تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۰۲
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۰۹۶۶۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

بومی سازی شیپوری‌های تصفیه گاز کوره بلند ۳، صرفه اقتصادی ۶۰ درصدی را رقم زد

‌می‌متالز - در راستای معرفی دستاورد‌های بومی سازی در ذوب آهن اصفهان، در این شماره از هفته نامه آتشکار گزارشی در خصوص بومی سازی شیپوری‌های تصفیه گاز کوره بلند ۳ که با همکاری شرکت ذوب و تکمیل آپادانا انجام گرفته، تهیه شده است که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

بومی سازی شیپوری‌های تصفیه گاز کوره بلند ۳، صرفه اقتصادی ۶۰ درصدی را رقم زد

به گزارش می‌متالز، اصغر امینی مدیر انرژی و بهینه سازی سوخت ذوب آهن اصفهان در خصوص بومی سازی انجام شده گفت: شیپوری‌های داخل اسکروبر تصفیه گاز کوره بلند ۳، وظیفه تنظیم فشار گاز دهانه کوره را بر عهده دارند که بر اثر کار مداوم این قطعات دچار فرسایش شدید شده بود.

وی افزود: هر مجموعه از شیپوری‌ها وزنی معادل پنج و نیم تن دارد و با نصب قطعات دیگر در مجموع وزنی بالغ بر ۱۷ تن در فضایی با ارتفاع ۳ متر و در قطر ۱.۷ متر خواهند داشت.

مدیر انرژی و بهینه سازی سوخت شرکت تصریح کرد: خرید قطعات از خارج از کشور بین دو تا پنج برابر هزینه بیشتر به کارخانه تحمیل می‌کرد در حالی که بومی سازی آن‌ها علاوه بر کاهش هزینه ها، ارتقاء مهارت کارکنان، جلوگیری از خروج ارز، کاهش آلودگی زیست محیطی ناشی از حمل و نقل قطعه و افزایش رقابت پذیری صنایع محلی را رقم زد.

این مقام مسوول اظهار داشت: با حمایت‌های معاونت بهره برداری و با همکاری بخش گاز رسانی و دفتر فنی مدیریت انرژی قطعات مهندسی معکوس شدند سپس نقشه‌ها در مهندسی نت مکانیک نهایی شد و از طریق مدیریت سفارشات و مدیریت خرید برای جذب شرکت‌های همکار و ساخت آن اقدام گردید.

امینی گفت: خاص بودن نوع آلیاژ و همچنین ابعاد و اندازه‌های دقیق آن از جمله چالش‌های ساخت این قطعه مهم بود که شرکت ذوب و تکمیل آپادانا ساخت آن را عملیاتی نمود.

سیدمحمدحسینی از تلاشگران مدیریت خرید تجهیزات شرکت گفت: این مجموعه در زمینه بومی سازی قطعات مکانیکی اقدامات بسیار خوبی داشته که از جمله آن‌ها ساخت اسکروبر‌های تصفیه گاز کوره بلند شماره ۳ کارخانه است.

وی افزود: این مدیریت در زمینه بومی سازی این قطعه با شرکت‌های توانمند داخلی وارد مذاکره شد و سرانجام طی برگزاری مناقصه شرکت ذوب و تکمیل آپادانا برنده شد و ساخت آن را بر عهده گرفت.

حسینی تصریح کرد: با انجام این پروژه ۲۰۰ هزار دلار از خروج ارز جلوگیری به عمل آمد و نسبت به مشابه خارجی ۶۰ درصد ساخت آن ارزانتر و البته با کیفیت مطلوب انجام گرفت.

این تلاشگر ذوب آهنی گفت: این تجهیز با موفقیت در شرکت تست شده است و دو مجموعه نهایی آن تا نیز آخر تیرماه به کارخانه تحویل داده می‌شود.

مرتضی رضایی مدیرعامل شرکت ذوب و تکمیل آپادانا نیز اضافه کرد: این شرکت تولید قطعات فولادی و آلیاژی مربوط به صنایع سیمان، معادن، نیروگاه‌ها و فولاد را از سال ۸۵ آغاز نموده است و از سال ۱۳۹۷ با ساخت صفحه‌های مشبک مربوط کوره آهک پلی زیوس بخش آگلومراسیون همکاری خودش را با ذوب آهن اصفهان آغاز نمود.

وی در خصوص همکاری با ذوب آهن اصفهان بیان کرد: قطعاتی از جمله بوش‌های آلزن و تجهیزات مربوط به نورد ۵۰۰ و شیپوری‌های داخل اسکروبر‌های تصفیه گاز کوره بلند ۳ نیز در این مجموعه ساخته شده است.

وی اظهار داشت: ذوب آهن اصفهان قدیمی‌ترین کارخانه فولاد کشور و عامل مطرح شدن استان اصفهان به عنوان یک استان صنعتی می‌باشد و تقریباً کلیه صنایع ریخته گری و ماشین سازی طی چند دهه اخیر در استان اصفهان و حتی سایر استان‌ها به واسطه ذوب آهن اصفهان شکل گرفته اند.

روح اله سلطانی مدیر تکنولوژی شرکت ذوب و تکمیل آپادانا نیز در ادامه به بیان چالش‌های تولید شیپوری تصفیه گاز کوره بلند پرداخت وگفت: این قطعه نمونه ساخته شده داخلی نداشت و به دلیل در حال کار بودن نمونه خارجی امکان انجام تست‌های مورد نظر امکان پذیر نبود.

وی افزود: به ناچار قطعه مذکور از ابتدا شبیه سازی شد و بعد از موفقیت در تست‌های نرم افزاری مدل سازی و ریخته گری شد. از دیگر چالش‌های پیش رو برای ساخت این قطعه مهم، یکنواخت بودن ضخامت آن در همه نقاط بود که با توجه به ضد سایش بودن متریال و عدم امکان ماشین کاری، عملیات ریخته گری آن با حساسیت بالایی همراه بود.

تعداد بازدید : 0

منبع: ذوب آهن اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده