تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۳۰۶۷۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صندوق‌های قابل‌معامله طلا چه بازدهی کسب کرده‌اند؟

پناهگاه طلایی در بورس

‌می‌متالز - صندوق‌های قابل‌معامله طلا یکی از راه‌های ایمن و پر بازده در بازار سرمایه است. در حال‌حاضر ۱۱صندوق طلا در بازار سهام فعال هستند که بررسی‌ها نشان می‌دهد به نسبت سرمایه‌گذاری روی طلای فیزیکی، بازدهی بیشتری داشته‌اند و در زمانی‌که بازار سهام ملتهب بود، افت کمتری را متحمل شده‌اند، بنابراین صندوق‌های ETF طلا می‌توانند پناهگاهی امن برای سرمایه‌گذار در مقابل ریسک‌های سیستماتیک باشند.

به گزارش می‌متالز، طلا به‌عنوان یک پناهگاه امن سرمایه‌گذاری در دنیا مطرح است، اما سرمایه‌گذاری روی طلای فیزیکی مشکلاتی مانند خطر سرقت، تقلبی‌بودن و بهنگام نقد‌نشدن را دارد. در زمان فروش طلای فیزیکی اختلاف نرخ نیز در بازار وجود دارد که فروش بهینه را مشکل می‌کند. صندوق‌های قابل‌معامله طلا که در بورس معامله می‌شوند، صندوق‌های کالایی هستند که کالای موردنظر آن، گواهی سپرده سکه و شمش است. از ۱۶اردیبهشت سال‌جاری، سازمان بورس و اوراق‌بهادار طی بخشنامه‌ای اجازه داد که در این صندوق‌ها علاوه‌بر گواهی سکه، از گواهی شمش نیز استفاده کنند.

پناهگاه طلایی در بورس

این مجوز، کمک می‌کند که سبدگردان این صندوق‌ها، حباب مثبت سکه را در پرتفو تعدیل کند. صندوق‌های ETF طلا، از ساعت ۱۲ تا ۱۵ قابل‌معامله هستند و مانند سایر صندوق‌های قابل‌معامله، دامنه‌نوسان آن در بازه مثبت ۱۰‌درصد تا منفی ۱۰‌درصد است؛ این در حالی است که دامنه‌نوسان در بازار بورس مثبت و منفی ۷‌درصد است. در ETF‌های طلا، مدیر پرتفو می‌تواند در شرایطی که حباب سکه افزایش پیدا کند، از گواهی سکه کم کرده و به گواهی شمش اضافه کند، در این‌صورت حباب صندوق را کمتر کند. از دیگر قابلیت‌های این صندوق نیز می‌توان به شفافیت آن اشاره کرد. عملکرد ماهانه این صندوق‌ها روی سایت کدال موجود است و سرمایه‌گذار می‌تواند عملکرد آن‌ها را مقایسه کرده و تحرک سبدگردان را ببیند، در نتیجه با توجه به هدف سرمایه‌گذاری خود و میزان ریسکی که می‌تواند متحمل شود، در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کند. علاوه بر سبدگردان که در این صندوق‌ها نقش مهمی را بازی می‌کنند، باید به نقش بازارگردان نیز اشاره کرد. بازارگردان کمک می‌کند علاوه‌بر اینکه این صندوق‌ها از ارزش ذاتی خود فاصله نگیرند، به نقدشوندگی آن‌ها نیز کمک می‌کند. از مزیت‌های دیگر سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF، می‌توان به معافیت مالیاتی و کارمزد کمتر آن نیز اشاره کرد. باید توجه داشت که دو عامل تغییرات قیمت طلای جهانی و دلار بر نوسان قیمت در صندوق‌های قابل‌معامله طلا موثر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد به دلیل اینکه قیمت دلار نوسان بیشتری دارد، بازدهی صندوق‌های قابل‌معامله طلا با بازدهی دلار همبستگی بیشتری دارد، اما وجود مدیر پرتفو و بازارگردان در این صندوق‌ها کمک می‌کند که هیجان نسبت به بازار آزاد کنترل شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده