تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۸
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۳۰۸۹۶۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
رئیس خانه معدن استان خراسان رضوی مطرح کرد

صنعت سنگ ساختمان در خراسان رضوی مورد غفلت قرار گرفته است

‌می‌متالز - رئیس خانه معدن خراسان رضوی گفت: صنعت سنگ ساختمانی در خراسان رضوی مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش می‌متالز، غلامرضا نازپرور امروز، ۱۲ تیر ماه، در نشست خبری برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی سنگ مشهد که در سالن جلسات نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خراسان رضوی استانی معدنی است که در حوزه تنوع مواد معدنی رتبه اول و در میزان ذخیره مواد معدنی رتبه دوم در کشور را داراست. این استان در زمینه تعداد معادن بین استان‌های کشور همیشه رتبه اول یا دوم را داشته است.

وی افزود: از بین ۸۱ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور، ۵۳ نوع آن در خراسان رضوی یافت می‌شود. حدودا ۱۴۵ معدن سنگ ساختمانی در استان فعالیت می‌کنند که حدود ۱۰ درصد از این معادن جنبه صادراتی داشته و می‌توان آن‌ها را به بازار‌های جهانی معرفی کرد.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: حدود ۲۰۰ واحد فرآوری و سنگبری در استان وجود دارد، اما ۲ یا سه مورد از این واحد‌ها استاندارد‌های جهانی را دارند. خراسان رضوی در زمینه تجارت ضعیف عمل کرده است.

نازپرور ادامه داد: شاید معدن‌کاران استان توجهی به بازار جهانی نداشته‌اند، اما هدف از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی سنگ مشهد، یافتن بازار و عرضه مستقیم محصولات معدنی توسط معدن‌کاران است.

وی با تاکید بر لزوم توسعه تجارت با افغانستان عنوان کرد: برادران افغانستانی از آب و آرد استان ما استفاده می‌کنند، اما ما نمی‌توانیم از منابع افغانستان استفاده کنیم، زیرا در حال حاضر ورود سنگ مرمر و تراورتن افغانستان به ایران ممنوع است. این موضوع قانون نبوده بلکه بخشنامه وزارتخانه است. امیدواریم بتوانیم با پیگیری این ممنوعیت را لغو کنیم.

نازپرور اضافه کرد: در حوزه سنگ ساختمانی از لحاظ تجهیزات خیلی عقب هستیم. تحریم‌ها اثرات زیادی داشته و نتوانسته‌ایم ماشین‌آلات روز دنیا برای فرآوری را وارد کنیم. واردات ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی به سختی انجام شده و به عنوان مثال یک بیل‌مکانیکی حدود ۶ ماه در گمرک مانده است.

رئیس خانه معدن خراسان رضوی با تاکید بر لزوم تسهیل واردات ماشین‌آلات معدنی گفت: با ماشین‌آلات روز دنیا می‌توان بهره‌وری معادن را افزایش داد. نباید صرف اینکه برخی از ماشین‌آلات در داخل تولید می‌شود، خود را از ماشین‌آلات روز دنیا محروم کنیم.

نازپرور ادامه داد: اگر بنا بر رونق معادن و جایگزینی این حوزه با نفت است، بنابراین باید زیرساخت ایجاد شود. معادن علاوه بر پرداخت مالیات و ارزش افزوده، حقوق دولتی نیز پرداخت می‌کنند. حقوق دولتی معادن نباید به معدن‌کاران فشار آورده و تا این حد در تمدید پروانه‌ها سختگیری شود.

وی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: باید اقدامات موثری برای رشد تولید در بخش معدن انجام شود. همه صنایع با رشد تولید تشویق، اما معادن با رشد تولید جریمه می‌شوند. قانون باید اصلاح شود، زیرا برای رشد تولید باید مجوز بگیریم، چون با رشد تولید حقوق دولتی تا پنج برابر افزایش پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه معنای خام‌فروشی باید در سنگ ساختمانی و مواد معدنی دیگر تعریف شود، عنوان کرد: باید هزینه‌های بهره‌بردار تامین شود. در حال حاضر استخراج مواد معدنی با قیمت دلار انجام شده و محصول به ریال فروخته می‌شود. صادرات و انتقال ارز به سختی انجام می‌شود و بانک‌ها با ما کار نکرده و کار با صرافی‌ها نیز بعضا مشکلاتی دارد.

نازپرور ادامه داد: صنعت سنگ ساختمانی به خصوص در خراسان رضوی مورد غفلت قرار گرفته است. اگر در این نمایشگاه حضور فعال داشته و بهره‌بردار به ارزش آن توجه و دولت نیز حمایت کند، سنگ ساختمانی می‌تواند ارزش افزوده بسیاری در استان ایجاد کند. قوانین مخل تولید و بخشنامه‌های ضد تولیدی هست که باید اصلاح شوند. متاسفانه مدیرانی که رشته آن‌ها معدن نیست، در بخش معدن تصمیم‌گیرنده هستند.

وی اضافه کرد: حقوق دولتی پرداختی معادن در خراسان رضوی به شدت بالا بوده و طی چند سال اخیر این عدد به صورت تصاعدی افزایش یافته است. سال گذشته حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان در استان حقوق دولتی پرداخت شده است.

بیشترین سرانه مصرف سنگ در کشور مربوط به شهر مشهد است

در بخشی از این نشست محمد حلاجیان، مدیر اجرایی دومین نمایشگاه بین‌المللی سنگ مشهد، اظهار کرد: ایران از لحاظ تنوع سنگ ساختمانی رتبه یک و از نظر ذخایر سنگ ساختمانی رتبه چهارم در دنیا را دارد. از نظر تنوع و ذخایر، خراسان رضوی رتبه یک کشور را داراست. حجم بازار جهانی سنگ ۳۵ میلیارد دلار است که سهم ایران از آن کمتر از یک درصد است.

وی افزود: حدود ۲۰۰۰ معدن سنگ ساختمانی و حدود ۶۰۰۰ واحد فرآوری سنگ در کشور فعالیت دارد. نزدیک به ۳۰۰۰ واحد تولیدکننده تجهیزات، لوازم و ماشین‌آلات فرآوری نیز در کشور فعالیت داشته و در بخش فرآوری سنگ تقریبا با کشور‌هایی مانند هند، ترکیه و چین هم‌رده هستیم.

مدیر روابط بین‌الملل انجمن سنگ ایران تصریح کرد: ایران بیشترین سرانه مصرف سنگ ساختمانی در حوزه ساخت‌وساز را داشته و بیشترین سرانه مصرف سنگ در کشور هم مربوط به شهر مشهد است. حدود ۳۰ درصد سنگ بریده کشور در مشهد استفاده می‌شود.

حلاجیان ادامه داد: نکته ویژه‌ای که کمتر به آن توجه شده، ارتباط ویژه شهر مشهد و خراسان رضوی با کشور‌های همسایه و آسیای میانه است. ارتباطات خوب استان با کشور‌های قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و افغانستان باعث شد که با هدف توسعه صادرات عنوان این نمایشگاه آسیای میانه باشد.

وی عنوان کرد: پیشینه تولید سنگ در شهر مشهد به سال ۱۳۴۸ بازمی‌گردد. در حال حاضر حدود ۳۰۰ واحد فرآوری سنگ در استان فعالیت دارد.

مدیر اجرایی دومین نمایشگاه بین‌المللی سنگ مشهد بیان کرد: در این نمایشگاه حدود ۶۵ شرکت از اقصی‌نقاط ایران در فضایی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع حضور دارند. ۱۵ شرکت از خراسان رضوی و ۵۰ شرکت از استان‌های مرکزی، اصفهان، تهران، قم، آذربایجان شرقی، زنجان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، فارس و لرستان در نمایشگاه بین‌المللی سنگ مشهد شرکت می‌کنند.

حلاجیان ادامه داد: همچنین یک شرکت از کشور اسپانیا به صورت نمایندگی در این نمایشگاه حضور دارد. طی رایزنی‌های صورت گرفته، بازدیدکنندگانی از کشور‌های پاکستان، ایتالیا، چین، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، لبنان و عمان خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه نگاه ما در نمایشگاه تنها تجاری نیست، عنوان کرد: نمایشگاه محل معرفی تکنولوژی‌های جدید، راهکار‌های حوزه تجارت و توسعه صنعت و برگزاری دوره‌های آموزشی با همکاری سازمان‌های مختلف است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده