تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۵۶
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۳۰۹۹۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
آموزش در نظام‌مهندسی معدن اصفهان فشل است!

فقر تخصص در معادن اصفهان

‌می‌متالز - نبود نیروی انسانی متخصص، سختی کار و تولید و اشتغال در معادن کشور را دوچندان کرده است. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و افراد ماهر تمایلی به کار در معدن ندارند و درنتیجه بیشتر کارگران معدن را افرادی که در حوزه‌های علمی تجربه و مهارتی ندارند، تشکیل می‌دهند.

به گزارش می‌متالز، پیداکردن نیروی متخصص برای معادن اصفهان زمان‌بر است. معضل کمبود نیروی متخصص در بخش استخراج معادن بیشتر نمود پیدا می‌کند.

به‌زعم فعالان معدنی اصفهان، تعداد فارغ‌التحصیلان معدن کاهش یافته و کمتر کسی حاضر می‌شود به دلیل سختی کار معدن، در این حوزه تحصیل کند. از سوی دیگر، سازمان‌هایی مانند نظام‌مهندسی معدن که وظیفه آموزش نیروی انسانی را برعهده دارد، در این زمینه ضعیف عمل کرده است.

نبود نیروی انسانی متخصص، سختی کار و تولید و اشتغال در معادن کشور را دوچندان کرده است. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و افراد ماهر تمایلی به کار در معدن ندارند و درنتیجه بیشتر کارگران معدن را افرادی که در حوزه‌های علمی تجربه و مهارتی ندارند، تشکیل می‌دهند.

سال گذشته بود که امین صفری، معاون امور معادن و صنایع معدنی گروه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد که در بخش معدن با توجه به بازار کار خوبی که در برخی کشور‌ها برای متخصصان معدن وجود دارد، شاهد مهاجرت نیروی انسانی هستیم و در کشور‌های معدن‌خیزی مانند استرالیا و کانادا که هم مهاجرپذیر هستند و هم معدن‌خیز، این آمار بیشتر است.

اخیرا نیز کشور‌های حوزه خلیج‌فارس که در حوزه معدن کار می‌کنند و وضعیتی روبه‌رشد دارند، این متخصصان را جذب می‌کنند.

سختی کار مانع ورود متخصص‌ها به معدن می‌شود

معضل کمبود نیروی انسانی متخصص در معادن اصفهان نیز نمود پیدا کرده است؛ معضلی که کارشناس معدن، روی آن انگشت می‌گذارد و می‌گوید: افراد به رشته‌های مربوط به زمین‌شناسی و مهندسی معدن ورود نمی‌کنند و خروجی دانشکده‌های معدن کمتر شده است. درواقع بیشتر افراد به سمت رشته‌های حسابداری و مدیریت گرایش پیدا کرده‌اند.

حسام‌الدین فرهادی عنوان می‌کند: سختی کار در معادن هم موضوع دیگری است که باعث کمبود نیروی کار متخصص برای معادن شده است. فاصله یکی از معادن با اصفهان ۵۰۰ کیلومتر است و شش ساعت طول می‌کشد که نیرو‌ها به این معدن برسند؛ ضمن اینکه باید در ۶۰ درجه گرما و کمترین امکانات و فاصله زیاد با نزدیک‌ترین روستا و شهر کار کنند.

او اذعان می‌کند: برای تربیت نیروی انسانی ماهر برای معادن فرهنگ‌سازی هم نشده است. در کمال تأسف وقتی به مشکلی برمی‌خوریم به‌دنبال پیداکردن نیرو هستیم. برای رفع این مشکلات باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا بتوانیم نیروی انسانی در بخش معدن را حفظ کنیم.

فرهادی خاطرنشان می‌کند: پیداکردن نیروی مناسب برای معادن زمان‌بر است. در بخش اکتشاف با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه نیستیم. در واقع این بخش بیشتر دست دلال‌هاست که به‌واسطه گزارش‌سازی و پرونده‌سازی و فریب‌دادن سرمایه‌گذاران محدوده‌هایشان را می‌فروشند.

کمبود نیروی کار ماهر در بخش استخراج معادن

این کارشناس معدن عنوان می‌کند: در بخش استخراج معدن با کمبود نیروی انسانی متخصص روبه‌رو هستیم. نیروی انسانی معادن باید با پروسه‌ای از فعالیت‌های معدنی همچون خاک‌برداری، پایداری شیب، پایداری پله، انفجار، برش و… آشنا باشند و به‌عبارتی سرمهندس باشند که این افراد در معادن کمتر هستند.

او اذعان می‌کند: باید برای تربیت نیروی انسانی برای بخش معدن هم به این نیرو‌ها آموزش داد، امکانات لازم را برای آن‌ها فراهم کرد و درعین‌حال از این نیرو‌ها کار بخواهیم. این اقدامات جزو رسالت سازمان نظام‌مهندسی معدن است؛ ولی در کمال تأسف نظام مهندسی معدن اصفهان فشل است و کلاس‌های آموزشی ضعیفی برگزار می‌کند و دوره‌ها به کار معدن‌کاران نمی‌آید. اگر این دوره‌ها هدفمند باشد، احتمالا می‌توان نیروی متخصص تربیت کرد.

این کارشناس معدن بیان می‌کند: برخی نیرو‌های متخصص معدن نیز به کشور‌هایی همچون استرالیا و کانادا مهاجرت کرده‌اند؛ چون در این کشور‌ها به زمین‌شناسان و معدن‌کاران بها می‌دهند.

برای جذب متخصص‌ها مشوق اعمال کنیم

براساس اظهارات امیرحسین کمیلی، مدیرکل صمت اصفهان، این استان در زمینه تعداد معادن فعال رتبه نخست کشوری را دارد و ازنظر میزان ذخایر قطعی هم جزو استان‌های برتر به‌شمار می‌رود.

با وجود ظرفیت‌ها و مزیت‌های معدنی در استان، ضرورت به‌کارگیری نیروی متخصص در معادن اصفهان احساس می‌شود.

در این راستا معدن کشور باید با ایجاد سازوکار‌ها و مشوق‌هایی متحول شود تا مهاجرت کمتری از سوی متخصصان این بخش صورت گیرد؛ در غیر این صورت در آینده‌ای نه‌چندان دور وضعیت خوبی در این بخش نخواهیم داشت؛ چراکه هم فارغ‌التحصیلان متخصص و بامهارتی در بخش نداریم و هم با مهاجرت متخصصان حوزه مواجه هستیم و از متخصصان این عرصه تهی می‌شویم.

رضا بستامی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، به‌تازگی اعلام کرده است «ورودی دانشجویان رشته مهندسی معدن و رشته‌های مرتبط با این حوزه در سال‌های اخیر کاهش یافته و این موضوع باعث شده تا فعالان معدنی نگران کمبود نیروی متخصص در بخش معدن باشند. باید برای جذب نیروی متخصص مشوق‌هایی را در نظر گرفت.»

استفاده از نیروی متخصص در بخش معدن منجر به کاهش اشتباهات انسانی و افزایش بهره‌وری می‌شود. این افزایش بهره‌وری از معدن شروع می‌شود و تا کارخانه و محصول نهایی ادامه پیدا می‌کند.

منبع: اصفهان زیبا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده