تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۲۲
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۱۰۷۷۹
سرویس خبر : انرژی
از سوی انجمن به رئیس جمهور اعلام شد:

درخواست شرکت‌های پتروشیمی برای رسیدگی فوری به گرانی نرخ خوراک

‌می‌متالز - دبیر انجمن صنعت پتروشیمی با اشاره به تبعات اعمال افزایش قیمت ۴۰ و ۱۰۰ درصدی خوراک و سوخت گاز پتروشیمی ها، خواستار دستور رسیدگی فوری از رییس جمهور شد.

به گزارش می‌متالز، احمد مهدوی در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی در خصوص درخواست بازنگری در قیمت ثابت اعلام شده برای گاز خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها اعلام کرد: بی‌گمان نقش و جایگاه صنعت بزرگ پتروشیمی در اقتصاد ملی به عنوان بزرگترین تامین کننده ارز سامانه نیما و نیاز صنایع داخلی و عبور از سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی به ویژه در ۵ سال گذشته بر جنابعالی پوشیده نیست.

سهم ۲۷ میلیارد دلاری شرکت‌های پتروشیمی در تولید ناخالص داخلی و در اختیار داشتن ۳۰ درصد صادرات غیر نفتی در سالی که گذشت حکایت از اهمیت خاص این صنعت بزرگ در اقتصاد و لزوم توجه ویژه دولت به مسائل و مشکلات آن دارد. مشکلاتی زیربنایی که متاسفانه از اهم اولویت‌های دولت‌های بیش از یک دهه اخیر نبود.

متاسفانه علی رغم همه تلاش‌ها این تشکل صنفی و شرکت‌های پتروشیمی طی بیش از ۱۶ ماه گذشته در خصوص تشریح وضعیت صنعت پتروشیمی و اثرات نامطلوب تغییرات ناگهانی و افزایشی قیمت گاز سوخت و خوراک در پیکره این صنعت بزرگ و بویژه شرکت‌های مصرف کننده گاز خوراک، مصوبه افزایش قیمت ۴۰ درصدی قیمت گاز خوراک و ۱۰۰ درصدی قیمت گاز سوخت شرکت‌های پتروشیمی طی نامه ۲۹ خرداد ابلاغ شد و موجی از نگرانی و ناامیدی را بین شرکت‌های پتروشیمی بویژه شرکت‌های مصرف کننده خوراک گاز ایجاد کرد. این افزایش‌های ناگهانی دقیقاً در شرایطی اتفاق افتاد که روند قیمت‌های جهانی گاز طبیعی در بازار‌های بزرگ دنیا و حتی اروپا که به شدت تحت تاثیر تنش‌های روسیه و اوکراین قرار داشت، کاملاً کاهشی بود.

توجهات ویژه و ارزنده جنابعالی در احیای بسیاری از صنایع در حال ورشکستگی و تعطیلی طی سال‌های اخیر و در کسوت رئیس قوه قضاییه و مجریه مشاهده شده و درخواست می‌شود به داد صنعت پتروشیمی برسید. صنعتی که با توجه به مزایای بشمار خدادادی قرار بود به عنوان موتور رشد اقتصادی، ایران را به قدرت اول منطقه تبدیل کند. حتی در آخرین بازنگری‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر با تعدیل اهداف برنامه‌ای قرار بود ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۴ به ۱۳۵ میلیون تن تولید و درآمد آن به بیش از ۳۵ میلیارد دلار برسد در حالی که این هدف در پایان سال گذشته معادل ۹۱ میلیون تن به ارزش ۲۷ میلیارد دلار بود.

به عنوان یک تشکل بزرگ صنفی - تخصصی که طی سال‌ها فعالیت بیشترین تعامل و همفکری را با دستگاه‌های مختلف حاکمیتی بویژه در تنظیم بازار داخلی محصولات پتروشیمی و نیز بازار ارز داشته با اطمینان اعلام می‌شود مصوبه دولت در افزایش ناگهانی قیمت گاز طبیعی خوراک و سوخت، اقتصاد صنعت پتروشیمی بویژه متانول سازان و تولید کنندگان اوره را با مخاطرات جدی مواجه خواهد کرد. ضمن اینکه آثار افزایش ۱۰۰ درصدی در قیمت گاز سوخت افزایش شدید قیمت‌های یوتیلیتی مصرفی همه شرکت‌های پتروشیمی را در پی دارد.

بهبود فضای کسب و کار و امنیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان از مهمترین وعده‌های دولت جنابعالی بود؛ لذا انتظار می‌رود در سالی که با شعار رشد تولید و مهار تورم مزین شده این گونه قیمت گذاری‌های دستوری و غیر فرمولی آن هم در صنعتی که اقتصاد آن به شدت به تحولات بازار‌های جهانی وابسته است، مشاهده نشود.

به پیوست آثار افزایش‌های ناگهانی و غیر فرمولی قیمت گاز خوراک و سوخت شرکت‌های پتروشیمی که قبلاً نیز مکرر به دستگاه‌های مختلف اجرایی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس منعکس شده به استحضار جنابعالی می‌رسد و درخواست می‌شود دستور رسیدگی فوری صادر شود. انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در راستای مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، آمادگی کامل را برای ارائه هرگونه کمک و کار کارشناسی در این رابطه اعلام می‌دارد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده