تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۰
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۳۰۹۷۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دولت به شرکت‌های معدنی اعتـماد کند

‌می‌متالز - مدیر سرمایه‌گذاری شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات معتقد است: هر کشوری که سریع‌تر به سمت استحصال و فرآوری مواد نادر خاکی پیش برود، برگه برنده در دست او خواهد بود و جایگاه مناسب‌تری در بازار جهانی خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، آمنه امیرافشارعنوان کرد: ایران کشوری با منابع معدنی بکر و دست‌نخورده و عناصر نادر خاکی بسیار است؛ اما با توجه به تحریم‌های ظالمانه، شرایط کار روی معادن به خصوص در بخش فرآوری و استحصال سخت شده و علاوه بر این، برای تبدیل آن به برخی از محصولات نهایی به کشور‌های دیگر وابسته هستیم. استحصال عناصر نادر خاکی و عناصر استراتژیکی مانند لیتیوم یک کار نوپا و جدید در ایران است که شرکت تجلی با توجه به عدم وجود فناوری‌های نوین، در این راه قدم برداشته و با تکیه بر توان مهندسان خود فناوری‌های مورد نیاز را بومی‌سازی کرده و آزمایشگاه‌های معتبر این شرکت برای استحصال اکسید‌های این عناصر تکمیل و وارد پایلوت صنعتی شده است.

وی کشور چین را بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد معدنی، جزو بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این مواد دانست و افزود: در حال حاضر عناصر نادر خاکی جزو مواد نوین محسوب می‌شود که در صنایع High Tech مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کشوری که صاحب تکنولوژی باشد، در واقع قدرت دنیا را در سیطره خود دارد؛ بنابراین هر کشوری که سریع‌تر به سمت استحصال و فرآوری عناصر نادر خاکی پیش برود، برگه برنده در دست او خواهد بود و جایگاه مناسب‌تری در بازار جهانی خواهد داشت. ایران نمی‌تواند جایگاه چین را تصاحب کند، اما می‌تواند جایگاه مناسبی را در دنیا از آن خود کند. در این راستا شرکت تجلی به دنبال استحصال برخی از عناصر نادر خاکی است تا با تبدیل آن به محصول قیمتی بتواند آن را در بازار‌های جهانی به فروش برساند و ضمن جلوگیری از خروج ارز ‏، مسیر جدیدی برای ارزآوری درکشور فراهم آورد.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور تک‌محصولی بوده و وابسته به نفت است، گفت: دنیا از سوخت فسیلی فاصله گرفته و به سمت تکنولوژی نوین حرکت می‌کند. در این شرایط، ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه، مجبور به استحصال محصولاتی همچون عناصر نادر خاکی است و هرقدر دیرتر اقدام کند، فاصله آن از کشور‌های پیشرفته افزایش پیدا خواهد کرد. باید توجه داشت، استحصال عناصر نادر خاکی و عناصر استراتژیک مثل لیتیوم، حاشیه سود بالایی برای کشور دارد و می‌تواند سهم کشور را از درآمد معدن در دنیا افزایش دهد. از سوی دیگر، این عناصر علاوه بر اشتغال‌زایی، شرایط فرهنگی و اجتماعی در مناطق کم برخوردار که معادن در آنجا وجود دارد را افزایش خواهد داد؛ بنابراین شرکت تجلی به دنبال این است که ضمن جلوگیری از خام‌فروشی در بازار‌های صادراتی، با سرمایه‌گذاری روی معادن فلزات نادر خاکی ارزش افزوده بیشتری را تولید کند.

امیرافشار اظهار کرد: ایران جزو کشور‌های دارای معادن عناصر نادر خاکی است و شرکت تجلی درصدد است با سرمایه‌گذاری روی این معادن و تولید محصول نهایی گران‌قیمت، درآمد‌های ارزی بیشتری را برای کشور ایجاد کند. هرچند که این شرکت همچنان در زنجیره صنعت فولاد در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد اولیه و معدنی فعال است، اما سرمایه‌گذاری در حوزه عناصر نادر خاکی را به‌طور جدی در دستور کار خود قرار داده است؛ زیرا عناصری مانند لیتیوم، سلاح اقتصادی دنیا هستند؛ بنابراین شرکت قصد دارد تا با تکیه بر توان مالی و دانش روز دنیا، ایران را وارد حیطه سرمایه‌گذاری در معادنی کند که در دنیا حرف اول را می‌زنند. همچنین این شرکت قصد دارد، با سرمایه‌گذاری در این معادن که معمولا در مناطق کم‌برخوردار هستند، در قالب مسئولیت اجتماعی باعث ایجاد اشتغال و آبادانی شود.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در خصوص رویکرد شرکت تجلی گفت: شرکت تجلی ۷ معدن عناصر نادر خاکی دارد که ۲ معدن آن در یزد واقع شده است. یکی از این معادن‌ها وارد مرحله فرآوری آزمایشگاهی شده است. همچنین این شرکت ۵ محدوده لیتیوم در شرق کشور دارد که کارگروه آن تشکیل شده و در مرحله نمونه‌برداری و اکتشاف است که بودجه خوبی برای این محدوده‌ها صرف شده است.

وی عمده چالش شرکت تجلی را دانش فنی استحصال عناصر نادر خاکی دانست و ادامه داد: خوشبختانه با هماهنگی و همکاری واحد‌های مربوطه، این شرکت به دانش فنی استحصال عناصر نادر خاکی دست پیدا کرد. فناوری در کشور زمانی توسعه پیدا می‌کند که در داخل تولید شود. در این زمینه شرکت تجلی در حال بومی‌سازی ماشین‌آلات و آماده‌سازی زیرساخت‌ها است.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات اظهار کرد: بخش معدن پیشران اقتصادی کشور است و کشور به واسطه معدن در آینده از وابستگی به نفت خارج خواهد شد. یکی از حمایت‌های دولت می‌تواند توجه بیشتر به بخش معدن، عناصر نادر خاکی و صادرات باشد. باید توجه داشت که عناصر نادر خاکی در صنایع High Tech مورد استفاده قرار می‌گیرد. دولت باید این اعتماد را به شرکت‌هایی همچون تجلی داشته باشد تا این مسیر را با موفقیت طی کنند.

امیرافشار خطاب به سهامدارن عنوان کرد: مواد نادر خاکی ارزش گران‌بهایی دارد و در آینده با دستیابی به استحصال عناصر نادر خاکی در ایران، چندین برابر موادی مانند سنگ‌آهن و فولاد، برای ذی‌نفعان ارزش افزوده به همراه خواهد داشت؛ بنابراین به تمامی سهامداران قول داده می‌شود که شرکت تجلی با ورود به عناصر نادرخاکی، سوددهی بالایی خواهد داشت. این شرکت با تکیه بر توان فنی توانسته پیشرفت خوب و سرمایه‌گذاری موفقی داشته باشد. آینده لیتیوم و عناصر نادر خاکی کشور درخشان بوده و کلید آن در دست شرکت تجلی است.

منبع: دنیای سرمایه گذاری آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده