تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۵۱
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۱۰۸۶۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معدن محور توسعه ملی در کشور است

‌می‌متالز - رئیس سازمان صمت گیلان گفت: معدن محور توسعه ملی در کشور است.

به گزارش می‌متالز، دکتر تیمور پور حیدری رئیس سازمان صمت گیلان در همایش "جایگاه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی گیلان اظهار داشت: سازمان صمت پیگیر معضلات و فعالیت‌های معادن استان است و تعداد جلسات شورای معادن امسال چهار جلسه، تعداد کارگروه تعامل منابع طبیعی سال ۱۴۰۱ هشت جلسه و درسال ۱۴۰۲ دو جلسه، میزان استخراج معادن در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶ هزار تن و در سال ۱۴۰۲ تاکنون بیش از دو هزار تن می‌باشد.

وی افزود: در گیلان ۲۲۰ واحد صنایع معدنی داریم که نسبت به فرآوری مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده فعالیت می‌کنند و زمینه اشتغال زایی ۷ هزار نفر را فراهم کرده اند.

پور حیدری گفت: چالش‌های جدی در حوزه معادن، عدم وجود نقشه راه در نحوه فعالیت‌های معدنی، بی توجهی به اکتشافات پایه و تفصیلی، کم توجهی به مهارت و آموزشی که یقینا باید نقش نظام مهندسی، سازمان زمین شناسی و خانه معدن پر رنگ شود.

رییس سازمان صمت افزود: منابع معدنی غیر از شن و ماسه داریم مانند مس چولی، خاک نسوز، مارن، میکا، هماتیت، آهک و حتی طلا که نیازمند مطالعات زمین شناختی و فنی هستند که با بکارگیری معادن می‌توان به توسعه اقتصادی در این بخش رسید.

وی تصریح کرد: باید بپذیریم که معدن محور توسعه ملی در کشور است. خاصیت معدن انفجار، تخریب و برداشت است، اما این موارد در چارچوب ضوابط و دستورات تعیین شده صورت می‌گیرد.

پور حیدری عنوان کرد: کل معادن استان ۲۰ درصد مصالح مورد نیاز گیلان را تامین می‌کنند، مابقی از استان‌های همجوار وارد می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر تدبیری نشودقطعا در آینده نزدیک استان دچار مشکل خواهد شد.

رییس سازمان صمت اظهار کرد: بطور کلی گیلان ۴۷ واحد معدنی دارای پروانه دارد و۷۱ محدوده معدنی از طریق مزایده واگذار کردیم وهمچنان در حال انجام است.

وی اذعان داشت: در استان گیلان با توجه به اینکه چالش معدنی نیست، اما متاسفانه به اندازه همه استان‌های معدنی کشور در حوزه معدن دارای چالش است، محیط زیست، منابع طبیعی و سایر چالش‌ها نظیر معارضین محلی و دولتی که از جمله مشکلات حوزه معدن است.

پور حیدری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص گسترش اقتصادی غیر نفتی گفت: اگر بخواهیم برای اقتصاد نفتی جایگزین پیدا کنیم بهترین گزینه جایگزین، معدن است و باید از خام فروشی جلوگیری کنیم و ارزش افزوده ایجاد نماییم.

منبع: خبرگزاری برنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده