تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۶
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۳۱۱۴۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سفر سیاسی جدید، قیمت شاخص ارزی را کاهشی کرد

پیام مشاور قطری به دلار

‌می‌متالز - روز گذشته وزیر مشاور قطری در امور خارجی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و تبادل نظر کرد. در همین زمان برخی منابع غیر رسمی از احتمال تبادل زندانیان سیاسی میان ایران و آمریکا سخن گفتند و جو انتظارات بازار به قیمت دلار سیگنال کاهشی داد. سیگنال‌های منتشرشده از دیدار خارجی مقامات کشور حاکی از آن است که مقام قطری در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی پیام نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر را به او تقدیم کرد.

پیام مشاور قطری به دلار

به گزارش می‌متالز، نرخ ارز در بازار نخستین روز مردادماه نیز در واکنش به این اخبار آرایش کاهشی به خود گرفت و حدود ۵۰۰ تومان ارزان شد. پس از سلسله سفر‌های مقامات کشور‌های خلیج‌فارس به ایران گمانه‌هایی مبنی بر عملیاتی شدن یک توافق غیر‌رسمی میان ایران و آمریکا از سوی برخی رسانه‌های خارجی مطرح شد. صورت گرفتن گشایش‌های ارزی در زمینه دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در عراق نیز گواهی بر این مطلب است. حال باید دید که چه اخباری از حاشیه سفر این مقام عرب به کشورمان منتشر خواهد شد و آیا گشایش جدید در پیش است یا خیر؟ در نهایت هر برگ دلار آزاد در بازار روز گذشته با حدود ۵۰۰ تومان افت نسبت به نرخ روز شنبه به رقم ۴۸ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. با افت نرخ دلار در بازار رسمی نرخ سکه طلا نیز دچار نوسانات کاهشی شد. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در واپسین معاملات نقدی بازار دیروز با حدود ۴۵۰ هزار تومان افت قیمت از کانال ۲۷ میلیون تومانی خارج شد و در رقم ۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

سود صفر دلار تیر ماه

بررسی‌ها حاکی از آن است که برآیند نوسانات شاخص ارزی در طی معاملات تیر ماه برابر صفر بوده است. یعنی درحالی‌که هر برگ از این اسکناس آمریکایی در بازار روز ۳۱ خرداد ماه در رقم ۴۸ هزار و ۶۵۰ تومان معامله می‌شد، در بازار آخرین روز تیر ماه نیز فعالیت خود را در این رقم به ثبت رساند. به‌صورت کلی فعالیت شاخص ارزی در ماهی که گذشته در سه کانال قیمتی ۴۸، ۴۹ و ۵۰ هزار تومانی صورت گرفت که به ترتیب کانال ۴۹ هزار تومانی با ۱۴ روز کاری، کانال ۴۸ با ۶ روز و کانال ۵۰ با ۵ روز محل نوسان این ارز بودند. کف قیمتی دلار در ماهی که گذشت ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان در روز‌های پایانی ماه و سقف آن نیز رقم ۵۰ هزار و ۴۲۰ تومان در روز ۱۵ تیر بوده است. تحلیلگران با افزودن داده‌های فعالیت دلار در خردادماه به نمودار این ارز در تیر ماه معتقدند که نرخ شاخص ارزی به آهستگی در حال تعدیل و بازگشت به سطوح قیمتی پایین‌تر است؛ چراکه در بازه زمانی ۶۰ روزه قیمت این ارز حدود ۷ درصد افت را تجربه کرده است و درنهایت به‌صورت کلی می‌توان گفت که نرخ ارز غیر رسمی در شرایط نسبتا با ثبات و با تمایل‌های کاهشی قرار دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده