تاریخ: ۱۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۴
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۳۰۹۳۱۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

برگزاری دومین نمایشگاه «سنگ» در مشهد

‌می‌متالز - دومین نمایشگاه بین‌المللی سنگ مشهد تا ۱۶ تیرماه ۱۴۰۲ در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برپاست. غلامرضا نازپرور، رئیس خانه معدن خراسان رضوی، گفت: خراسان رضوی به لحاظ تنوع مواد معدنی و تعداد معادن رتبه اول و به لحاظ میزان ذخایر دارای رتبه دوم در کشور است. از ۸۱ نوع ماده معدنی شناخته شده، ۵۳ نوع آن در خراسان وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، وی در نشستی خبری با تاکید بر اینکه دومین نمایشگاه سنگ مشهد، اولین نمایشگاه تخصصی درنوع خود است، افزود: از هیات‌های بازرگانان کشور‌های ایتالیا، چین، هند، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، عراق برای بازدید از این نمایشگاه دعوت به عمل آمده است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به مشکلات واردات ماشین آلات و تجهیزات به‌روز در حوزه سنگ بر اثر تحریم ها، خاطرنشان کرد: ما در زمینه تجهیزات فرآوری سنگ خیلی عقب هستیم و به لحاظ تجارت خارجی به‌ویژه در خراسان رضوی خیلی ضعیف عمل کردیم. از ۱۴۵ معدن سنگ ساختمانی فعال در استان، ۱۰‌درصد آن‌ها جنبه صادراتی داشته و قابلیت معرفی در بازار‌های جهانی را دارد. همچنین از ۲۰۰ واحد سنگ بری و واحد‌های فرآوری، ۲-۳ مورد دارای استاندارد‌های جهانی هستند. نازپرور تصریح کرد: اگر قرار است مواد معدنی جایگزین نفت شود و معادن رونق یابند باید زیرساخت‌ها مهیا شود و واردات دستگاه‌ها تسهیل شود.

اکنون از بهره برداران علاوه بر اخذ مالیات و ارزش افزوده، مبلغی هم بابت حقوق دولتی اخذ می‌شود. سال گذشته ۶‌هزار میلیارد تومان حقوق دولتی اخذ شده است. از طرفی با وجود شعار رشد تولید، بهره برداران در حوزه معدن در صورت رشد تولید به جای تشویق، جریمه می‌شوند که این قانون باید اصلاح شود. نازپرور با تاکید بر اینکه در مواد معدنی و سنگ باید تعریف خام فروشی مشخص شود، افزود: اکنون بهره برداران مواد معدنی را به دلار استخراج می‌کنند و به ریال به فروش می‌رسانند، صادرات به سختی انجام می‌شود و برای انتقال ارز با مشکلات زیادی مواجه هستند. در ادامه این نشست محمد حلاجیان، مدیر روابط بین‌الملل انجمن سنگ ایران گفت: به دلیل پتانسیل‌های بالای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به لحاظ دارا بودن بیشترین حجم معدنی در حوزه سنگ ساختمان و بیشترین مصرف سرانه سنگ ساختمانی کشور در مشهد، این شهر یکی از بازار‌های بسیار مهم در صنعت سنگ به شمار می‌رود. از طرفی ارتباط تجاری ویژه خراسان رضوی و همسایگی این استان با کشور‌های آسیای میانه از دلایل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی سنگ در مشهد است که با هدف توسعه صادرات به عنوان دروازه شرق کشور صورت گرفته است.

حلاجیان اظهار کرد: در دومین نمایشگاه بین‌المللی سنگ مشهد ۶۵ شرکت از سراسر کشور حضور دارند که ۱۵ شرکت از خراسان رضوی هستند. یک شرکت هم از کشور اسپانیا به صورت نمایندگی در این نمایشگاه حضور دارد. همچنین شاهد حضور بازدیدکنندگانی از کشور‌هایی مانند ایتالیا، چین، پاکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، لبنان و عمان در این نمایشگاه هستیم. وی اظهار کرد: میزان صادرات سنگ ساختمان از کشور در سال ۲۰۲۲ معادل ۲۰۰ میلیون دلار بوده که از این رقم سهم خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در مجموع ۱۳ میلیون دلار بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده