تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۰۶
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۳۱۰۵۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور:

هدف بسیج تسهیلگری در بخش صنعت و معدن است / تلاش برای خروج از رکود ۲ هزار واحد صنعتی

‌می‌متالز - رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور گفت: امیدواریم امسال با بهره‌گیری از ظرفیت نهادی بسیج در تعامل با دستگاه‌های دولتی بتوانیم بیش از ۲ هزار واحد صنعتی راکد و نیمه‌فعال را به چرخه تولید بازگردانیم یا شاهد بالارفتن راندمان تولید این واحد‌های معدنی و صنایع باشیم.

به گزارش می‌متالز، مجتبی اصغری اظهار کرد: تعریفی که رهبر معظم انقلاب از بسیج دارند، همان چیزی است که ما در طرح صنعت‌یار از آن، در مجموعه بسیج مهندسین استفاده می‌کنیم.

به گفته وی، طبق فرمایش معظم‌له، بسیج به معنای به خط کردن ظرفیت‌ها و گردآوری امکانات برای به‌دست آوردن یک مقصود است. به بیان دیگر بسیج یک ظرفیت نهادی در همه دستگاه‌های دولتی دارد که برای بهبود شاخص‌ها و فضای کسب‌وکار استان باید از آن بهره بگیریم.

رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور، با بیان اینکه بسیج و سپاه این ظرفیت را دارد که بتواند برای مجموعه صمت نقش تسهیل‌گری را به ویژه در حوزه معدن بازی کند، تصریح کرد: طی دو روز اخیر شاهد برگزاری سومین دوره توانمندسازی مدیران کانون‌های بسیج کنشگران صنعت و معدن مرکز کشور در اصفهان بودیم.

وی خاطرنشان کرد: این رویداد کارگاهی با حضور مسوولان کانون‌های استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، مرکزی، قم، تهران، اصفهان و همدان در حال برگزاری است و طی آن مباحث روزآمد مرتبط با حوزه معدن، صنعت و اقتصاد بررسی و تدریس می‌شود.

رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور تصریح کرد: رسالت اصلی بسیج در این مقوله بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب، بر مشارکت مردم در این نبرد اقتصادی تاکید دارد و ما در این دوره کارگاهی به دنبال تمرین مشارکت و به‌روز شدن دانش مسوولان کانون‌ها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه صاحبان صنعت را رزمندگان خط مقدم اقتصاد می‌دانیم، اظهار کرد: بسیج و سایر نهاد‌ها برای گذر از این روز‌های سخت و دشوار با وجود اعمال فشار‌ها و تحریم‌های متعدد، با صاحبان صنعت و صنعتگران همراه است؛ این موضوع از رسالت‌های اصلی بسیج در این زمینه به‌شمار می‌رود.

به گفته اصغری، کمک به کارآمدی دستگاه‌های دولتی و رفع آثار تحریم‌های ظالمانه غرب در بخش صنعت و معدن، از مأموریت‌های اصلی بسیج در سالی است که رهبر معظم انقلاب به نام مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری کرده‌اند.

وی تاکید کرد: این دوره‌های کارگاهی به مسوولان کانون‌ها کمک می‌کند تا بتوانند هماهنگی‌های بیشتری را با مسوولان و مدیران بخش دولتی داشته باشند و خدمات تسهیلگری خودشان را به صورت هماهنگ با دستگاه‌های دولتی مرتبط به صاحبان صنعت ارائه دهند تا بتوانند از همه ظرفیت‌های نهادی بسیج مستقر در نهاد‌های دولتی نظیر پایگاه‌ها، حوزه‌ها و نواحی بسیج برای کاهش بوروکراسی‌های اداری و رفع موانع پیش پای صاحبان صنعت استفاده کنند.

رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور با بیان اینکه سال گذشته یک هزار و ۲۹۶ واحد صنعتی در کشور به همت بسیج احیا و موانع از پیش پای صاحبان و فعالان صنعت و معدن برداشته شد، ادامه داد: بازگشت به چرخه تولید ۱۹۶ واحد معدنی کوچک نیز از دیگر فعالیت‌های بسیج مهندسین در سال گذشته بود.

وی از عارضه‌یابی حدود ۶ هزار واحد صنعتی و کمک به رفع موانع ۳۰ درصد این واحد‌ها در برنامه سال جاری خبر داد و ابراز امیدواری کرد: امسال با بهره از ظرفیت نهادی بسیج در تعامل با دستگاه‌های دولتی بتوانیم بیش از ۲ هزار واحد صنعتی راکد و نیمه‌فعال را به چرخه تولید بازگردانیم یا شاهد بالا رفتن راندمان تولید این واحد‌های معدنی و صنایع باشیم.

اصغری گفت: بسیج با راه‌اندازی قرارگاه‌های صنعتی خاتم‌الانبیاء (ص) در تمام استان‌ها با مدیریت فرماندهان سپاه استان‌ها و دبیری مسوولان بسیج صنعت استان‌ها به دنبال پیگیری بیشتر این نوع فعالیت‌ها و اقدامات است.

وی ادامه داد: در این روند، پس از اینکه عیب‌یابی گروه یا مجموعه صنعتی توسط گروه‌های جهادی انجام و پرونده تشکیل شد، از طریق قرارگاه‌های جهادی، که با حضور مدیران کل دستگاه‌های دولتی مرتبط با صنایع و معادن برگزار می‌شود، نهایت امکان تسهیلگری را به صاحبان صنایع ارائه خواهیم داد.

رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور افزود: عمده مشکلات صاحبان صنعت در دو سال اخیر، تأمین سرمایه در گردش برای مواد اولیه واحد‌های صنعتی بوده است. همچنین حوزه فروش، مدیریت و پیگیری مشکلات در حوزه تأمین ماشین‌آلات در واحد‌های صنعتی نیز از دیگر فعالیت‌های بسیج صنعت و معدن است.

وی اظهار کرد: تمرکز بسیج در مباحثی مانند تأمین زیرساخت برای واحد‌های صنعتی بوده مانند آب، برق و گاز، تلاش و همکاری برای رفع مشکلات مالیاتی، بیمه‌ای و تقسیط بدهی‌های بانکی، استمهال بدهی‌ها و فرصت گرفتن برای تنفس تسهیلاتی از دیگر فعالیت‌های مجموع بسیج است تا در این روز‌های سخت چرخه از تولید بازنمانند و فعالیت کنند.

به گفته اصغری، خدمات بسیج در این حوزه‌ها بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مجموعه بسیج متمرکز بوده است.

به گزارش ایمنا، ۳ نشست منطقه‌ای پایشگران صنعت و معدن کشور تا به امروز در شیراز برای استان‌های غربی، در مشهدالرضا برای استان‌های شرقی و در اصفهان برای استان‌ها و مناطق مرکزی ایران برگزار شده است. نشست آخر در این دوره، در شهر قزوین برای استان‌های غربی کشور برگزار خواهد شد.

منبع: ایمنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده