راه آهن کشور است و راه به مرکز کشور بسیار نزدیک می‌شود.

وی ابراز کرد: در دولت نگرش مثبتی ایجاد شده است که استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک منطقه میانی در کشور با اجرای راه آهن از بن بست خارج شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: امید است این پروژه مهم که جزو مطالبات دیرینه این مردم است، در سفر دوم رئیس جمهور به استان کلنگ زنی شود.

سال هاست که اتصال به شبکه ریلی کشور مطالبه و آرزوی دیرینه اصلی مردم کهگیلویه و بویراحمد است تا ضمن توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال، استان را از بن بست ارتباطی خارج کند و حمل بار با مقدار زیاد و در زمان کوتاه و هزینه کمتر انجام شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب شناخته می‌شود و دارای قابلیت‌های بی نظیری است، اما محروم از حتی یک متر خط ریلی است.

راه‌آهن اقلید - یاسوج بطول ۱۷۶ کیلومتر از جمله مهم‌ترین طرح‌های در حال احداث این استان در حوزه حمل و نقل است که در صورت بهره‌برداری از آن روند توسعه استان شتاب می‌گیرد.

احداث راه آهن اقلید - یاسوج در سفر اول دولت نهم (سال ۸۹) به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب، ولی به دلایل مختلف از جمله نداشتن توجیه اقتصادی اجرایی نشد تا اینکه در اواخر سال ۱۳۹۳ کلنگ زنی شد و هر سال اعتبارات قطره چکانی به آن تزریق شده است.

منبع: خبرگزاری برنا

عناوین برگزیده