تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۲۹
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۳۱۰۱۲۲
سرویس خبر : انرژی
رییس سازمان بورس:

مصوبه نرخ خوراک به ضرر دولت است

‌می‌متالز - رییس سازمان بورس گفت: پیگیر اصلاح مصوبه نرخ خوراک هستیم، این مصوبه به ضرر دولت است.

به گزارش می‌متالز، جنجال بر سر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها همچنان ادامه دارد. در حالی که فعالان پتروشیمی معتقدند افزایش نرخ خوراک ممکن است این صنایع را در مسیر ورشکستگی و تعطیلی قرار بدهد، فعالان صنایع پلیمر که محصولات پایین‌دست صنعت پتروشیمی هستند، معتقدند این موضوع یک شمشیر دو لبه است، اما ممکن است کاهش سودآوری از طریق نرخ ارزان خوراک، صنایع پتروشیمی را مجبور کند به سمت افزایش بهره‌وری حرکت کنند. اما هر کدام از دو طرف ماجرا هم که درست بگویند، این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که سهام‌داران خرد قربانی رانت اطلاعاتی این تصمیم شدند.

هفته گذشته دبیرکل کانون کارگزاران نیز در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور افزایش نرخ گاز خوراک و سوخت صنایع پتروشیمی را موجب عدم کارایی و رقابت منصفانه در بازارسرمایه دانست و درخواست کرد تا نسبت به بازبینی مصوبه هیأت وزیران و ابطال آن در راستای حمایت از بازار سرمایه، به خصوص سهامداران خرد پنجاه میلیونی آن، اقدامات لازم به عمل آید.

مصوبه نرخ خوراک باید اصلاح شود

مجید عشقی، رییس سازمان بورس درباره اعتراض گسترده سهام‌داران درباره ریزش‌ها ناشی از افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و برنامه سازمان بورس برای جبران خسارت‌ها و جلب اعتماد سهامداران به ویژه سهامداران خرد اظهار داشت: مصوبه باید اصلاح شود و ما در سازمان بورس پیگیر اصلاح مصوبه افزایش نرخ خوراک هستیم و از طریق کمیسیون اقتصادی دولت و به طور جداگانه از طریق نهاد‌های مالی اصلاح مصوبه را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: این مصوبه به ضرر دولت هم است و پیش از این هم نظر خود را ارائه کرده‌ایم

رییس سازمان بورس درباره خروج ٣٢ هزار میلیارد تومانی که در این مدت کوتاه از بازار خارج شده، گفت: آمار دقیقی در این باره نداریم.

عشقی درباره احتمال حذف تخفیف پالایشی‌ها و واکنش بازار به این تصمیم اظهار داشت: در قانون بودجه بحثی مطرح است که با توجه به اجرای طرح‌های کیفی‌سازی در پالایشگاه‌ها این تخفیف اعمال خواهد شد و کم و کیف آن را باید وزارت نفت اعلام کند.

رییس سازمان بورس افزود: در حال حاضر تخفیف پالایشی‌ها به اجرا می‌رسد، اما وزارت نفت در قانون بودجه‌بندی را ذکر کرده که اعمال تخفیف براساس آن عمل خواهد شد و به تناسب اجرای طرح‌های کیفی‌سازی و سود انباشته شرکت‌ها، این تخفیف ارائه خواهد شد و و وزارت نفت باید در این باره تصمیم بگیرد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده