تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۰۶
بازدید: ۳۸
کد خبر: ۳۱۰۶۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس خانه صمت یزد:

نقدینگی باید در جهت رشد تولید استفاده شود/ تورم با نرخ بالای بهره بانکی در مقابل تولید

‌می‌متالز - رییس خانه صنعت و معدن و تجارت یزد با مقایسه نرخ بهره در بانک سایر کشورها، بیان کرد: بانکداری دنیا دارد به سمت نرخ بهره صفر حرکت می‌کند، ولی بانک‌های ایران در حال اوج در نرخ بهره هستند و این در حالیست که تولید بدون نقدینگی قادر به رشد نیست.

به گزارش می‌متالز، سید علی اکبر کلانتر رییس خانه صمت استان یزد ضمن قدردانی از تلاش‌های صنعتگران و معدنکاران استان برای افزایش درآمد استان و حضور آن‌ها در این گردهمایی، بیان کرد: به مناسبت دهم تیرماه و روز ملی صنعت و معدن هر سال برترین‌ها و پیشکسوتان صنعت و معدن، برترین دانش بنیان ها، بانوان کار آفرین و صنعتگران مهرورز دعوت و تقدیر می‌شوند.

کلانتر با بیان اینکه صادرات امروز با مشکلاتی مواجه است، افزود: صادرکننده به علت مشکل در گشایش اعتبار مجبور است کالا را به کشور‌های همسایه تحویل دهد و آن‌ها نسبت فروش کالای ایرانی به بازار‌های جهانی اقدام کنند بنابراین امیدواریم در حوزه ارتباطات بین الملل چاره‌ای برای کسب دانش و تکنولوژی از دنیا اندیشیده شود.

کلانتر با تاکید بر اینکه تولید گرفتار برخی قوانین است، تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی برای حمایت از کارگر ایجاد شد و این در حالیست که از ۳۰ درصد حق بیمه۹ درصد هزینه درمان است از این میزان ۸۰ درصد را کارگر و فقط ۲۰ درصد را سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کند که حتی برخی ویزیت‌ها را پوشش نمی‌دهد، ولی در بیمه تکمیل درمان با نصف هزینه تامین اجتماعی تمام درمان پوشش داده می‌شود و اینجاست که در عملکرد تامین اجتماعی باید بازنگری شود.

وی با اعتراض به نرخ بهره بانکی در ایران، این موضوع را عامل رکود تولید و رشد تورم خواند و اضهار داشت: امروز بالاترین نرخ بهره بانک‌ها را در ایران تجربه می‌کنیم حتی می‌توان گفت این نرخ بهره بانکی با بانکداری اسلامی منافات دارد در حالی که تولیدکننده برای افزایش تولید به نقدینگی و کمک بانک‌ها نیاز دارد.

کلانتر با مقایسه نرخ بهره در بانک سایر کشورها، بیان کرد: بانکداری دنیا دارد به سمت نرخ بهره صفر حرکت می‌کند، ولی بانک‌های ایران در حال اوج در نرخ بهره هستند و این در حالیست که تولید بدون نقدینگی قادر به رشد نیست.

وی در مراسم معرفی برترین‌های صنعت و معدن یزد در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: در سال رشد تولید و مهار تورم اولین ارگان‌هایی که نرخ را افزایش می‌دهند ارگان‌های دولتی با افزایش نرخ، آب، برق و پتروشیمی هستند با این وجود تولید متوقف و عرضه کالا رو به کاهش و باعث رشد تورم می‌شود.

کلانتر با تاکید بر اینکه به کارگیری نقدینگی در تولید از تورم پیشگیری می‌کند، با بیان پیشنهاد عنوان کرد: بانک‌های توسعه‌ای از بانک‌های تجاری تفکیک شوند، افزایش سرمایه بانک‌ها و تسهیلات بخش تولید انجام شود تا شاهد رشد تولید و مهار تورم باشیم.

منبع: خبرگزاری موج 

عناوین برگزیده