تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۲
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۳۰۹۵۷۹

زیان نیم میلیاردی نارسایی راه آهن برای اقتصاد کشور

‌می‌متالز - دبیر انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریل در توئیتی نوشت: سقوط عملکرد حمل بار ریلی منجر به زیان نیم میلیارد دلاری به اقتصاد کشور به واسطه کاهش تولید فولاد شده اس

به گزارش می‌متالز، سبحان نظری، دبیر انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی در توئیتی نوشت: سقوط عملکرد حمل بار راه آهن در ۲ سال اخیر، منجر به کاهش دست کم یک میلیون تنی تولید سالانه فولاد شده است.

در واقع عدم النفع ناشی از نارسایی راه آهن برای اقتصاد کشور، فقط در بخش فولاد، سالانه بیش از نیم میلیارد دلار بوده است. او تاکید کرد که دولت باید برنامه جدی و مناسبی برای رشد بخش ریلی بریزد.

گزارش عملکرد حمل و نقل ریلی در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، متوسط بهره وری ماهیانه واگن‌های باری در سال ۱۴۰۱ افت ۹.۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است.

در همین مدت سرعت بازرگانی واگن‌های باری با افت ۱۰.۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ به عدد ۳.۳۸ کیلومتر بر ساعت رسیده است. از طرفی هر دو این شاخص‌ها در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۱ نسبت به سه ماهه سوم افت داشته اند، به‌طوری که متوسط بهره وری ماهیانه واگن‌های باری با افت ۰.۴ درصدی به کمتر از ۸۳ هزار تن-کیلومتر و سرعت بازرگانی واگن‌های باری با افت ۶.۴ درصدی به ۳.۲۴ کیلومتر بر ساعت رسیده است.

همچنین تن-کیلومتر بار ترانزیتی ریلی که در سال ۱۴۰۰ رشد جهشی نسبت به سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ داشت، در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افت ۵۰ درصدی داشته است.

چرا همچنان آمار حمل بار ریلی در حال سقوط است؟

نظری چندی پیش در مصاحبه با نود اقتصادی عنوان کرد که شرکت راه آهن باید توضیح دهد چگونه با اضافه شدن واگن‌های باری همچنان آمار حمل بار در حال سقوط است. مدیریت ضعیف شرکت راه آهن تمام انگیزه‌های بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش ریل و ناوگان ریلی را از بین برده است. چرا شرکت راه آهن اجازه نمی‌دهد واگن ساز داخلی فعالیت کند؟

منبع: تین نیوز

عناوین برگزیده