تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۵
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۳۱۰۴۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

احیای قلب بازار؟

‌می‌متالز - ضرب‌المثل با یک گل بهار نمی‌شود، به‌درستی حال و روز بازار را به تصویر می‌کشد. بازاری که در شرایط کنونی نیز حتی به خودش هم گل به خودی می‌زند.

به گزارش می‌متالز، از هفته گذشته روند منفی کم‌رمقی در بازار سرمایه شکل‌گرفته‌است. چنان‌که به نظر می‌رسد بازار زیر پوست هیاهوی سرمایه‌گذاران در خستگی مفرطی دست و پا می‌زند. در این میان حدود ۷۱روز است که بازار زودتر از میوه‌های تابستانی به استقبال فصل پرشور و حرارت تابستان رفته‌است، با این‌وجود موج بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران در این روز‌ها دل آزرده آسمان را به درد آورده است.

بازار سرمایه نخستین روز آخرین هفته معاملاتی تیرماه را نیز دل چرکین و سرخ‌پوش آغاز کرد. روز شنبه با وجودی که بازار ساعات ابتدایی را با افزایش نسبی تقاضا آغاز کرد، اما گویا بازار حساسیت جدیدی نسبت به سبزی تابلو معاملاتی پیدا کرده و نمی‌تواند این رنگ خوشایند را حتی برای ساعاتی هرچند کوتاه تحمل کند. در این بین شاخص‌کل بورس تهران با ۰۲/ ۰‌درصد کاهش به محدوده ۲‌میلیون و ۷۰‌هزار‌واحدی رسید.

البته شــاخص هموزن نیز روز شنبه تحت‌تاثیر صعود نسبی سهام کوچک‌تر بازار حدود ۴۵/ ۰‌درصد افزایش ارتفاع گرفت و توانست محدوده ۷۲۸‌هزار‌واحدی را پشت‌سر بگذارد. سه نماد «فارس»، «فولاد» و «کگل» بیشترین تاثیر را بر نماگر اصلی تالار شیشه‌ای و نماد‌های «ارفع»، «زاگرس» و «وسپهر» بیشترین تاثیر را بر شاخص فرابورس داشتند، همچنین «شهر»، «خودرو» و «وبملت» سه نماد پرتراکنش روز شنبه بازار سرمایه بودند.

در این بین بررسی نوسانات نبض بازار حاکی از آن است که با وجودی که ارزش معاملات خرد بازار چندان چنگی به دل نمی‌زند و نرخ ارز نیز در کانال ۴۹‌هزار‌تومانی زندگانی را سپری می‌کند، اما نشانه‌هایی از بهبودی گذرا و موقت را می‌توان در بطن بازار احساس کرد.

در این میان نیما میرزایی؛ کارشناس بازار سرمایه روند این روز‌های بازار را این‌گونه تشریح کرد: بازار در هفته‌های گذشته روند نوسانی با شیب ملایم رو به پایینی را تجربه کرده‌است. در این بین به‌طور معمول پس از اینکه بازار روند روبه‌رشد هیجانی را پشت‌سر می‌گذارد، سیل عرضه‌های پرفشار بعد از آن روند صعودی شکل‌گرفته را معکوس می‌کند و بازار را روی ریل نزولی حرکت می‌دهد. بر این اساس بود پس از اینکه بازار سرمایه هفته گذشته را با افت نسبی به پایان رساند.

البته نکته حائزاهمیت هفته گذشته، برگشت ورق بازار به سمت افزایش تقاضا در انتهای روز چهارشنبه بود که تا حدی مرهمی هرچند موقت را در بازار به‌ثبت رساند. بازار ساعات ابتدایی معاملات روز گذشته را با خاطرات روز چهارشنبه آغاز کرد و برای ساعاتی موفق شد دست تقاضا را به‌عنوان بازیکن برنده بالا ببرد، با وجودی که بازار سرمایه ساعات پایانی رفتاری معکوس از خود نشان داد.

بازار از هفته‌های گذشته با اخبار منفی از جمله جهش نرخ گاز و سود تسعیر شرکت‌های پالایشی پیکار داشته و طبیعی است که رمقی برای جان کم توان بازار نمانده باشد، بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار روند نوسانی خود را تا انتهای هفته حفظ کند و می‌توان روز‌های روشنی را برای بازار در روز‌های آینده متصور بود.

در این بین برزو حق شناس، کارشناس بازار سرمایه درخصوص اوضاع و احوال بازار سرمایه گفت: بازار هفته گذشته از سقف تاریخی سال‌۹۹ پایین‌تر آمد. از منظر تکنیکالی زمانی‌که بازار از سطح مهمی عبور می‌کند، تلاش دارد تا به آن سطح مجددا بازگردد. در مقطع کنونی بازار‌های مالی از آشفتگی عجیب و غریبی رنج می‌برند.

بررسی‌ها حاکی از آن است که بازار روز‌های پایانی فاز اصلاحی را به خود می‌بیند و در نزدیکی فاز‌های اصلاحی ارزش معاملات کاهش ارتفاع می‌گیرد و فشار فروش در جای‌جای تابلو معاملاتی به‌وضوح احساس می‌شود، از این‌رو گویا بازار به کف معتبر خود نزدیک شده و اتفاق خاصی نمی‌تواند بازار زخم‌دیده را غافلگیر کند.

همچنین زمانی‌که ترس بی‌اعتمادی از درون و بیرون پیکره بازار را فرا می‌گیرد، بازگشت بازار برای حرکت در مسیر طبیعی کمی پیچیده و دشوار خواهد بود، بنابراین برای ادامه هفته پیش‌بینی می‌شود بازار به روند تعادلی خود بازگردد و از شدت التهاب روز‌های اخیر کاسته شود و ساحل آرامش سهامداران نمایان شود.

همچنین شهیر محمدنیا، کارشناس بازار سرمایه نیز پیرامون بازار گفت: حدود دو ماه است که بازار سرمایه از روز‌های خوش خودش فاصله گرفته‌است. این روند نزولی ادامه‌دار بود و موجب شد هفته گذشته نماگر اصلی تالار شیشه‌ای کف حمایتی سال‌۹۹ را از دست بدهد. در چرایی اینکه بازار در این مدت حال و روز خوبی را تجربه نکرده است می‌توان مصوبه‌ها و کم اعتمادی سرمایه‌گذاران از تصمیم‌های پر ابهام سیاستگذاران را نام برد. این عوامل موجب شد ترس و ابهام هیبت بازار سرمایه را به لرزه دربیاورد و نقدینگی جاری تصمیم به خروج از بازار را بگیرد.

البته نکته‌ای که باید ذکر کرد این است که محدوده ۲‌میلیون واحد می‌تواند منطقه‌ای معقولی برای بازار سهام باشد، بنابراین با توجه به اینکه هفته گذشته ریزش‌های نسبی سنگینی مشاهده شد برای هفته‌جاری انتظار می‌رود بازار روندی متعادل منفی داشته باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده