تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۹
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۱۰۲۸۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

آرمان: افزایش نرخ گاز فولادی‌ها توطئه است/ پیش‌بینی کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی تولید فولاد خام تا پایان سال

‌می‌متالز - افزایش نرخ گاز فولادی‌ها بیشتر به یک توطئه شبیه است، چرا که نه تنها کمبود انرژی برای صنایع به عنوان یک مشکل مطرح شده، بلکه دولت به یکباره به دلیل کسری بودجه شدید، قیمت گاز طبیعی را به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش داد.

به گزارش می‌متالز، بهمن آرمان با اشاره به وعده وزیر نیرو برای تأمین برق ۹۰ درصد صنایع در تابستان، گفت: برای نداشتن کمبود برق در صنایع، وزیر نیرو باید حداقل ۵ سال در سمت وزیری باشد تا با اضافه شدن ظرفیت جدید در حدود ۴ هزار مگاوات برق در هر سال، کمبود و قطعی برق برای صنایع انرژی‌بر مانند فولاد نداشته باشیم.

مدیر دوران ساخت فولاد مبارکه افزود: قطعی برق در حال حاضر در کارخانجات فولادی در حال اعمال است و براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، در سال جاری حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش در تولید فولاد خام خواهیم داشت، بنابراین کمبود برق به این زودی‌ها برطرف نخواهد شد، چرا که در سال‌های گذشته، کم‌کاری‌ها باعث شده به اندازه کافی نیروگاه‌های برق آبی، حرارتی و سیکل ترکیبی ساخته نشود.

آرمان تصریح کرد: به طور مثال، علی رغم اینکه در دوره سازندگی مقدمات بلندترین سد جهان به نام سد بختیاری در بالادست سد دز فعلی که می‌تواند ۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات برق تقریباً رایگان تولید کند، همچنان نیمه کاره باقی مانده است.

به گفته وی، کمبود انرژی نتیجه یک سال و دو سال نیست بلکه محصول تحریمی است که مدت‌های زیادی به طول انجامید به گونه‌‎ای که تحریم‌ها، حتی وضعیت کشور روسیه را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

افزایش نرخ گاز فولادی‌ها توطئه است

این اقتصاددان با اشاره به انصراف روسیه از ساخت نیروگاه جاسک، گفت: در این راستا، قرار بود روسیه به ایران وامی پرداخت کند تا نیروگاهی یک هزار و ۴۰۰ مگاواتی در جاسک در استان هرمزگان ساخته شود. حتی در این مراسم وزیر نیرو، سفیر روسیه در ایران و مقامات مسئول دو کشور نیز حضور داشتند، اما از آنجایی که جنگ اوکراین شروع شد و ارتباط روسیه با آلمان قطع شد، روس‌ها از ساخت نیروگاه جاسک منصرف شدند.

آرمان اظهارداشت: با توجه به شرایط، می‌توان گفت افزایش نرخ گاز فولادی‌ها بیشتر به یک توطئه شبیه است، چرا که نه تنها کمبود انرژی برای صنایع به عنوان یک مشکل مطرح شده، بلکه دولت به یکباره به دلیل کسری بودجه شدید، قیمت گاز طبیعی را به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش داد.

وی با اشاره به تعطیلی اکثر کارخانجاتی که از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، گفت: بر همین اساس، نرخ گاز طبیعی برای کارخانجات پتروشیمی به ۳ برابر میانگین قیمت منطقه خلیج فارس رسید و تعدادی از کارخانه‌هایی که مستقیماً از گاز طبیعی استفاده می‌کردند، تعطیل و موجب بیکاری هزاران نفر شدند.

حرکت مصنوعی بورس تهران در روند متعادل

آرمان خاطرنشان کرد: فولادسازان به دلیل کمبود برق و افزایش شدید گاز باعث سقوط قیمت سهام آن‌ها در بازار سرمایه شده است به گونه‌ای که بیش از میلیون‌ها نفر از سهامداران فولادی، معدنی و پتروشیمی تا امروز سرمایه خود را از دست داده‌اند و می‌توان گفت بورس به صورت مصنوعی در وضعیت متعادل حرکت می‌کند.

به گفته وی، عمده شرکت‌های بورسی که پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و شرکت‌های انرژی‌بر مانند سیمانی و سرامیک هستند، در ضرر و زیان به سر می‌برند و شاخص بورس نیز متناسب با آن، کاهش پیدا خواهد کرد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده