تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۳
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۳۱۰۴۰۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
کارشناس واحد بومی‌سازی فولاد مبارکه خبر داد:

بومی‌سازی بیرینگ‌های بابیتی غبارگیر‌های ناحیه فولادسازی فولاد مبارکه

‌می‌متالز - کارشناس واحد بومی‌سازی فولاد مبارکه گفت: برای نخستین بار بیرینگ‌های بابیتی غبارگیر‌های ناحیه فولادسازی فولاد مبارکه با تلاش کارکنان واحد‌های بومی‌سازی، تعمیرات حمل مواد، دفتر فنی ناحیه فولادسازی و همکاری شرکت داخلی برسام صنعت سپاهان با موفقیت بومی‌سازی شد.

به گزارش می‌متالز، مهدی خاشعی، کارشناس واحد بومی‌سازی فولاد مبارکه گفت: ساخت بیرینگ‌های بابیتی از حدود ۳۰ سال پیش در انحصار شرکت DODEG آمریکا بوده است و هیچ‌گونه اطلاعات فنی و دیتیل ساخت این قطعه در اختیار شرکت فولاد مبارکه نبود.

وی از هزینه‌های اقتصادی، زمان زیاد و مشکلات تحریم به‌عنوان برخی از مشکلات دسترسی به این نوع بیرینگ‌ها یاد و اضافه کرد: با توجه به موارد یادشده، عملیات مهندسی معکوس روی یکی از قطعات موجود در انبار قطعات یدکی اجرا شد و با همت همکاران فولاد مبارکه و شرکت سازنده داخلی، جهت ساخت داخل این بیرینگ اقدام شد.

خاشعی در تشریح عملکرد این بیرینگ‌ها گفت: وظیفه این بیرینگ‌ها اتصال شافت فن به پایه فن و ایجاد امکان چرخش فن‌های غبارگیر است. دور این فن‌ها ۱۰۰۰ دور بر دقیقه و میزان دبی آن‌ها ۴۵۰۰۰۰ مترمکعب بر ساعت است؛ بنابراین خرابی این بیرینگ‌ها به آسیب‌دیدگی شافت مربوط به فن‌ها، توقف غبارگیر و عملاً توقف کوره‌های قوس منجر می‌شود.

در همین زمینه، حسین عباس‌زاده، تکنسین تعمیرات مکانیک واحد حمل مواد تصریح کرد: فرآیند ساخت این بیرینگ از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ توسط واحد‌های بومی‌سازی، حمل مواد و دفتر فنی فولادسازی و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی آغاز شد. در ادامه با همکاری شرکت داخلی برسام صنعت سپاهان جهت جمع‌آوری اطلاعات لازم درباره قطعه موجود در انبار اقدام شد و در ادامه پس از اطمینان از صحت و کفایت اطلاعات موردنیاز ساخت قطعه آغاز شد.

وی گفت: فرآیند ساخت قطعه به دلیل جنس خاص آن و پیچیدگی‌های مربوطه نیاز به بازرسی‌های دقیق از سوی واحد بومی‌سازی و واحد تعمیرات داشت. خوشبختانه کلیه بازرسی‌ها و مشکلات مربوط در فرآیند ساخت این قطعه برطرف گردید و اول اردیبهشت‌ماه سال جاری این قطعه مهم و استراتژیک روی یکی از فن‌ها با موفقیت نصب شد.

عباس‌زاده با تأکید بر اینکه از زمان نصب تاکنون بیرینگ بومی‌سازی‌شده بدون هیچ مشکلی در حال کار است، خاطرنشان کرد: با بومی‌سازی این قطعه استراتژیک تمامی نقشه‌ها و جزئیات زیرمجموعه‌ها تهیه شده است و ساخت چهار عدد از این بیرینگ‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی در پایان از تلاش تمامی همکاران واحد‌های بومی‌سازی، دفتر فنی و شرکت برسام صنعت سپاهان که در ساخت و نصب این قطعه همکاری داشته‌اند تشکر و قدردانی کرد.

بومی‌سازی بیرینگ‌های بابیتی غبارگیر‌های ناحیه فولادسازی فولاد مبارکه

منبع: پایگاه خبری تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده