تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۱۴
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۳۰۹۵۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش‌بینی بازار ۱۹ تیر ۱۴۰۲ / سهامداران حقیقی متضررین اصلی

‌می‌متالز - یکی از عمده مشکلات بازار سرمایه این است که سهامداران حقیقی تشکلی برای احقاق حقوق خود ندارند و دستگاه‌های نظارتی هم به این مساله ورود نمی‌کنند و سازمانی برای پاسخگویی وجود ندارد.

به گزارش می‌متالز، وحید شقاقی شهری، کارشناس و تحلیلگر اقتصاد و بازار سرمایه در مصاحبه با صدای بورس درباره وضعیت بازار سرمایه گفت: مساله اول این است که مدیریت بازار سرمایه عملکرد بسیار ضعیفی دارد و قرار بود منتقدان مدیریت قبلی بازار سرمایه اقداماتی را در جهت شفافیت و تقویت نهاد‌های اثرگذار انجام دهند و تا حد امکان از اقتصاد دستوری جلوگیری کنند که متاسفانه تا کنون اقدامی صورت نگرفته است.

وی گفت: برای بهبود شرایط باید نهاد‌های مورد نیاز بازار سرمایه شکل بگیرد و شفافیت در عملکرد شرکت‌ها بیشتر شود. مسیر همان مسیر گذشته است، اما با ابهامات بیشتر و شفافیت کمتر؛ در حال حاضر رویکرد اقتصاد دستوری بر کلیت بازار حاکم است و قیمت‌گذاری‌های بدون برنامه‌ریزی و غیرقابل پیش‌بینی موجب متضرر شدن سهامداران خرد شده است.

شقاقی ادامه داد: از نمونه اینگونه اقدامات دستورالعمل افزایش قیمت خوراک برای پتروشیمی‌هاست که یکبار نبوده و بار‌ها و بار‌ها رخ داده و موجب سلب اعتماد از بازار سرمایه شده است. در مجموع باید گفت بازار سرمایه وضعیت خوبی از منظر مدیریت حاکم ندارد، اما خود از ارزندگی بسیار بالایی برخوردار است؛ شرایط فعلی حاکم بر بازار سرمایه برای بسیاری از سهم‌ها با p/e بالا ارزنده است؛ همچنین پیش‌بینی می‌کنم که نسبت قیمت به درآمد آینده بازار زیر ۷ باشد.

این کارشناس ادامه داد: برخی از صنایع بسیار ارزنده هستند و اگر تجدید ارزیابی کنند ارزش واقعیشان مشخص می‌شود. وجود شبهاتی از قیمت‌گذاری دستوری و دست‌کاری در مدیریت شرکت‌های فعال در بازار سرمایه گرفته تا دخالت دولت، رانت اطلاعاتی و ابهامی که در بازار سرمایه وجود دارد موجب رنج زدن بازار شده است.

وی بیان کرد: ابهام کلیه متغیر‌های اقتصادی را فرا گرفته که که به نظر می‌رسد اصلاح زمانی را بیشتر کند، اما اصلاح قیمتی رخ نخواهد داد چرا که پایین بودن ارزش معاملات، قیمت سهم‌ها تمایلی به کاهش ندارند و عمده آن‌ها ارزنده هستند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده