تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۲۰
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۳۱۰۲۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

دلیل اصلی ریزش شاخص و کاهش قیمت سهام + نشانه شروع رشد

‌می‌متالز - کارشناس بازارسرمایه با اشاره به علت ریزش شاخص و کاهش قیمت۱۰ درصدی سهام، نشانه شروع رشد در این هفته را اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، محسن ذوالفقاری با بیان اینکه ریزش شاخص بورس به دلیل خودرو بود نه خوراک پتروشیمی‌ها و این هفته بهترین زمان خرید است در فضای مجازی اعلام کرد: در چند هفته اخیر مطالب مختلفی از نامه معاون رییس جمهور درخصوص نرخ خوراک در اردیبهشت ماه ذهن‌ها را به سمت دولت معطوف ساخت، اما ریزش ۱۷ اردیبهشت داستان دیگری دارد که جدا از بحث تکنیکال اهمیت زیادی داشته و دارد و موضوع نرخ خوراک بیشتر پوشش عامل اصلی ریزش بود.

داستان از این قرار بود که اسفند سال قبل بازار طی چند هفته با عرضه شدید حقوقی‌ها و صندوق‌ها و حتی بازارگردان‌ها مواجه بود و بسیاری سود مطلوبی شناسایی کرده و از بازار خارج شده بودند. اوایل اسفند دولت با یک تصمیم قاطع قرعه کشی خودرو را حذف و خودرو را در چند مرحله تنها در دو هفته بصورت پیش فروش با طرح‌های مختلف عرضه و مردم نیز استقبال مناسبی از این طرح‌ها داشتند.

اواخر اسفند نمایشگاه داران و فعالان بازار خودرو خرید حواله‌ها را متوقف کرده و پول‌های زیادی سرگردان شد که با یک خبر در ایام تعطیلات نوروز مبنی بر "امسال سال بورس است " حتی کسانی که هنوز امیدی به بورس نداشتند نیز وارد بازار شده و ایام تعطیلات با رشد جدی بازار همراه و موجب رونق بورس شد.

از سوی دیگر صندوق‌ها و حقوقی‌ها به دلیل پول‌های درشتی که خارج کرده بودند عملا اگر خریدی هم انجام می‌دادند موجب رشد بیشتر بورس می‌شدند و اگر هم خریدی انجام نمی‌دادند از بازار عقب می‌ماندند؛ لذا در فروردین بازار سهام به دلیل استقبال فعالان خودرو و مردم عادی و صندوق‌های درآمد ثابت به دلیل حضور حقوقی‌های دانه درشت، رونق داشت. اما رفته رفته شرایط برای صندوق‌های سهامی سخت‌تر می‌شد. بطوری که بهترین صندوق‌ها حتی از رشد شاخص هم سود کمتری نمایش می‌دادند. علت امر نقد بودن بخش مهمی از سرمایه آن‌ها بود.

در نهایت اوایل اردیبهشت حقوقی‌ها شروع به خرید کرده و مردم عادی که عموما بر اساس تابلو خرید و فروش می‌کردند این حرکت را تداوم رشد بازار قلمداد کردند، ولی متاسفانه ۱۷ اردیبهشت دانه درشت‌های بازار عمده سهام خریداری شده را عرضه و موجب ریزش بازار شدند. این ریزش چندان عمیق نبود، ولی موجب شد هفته گذشته گروه‌های زیادی از سرمایه داران درشت بازار در صف‌های فروش در قیمت‌هایی که بعضا از قیمت اسفند ماه پایین‌تر است حجم قابل توجهی را جمع آوری کنند.

در نتیجه نماد "کرمان" که اسفند حدود ۱۴۰ تومان خرید و فروش می‌شد، چهارشنبه با ۱۳۳ تومان و "شپنا" که حواشی زیادی هم داشت در ۸۰۰ تومان و البته بسیاری از نماد‌های بازار مانند "ثشاهد، لپارس، دی، زماهان، خودرو و خساپا" و. نیز در قیمت‌هایی کمتر از اسفند سال گذشته معامله شدند.

از این رو با توجه به اینکه قیمت عمده نماد‌ها نسبت به اسفند حدود ۱۰ درصد پایین‌تر است احتمال می‌رود این هفته بخصوص در روز‌های ابتدایی، سهام قابل توجهی از بازار توسط صندوق‌ها جمع آوری شود که تا حدودی نشانه‌ای از شروع رشد بازار نیز هست.

بطور خلاصه علت ریزش چند ماه اخیر ربطی به نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نداشته و مربوط به خطای تحلیلی و نقد بودن عمده صندوق‌ها و حقوقی‌ها و همچنین فعالان دانه درشت بازار که حجم زیادی از سهام را در اسفند سال قبل نقد کرده بودند بوده و اکنون شرایط دقیقا متناسب با خواسته آن‌ها فراهم شده و در حال جمع آوری سهام مورد نیاز پایینتر از قیمت اسفند هستند.

همواره در زمان‌های رشد یا اصلاح بازار، هیجانات کاذبی مانند ریزش مجدد هفته پیش رخ می‌دهد که نشانه آخرین فرصت خریداران بشمار می‌رود و در چنین مواقعی، صبر و حوصله و تکمیل خرید بصورت پله‌ای استراتژی مناسبی است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده