تاریخ: ۱۷ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۱۵
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۳۰۹۴۸۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
بررسی برنامه‏‏‌های توسعه‏‏‌ای شرکت فولاد هرمزگان

تداوم رکوردزنی‏‏‌های فولاد هرمزگان

‌می‌متالز - شرکت فولاد هرمزگان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز فولاد در کشور در سال ۱۴۰۱ توانست یک میلیون و ۵۵۱‌هزار تن محصول را در بازار‌های داخلی و صادراتی به فروش برساند و رشد ۹درصدی را در میزان فروش تختال و رشد ۴ درصدی درآمد فروش کل را با ثبت درآمد ۲۲‌هزار و ۵۹۵ میلیارد تومان تجربه کند.

به گزارش می‌متالز، رشد ۱۹درصدی میزان صادرات با فروش ۷۱۵‌هزار و ۴۳۵‌هزار تن تختال در بازار‌های بین‌المللی و رشد ۱۷ درصدی درآمد حاصل از صادرات به میزان ۱۰‌هزار و ۲۱۸ میلیارد تومان نشان از موفقیت این شرکت در بازار‌های بین‌المللی دارد و این شرکت در تلاش است که با برنامه ریزی مدون رکورد‌های خود را در حوزه تولید و فروش در سال ۱۴۰۲ تکرار کند.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان اظهار کرد: برنامه ریزی در حوزه صادرات برای سال‌جاری به نحوی انجام شده است که درصد بیشتری از تولید، صادر شود و قطعا میزان صادرات امسال نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت و هدف گذاری به شکلی انجام شده تا میزان صادرات سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته چیزی حدود ۱۰ تا ۲۰‌درصد افزایشی باشد، چراکه شرکت فولاد هرمزگان صادرات‌محور است و توسعه صادرات جزو برنامه‌های شرکت است و قطعا موفقیتی دیگر برای فولاد هرمزگان رقم خواهد خورد. قطع شدن برق و گاز در سال‌جاری نسبت به سال گذشته تشدید شده است، به طوری که سال ۱۴۰۰ یک ماه دیرتر با قطعی برق و گاز مواجه شدیم، این در حالی است که امسال از اردیبهشت ماه با محدودیت‌های برق و گاز روبه رو هستیم و در حال حاضر نیز روزانه چند ساعت محدودیت برق داریم، به طوری که در حال حاضر از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر با محدودیت برق مواجه هستیم و امیدواریم که در ادامه فصل گرما محدودیت قطعی‌ها تعدیل شود. اما با وجود این در حوزه تولید نیز برنامه ریزی به نحوی انجام شده است که چیزی حدود ۵۰‌هزار تن بیشتر از سال گذشته افزایش تولید را به ثبت برسانیم.

عطاالله معروفخانی افزود: فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۱ جایگاه خود را به عنوان پنجمین تولیدکننده فولاد خام کشور تثبیت و یک میلیون و ۵۴۵‌هزار و ۷۵۳ تن تختال را به عنوان محصول نهایی خود تولید کرد که با توجه به عدد ۲۱۰‌هزار تنی توقف و خاموشی ناشی از کمبود برق عدد بسیار خوبی برای تولید این محصول به شمار می‌رود، این در حالی است که در صورت نبودن این توقف‌ها شرکت می‌توانست به راحتی به تولید یک میلیون و ۷۵۰‌هزار تنی تولید تختال دست یابد.

شرکت فولاد هرمزگان در بخش فولادسازی و ریخته گری مداوم و نیز احیای مستقیم و تولید آهن اسفنجی دستاورد‌های مهمی را به ثبت رساند و با وجود توقف‌ها و خسارت‌های ناشی از کمبود انرژی موفق شد رشد ۸/ ۶ درصدی را در تولید تختال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم بزند. سال ۱۴۰۱ را می‌توان برای فولاد هرمزگان سالی پر از رکوردشکنی‌های متنوع در حوزه بهره برداری نامید، به طوری که ۳۱رکورد در حوزه تولید روزانه، ماهانه و در پایان سال رکورد تولید سالانه به میزان یک میلیون و ۵۴۵‌هزار و ۷۵۳ تن تختال ازجمله مهم‌ترین دستاورد‌های فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۱ به حساب می‌آیند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت فولاد هرمزگان سنگ‌آهن فرآوری نمی‌کند و امکان خرید وجود ندارد، معمولا آهن اسفنجی و گندله خریداری و استفاده می‌کنیم و برنامه ریزی طوری انجام شده که خرید آهن اسفنجی و گندله دقیقا از طریق بورس‌کالا انجام شود و با صرفه جویی که در این حوزه و همچنین بخش تولید داریم قیمت تمام‌شده محصولات نسبت به سال گذشته متعادل‌تر شود.

با توجه به پیش‌بینی که در خصوص افزایش محدودیت‌های برق برای سه‌ماه ابتدایی سال‌جاری انجام شد در فروردین و اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ که برق کامل داشتیم میزان تولید را افزایش دادیم و در سه‌ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته چیزی حدود ۵۸‌هزار تن افزایش تولید داشتیم و در واقع رکورد فصلی را در سه‌ماه بهار امسال به ثبت رساندیم.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان تاکید کرد: تعداد ۲۵ پروژه به ارزش ۲۶‌هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال و ارزش ۱۲۳ میلیون یورو در واحد تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان به پیمانکاران ابلاغ شده و هم اکنون ۸۷ پروژه در مراحل مطالعات مهندسی قرار دارند؛ طرح توسعه ظرفیت فولادسازی به ۲/ ۳ میلیون تن تختال در سال، احداث مدول چهارم آهن‌سازی به ظرفیت ۶/ ۱ میلیون تن آهن اسفنجی در سال، احداث واحد تولید گاز‌های صنعتی شماره ۳، احداث ایستگاه کاهش فشار گاز طبیعی شماره ۳، توسعه پست برق ۲۳۰ و ارتقای شبکه توزیع برق، مطالعات امکان‌سنجی احداث نیروگاه برق و احداث کارخانه نورد گرم پیوسته ازجمله اقدامات توسعه‌ای این شرکت به حساب می‌آیند. همچنین تعداد ۴۳ پروژه نیز در مراحل مختلف اجرایی هستند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از احداث مدول سوم آهن‌سازی جهت تامین بخشی از مواد اولیه واحد فولادسازی در طرح توسعه، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی مخازن آهن اسفنجی، احداث ایستگاه کاهش فشار گاز طبیعی شماره ۲و احداث چهار پست توزیع برق.

معروفخانی در ادامه گفت: شرکت فولاد هرمزگان در راستای تحقق شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید» پیشگام است و در طرح‌های توسعه‌ای نیز در تلاش هستیم به این طرح‌ها سرعت بخشیم و در صورت شتاب دهی به طرح‌های توسعه‌ای و بهره برداری طی دو سال آینده به صورت طبیعی اشتغال‌زایی به همراه خواهد داشت و ایجاد شغل و افزایش تولید نیز در راستای شعار سال هستند. برای طرح‌های توسعه‌ای بودجه موردنیاز را پیش‌بینی کرده ایم و برنامه سرعت‌بخشی را در دستور کار قرار داده ایم. شرکت فولاد هرمزگان در حوزه دانش‌بنیان و بومی سازی نیز گام‌های موثری برداشته اشت.

شرکت فولاد هرمزگان بر آن است تا همزمان با تولید محصولات فولادی تخت به منظور توسعه زیرساخت‌های کشور و تامین نیاز‌های مشتریان داخلی و خارجی هدف، به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات فولادی در جنوب کشور با توانایی تولید ۵/ ۳ میلیون تن تختال با گرایش به محصولات ویژه تبدیل شود.

فولاد هرمزگان واحد نمونه صنعتی استان هرمزگان

تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه استان هرمزگان با همت اداره کل صمت استان هرمزگان برگزار شد. همایش تجلیل از صنعتگران و معدن‌کاران نمونه استان هرمزگان با همت اداره کل صمت استان هرمزگان و با حضور برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت، مهدی دوستی استاندار هرمزگان، محمد آشوری و احمد مرادی نمایندگان مردم شریف هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و مدیران عامل و فعالان شرکت‌های فعال صنعتی و معدنی در استان هرمزگان در سالن اجتماعات حوزه علمیه بندرعباس برگزار شد. در این همایش از شرکت فولاد هرمزگان به عنوان صنعت نمونه با اهدای لوح و تندیس جشنواره تقدیر شد. استان هرمزگان با بیش از یک‌هزار شرکت صنعتی و ۲۵۰ معدن فعال، با وجود بنادر استراتژیک و پهنه ساحلی وسیع، به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی کشور و بزرگ‌ترین اهرم توسعه اقتصادی کشور شناخته می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده