تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۴
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۳۱۰۲۷۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

آیین‌نامه‌های دیررس واردات خودرو

‌می‌متالز - درحالی لایحه واردات خودرو‌های سواری کارکرده در مجلس تصویب شده و به تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده که به گفته نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس این قانون تا انتهای تیرماه به دولت ابلاغ خواهد شد. همان‌طور که در قانون مذکور پیش‌بینی شده، دولت یک ماه برای تهیه آیین‌نامه اجرایی کارکرده‌ها فرصت دارد.

به گزارش می‌متالز، اینکه مجلس برای تهیه آیین‌نامه کارکرده‌ها یک ماه به دولت فرصت داده، به طولانی شدن تدوین دستورالعمل‌ها بعد از ابلاغ قانون برمی‌گردد. به عنوان مثال آیین‌نامه واردات خودرو‌های صفر و آیین‌نامه واردات خودرو‌های سنگین و تجاری دست‌دوم چهار ماه از سوی دولت زمان برده است.

چهارشنبه هفته گذشته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در حاشیه برگزاری جلسه هیات دولت اعلام کرد آیین‌نامه اجرایی واردات انواع کامیون، کشنده، مینی‌بوس و اتوبوس و ون کارکرده با عمر زیر ۵ سال برای استفاده در حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری تصویب شد تا به کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت و سوانح جاده‌ای کمک کند. این در حالی است که قانون بودجه سال ۱۴۰۲ که مطابق آن دولت موظف به تنظیم این آیین‌نامه شده بود، تنها یک ماه زمان به دولت برای تنظیم آن داده بود. تبصره ۷ بند ص قانون بودجه سال جاری تاکید می‌کند که به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده می‌شود نسبت به ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و ون مورد‌نیاز وفق قوانین و مقررات موجود با عمر کمتر از پنج سال اقدام کند. در ادامه این تبصره آمده است که آیین‌نامه اجرایی این بند باید حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیات وزیران برسد.

با این وجود از اوایل فروردین‌ماه تا ۲۱ تیرماه خبری از این آیین‌نامه نبود. حالا مجلس می‌گوید در صورت ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو‌های سواری کارکرده به دولت، وزارت صمت یک ماه زمان خواهد داشت که آیین‌نامه اجرایی آن را تنظیم کند. با این حال تجربه‌های قبلی از جمله آیین‌نامه واردات خودرو‌های سنگین و همچنین آیین‌نامه واردات خودرو‌های نو که این مورد نیز چندین ماه زمان برد، نشان می‌دهد احتمالا دولت و وزارت صمت در زمان تعیینی مجلس موفق به تنظیم آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها نخواهند شد و دوباره باید بازه‌ای چندماهه‌ای برای این موضوع در نظر گرفت. سوال اینجاست که به چه علت مجلس، در قامت یک نهاد نظارتی، در مورد رعایت زمان تعیین‌شده برای تنظیم آیین‌نامه‌های واردات پیگیری لازم را ندارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده