تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۲۳
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۳۱۰۰۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل صمت استان خراسان رضوی خبر داد؛

بیشترین پروانه معدنی کشور در خراسان رضوی صادر شده است

‌می‌متالز - مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بیشترین پروانه معدنی کشور در این استان صادر شده و اکنون بیش از یک هزار معدن در استان وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، امیررضا رجبی در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی استان اظهار داشت: خراسان رضوی اکنون قطب دوم زنجیره فولاد کشور بوده و همچنین قطب سوم خودروسازی کشور با ٨ درصد نقش موثر در صنعت خودرو هستیم.

وی ادامه داد: تقریبا حدود ١٨ درصد قطعات خودروی کشور در خراسان رضوی تولید می‌شود. در برخی حوزه‌ها از جمله ال‌ای دی و شیشه فلوت نیز اول هستیم. همچنین در تولید ونتیلاتور نیز رتبه اول هستیم و در دوران کرونا این امر توانست به درمان بیماران کرونایی کمک شایانی کند.

رجبی افزود: در حوزه معدن بیشترین پروانه معدن کشور متعلق به خراسان رضوی است و در استان بیش از هزار معدن داریم که البته برخی از این معادن فعال نیستند. تقریبا ۵١ نوع ماده معدنی از ٧٠ نوع ماده معدنی کشور در استان وجود دارد. بعضی معادن مانند فیروزه و سنگ هرکاره بسیار خاص هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه جواز تاسیس رتبه دوم کشور را داریم، بیان داشت: در حوزه تجارت خارجی نیز به ٨۶ کشور مختلف دنیا صادرات داشته ایم. این قابلیت عظیمی است که در صنایع استان وجود دارد و رشد ۴٠ درصدی این حوزه را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد بودیم. گستره محصولات نیز فراوان است و مختص مواد غذایی نیست. ظرفیت ماشین آلات صنعتی استان بسیار زیاد است و نیاز کشور‌های همسایه را برآورده کرده‌ایم. این توان ماشین سازی و فنی و مهندسی نیاز به معرفی به جامعه صنعتی کشور دارد.

رجبی در خصوص قطع برق صنایع در تابستان خاطرنشان کرد: خوشبختانه به واسطه قطع برق هیچگونه تعدیل نیرویی در واحد‌های تولیدی استان نداشته ایم. ما ناطرازی برق را داریم، اما سعی کرده ایم محدودیت مدیریت بار برق را بسیار کمتر به واحد‌های تولیدی تحمیل کنیم تا صنعت و تولید دچار مشکل نشود. امسال نیز هر واحد صنعتی ١٢ ساعت در طول هفته باید مدیریت برق خود را انجام دهند.

وی تصریح کرد: هر واحد صنعتی شیفت شب را می‌تواند فعالیت کند و روز‌های جمعه را نیز بدون محدودیت به امر تولید مشغول باشند و این امر موجب استقبال تولیدکنندگان نیز شده است.

رجبی در خصوص بهره برداری از معادن اظهار داشت: معادن ثروت‌های خدادادی است که باید با لحاظ حقوق عامه مردم استفاده کنیم و قابل پنهان کردن نیست. در حوزه تکنولوژی نیز پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم که با حداقل خسارت ممکن به بهره برداری معدن بپردازیم.

وی افزود: خراسان رضوی جز استان‌های پیشرو در واگذاری و مزایده معادن است و در این حوزه اتفاقات خوبی رخ داده است.

وی با اشاره به واردات ماشین آلات معدنی گفت: اولین دستورالعملی که اصلاح کردیم ورود ماشین آلات معدنی بود که این شرایط اکنون تسهیل شده و می‌توانند ماشین آلات مختلف را وارد کنند و مشکل خاصی در این حوزه نداریم و مشکلاتی هم که وجود دارد در حال بازنگری و تسهیل است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بیان کرد: حقوق دولتی طی سال‌های گذشته به استان برنگشته و میزان حقوق دولتی اکنون صفر است. سال گذشته نیز برای استان حدود ٧٠٠ میلیارد تومان حقوق دولتی در نظر گرفته شده است.

رجبی در خصوص میزان سرمایه گذاری خارجی استان ابراز داشت: خراسان رضوی سال قبل بیش از ٣٠٠ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب داشته که چهل درصد آن به میزان ۵١ میلیون دلار مربوط به حوزه صنعت است. امسال نیز هدف گذاری شده تا سرمایه خوبی جذب استان شود و ما نیز به عنوان تامین مالی به سرمایه گذاری‌های خارجی نگاه ویژه‌ای داریم. در این حوزه وابسته صنعت نیستیم. بیش از نود درصد صنعت و معدن استان توسط بخش خصوصی ایجاد شده و دولت نیز حمایت‌های لازم را از بخش خصوصی داشته است.

وی بیان کرد: سال قبل مشکلات واحد‌های صنعتی متعددی بررسی و مصوباتی صادر شد و کارگروه ستاد تسهیل استان از میزان کشور ٢٠ درصد بالاتر است و نشان از توجه ویژه استان به امر تولید و صنعت دارد.

قیمت گذاری دستوری بزرگترین معضل اقتصاد است

همچنین فیروز ابراهیمی مدیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی در جمع خبرنگاران گفت: در جشن روز صنعت استان، از ٧٠ واحد استانی که تجلیل به عمل می‌آید ۵ واحد با مدیریت بانوان است و ٢٠ واحد نیز از واحد‌های جدید است. همچنین ٧ واحد تولیدی و صنعتی استان در جشن روز ملی صنعت مورد تجلیل قرار خواهند گرفت که از این حیث خراسان رضوی رتبه اول کشور را دارد.

وی ادامه داد: برای اولین بار در استان اولویت‌های صنعت و معدن را در استان تدوین کرده ایم تا بتوانیم سرمایه گذاری‌ها را جهت دهی کنیم. با توجه به محدودیت‌ها باید منابع را به سمت اهداف اولویت دار سوق دهیم.

ابراهیمی با اشاره به جمعیت بانوان شاغل در واحد‌های صنعتی استان گفت: جمعیتی حدود ٢۵ هزار نفری از خانم‌های شاغل را در صنایع استان داریم و غربالگری سرطان‌های زنان در این افراد را در دو محور انجام دادیم تا بانوان شاغل صنعتی دچار مشکل بیماری نشوند و هیچ بار مالی نیز برای این افراد ندارد.

مدیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص مسکن کارگران و شاغلان واحد‌های صنعتی بیان کرد: در طرح نهضت ملی مسکن سعی کردیم کارخانجات را به متولیان امر متصل کنیم تا بتوانیم کارگران را در این طرح ملی دخیل کنیم. از تمام ظرفیت‌ها برای رشد تولید و مهار تورم استفاده خواهیم کرد.

ابراهیمی با اشاره به مشکلات ارزی و قیمت گذاری تولیدات صنعتی گفت: بزرگترین معضلی که داریم قیمت گذاری دستوری در حوزه اقتصادی است. ما تورم ۵٠ درصدی داریم، اما انتظار داریم تولید با همان قیمت قبل ارائه شود که این شدنی نیست. تمام دولت‌ها تاکید داشتند که دو حوزه نان و ارز گران نشود، اما هر دو مورد گران شدند. این نشان دهنده این است که مشکل اقتصاد با دستور حل نخواهد شد.

وی با انتقاد از تورم موجود در کشور اظهارداشت: در افغانستان تورم تقریبا صفر است، اما در ایران بیش از ۵٠ درصد تورم داریم که بسیار مشکل ساز شده است. واحد‌های کوچک و متوسط تولیدی صادرات محور ما، حدود شش درصد ارز کشور را شامل می‌شوند. این ۶ درصد صادر کننده، ٨۵ درصد اشتغال صنعت صادراتی کشور را تشکیل می‌دهند و این رفع تعهد ارزی برای واحد‌های کوچک باید رفع شود.

مدیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان همچنین گفت: بانک‌های ما به اقتصاد کشور خدمت می‌کنند، اما تسهیلات تکلیفی که به بانک‌ها تحمیل شده برای این سیستم بسیار مشکل ساز خواهد شد. اگر معیشت و اشتغال ما درست باشد نیازی به وام‌های این چنینی نداریم و فشار بر بانک‌ها نیز کم خواهد شد.

وی در خصوص ایجاد زیرساخت برای صدور مجوزات تاسیس ادامه داد: زیرساخت‌ها در حال حاضر شرایط خوبی دارد و به مراتب بهتر هم خواهد شد و ظرفیت تامین زمین در شهرک‌های صنعتی نیز شرایط خوبی را دارد و فضا برای ایجاد سرمایه گذاری فراهم است.

ابراهیمی بیان داشت: سعی داشتیم ارتباط معناداری بین صنعت و دانشگاه ایجاد کنیم، اما بنا به دلایلی به میزان دلخواه نرسیدیم و سعی داریم این ارتباط را مستمر برقرار کنیم و از ظرفیت دانشگاه در حوزه صنعت استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده