تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۰
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۳۱۱۵۷۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

اعمال ممنوعیت اتحادیه اروپا بر آلومینیوم روسیه به جز شرکت «Rusal»

‌می‌متالز - طبق سندی که در اختیار اعضای اتحادیه اروپا قرار گرفته است، انجمن تولیدکنندگان آلومینیوم اروپا در حال لابی برای اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه تولیدکنندگان آلومینیوم روسیه هستند، اما به طور خاص، مخالفت خود را با اعمال تحریم‌ها علیه شرکت «Rusal» اعلام کردند.

به گزارش می‌متالز، مدیر انجمن تولیدکنندگان آلومینیوم اروپا اعلام کرد که یادداشت تفاهم درون‌سازمانی برای اهداف برنامه‌ریزی شده جهت اعمال تحریم‌های مذکور آماده شده است، اما هیچ اطلاعی از اعمال تحریم‌های قریب‌الوقوع اتحادیه اروپا علیه تولیدکنندگان آلومینیوم روسیه در دست نیست.

در راستای اعمال تحریم‌های قریب‌الوقوع اتحادیه اروپا علیه صنعت آلومینیوم روسیه، کمیسیون اروپا از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرد. در یادداشت تفاهم اتحادیه اروپا عنوان شده است که جایگزین کردن آلومینیوم اکثر تولیدکنندگان آلومینیوم روسیه و تامین آن از طریق منابع دیگر کشور‌ها در اروپا امکان‌پذیر است، اما گستردگی فعالیت شرکت «Rusal» در جهان، اعمال تحریم بر این شرکت را با مشکل مواجه کرده است.

مدیر انجمن تولیدکنندگان آلومینیوم اروپا بر همین اساس تاکید کرد: توصیه این انجمن بر این است که اتحادیه اروپا تحریمی علیه شرکت «Rusal» وضع نکند.

شرکت «Rusal» هنوز هیچ واکنشی به این موضوع نداشته است. لازم به ذکر است که این شرکت در سال ۲۰۲۲ توانست حدود چهار میلیون تن آلومینیوم اولیه تولید کند که حدود ۶ درصد از حجم عرضه آلومینیوم جهانی را شامل می‌شود.

همچنین در این سند به شرکت «Aughinish» در ایرلند، بزرگ‌ترین پالایشگاه آلومینا در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و همچنین واحد ذوب «Kubal» در سوئد که مالکیت آن‌ها بر عهده شرکت «Rusal» بوده، اشاره شده است.

قیمت مبنای آلومینیوم در بورس فلزات لندن در بعد از ظهر روز معاملاتی ۱۴ جولای ۲۰۲۳ با ۰٫۲ درصد افزایش، به دو هزار و ۲۸۲ دلار و ۵۰ سنت در هر تن رسید که نشان از ۴ درصد کاهش در سال ۲۰۲۳ دارد.

انجمن تولیدکنندگان آلومینیوم آمریکا در همین رابطه اعلام کرد که تجاوز روسیه به اوکراین را به دقت زیر نظر داشته و در این مدت با انجمن تولیدکنندگان آلومینیوم اروپا در تماس بوده است.

اخیرا انجمن تولیدکنندگان آلومینیوم آمریکا در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که از هر گونه تلاش دولت این کشور و متحدان خود برای رسیدگی به بحران جاری از جمله وضع تعرفه‌های جدید بر واردات آلومینیوم از روسیه که در اوایل سال جاری اعلام شد، حمایت خواهد کرد. لارم به ذکر است که روسیه کمتر از ۳ درصد از حجم واردات آلومینیوم به آمریکا را به خود اختصاص داده است.

اعمال تحریم‌های محدود بر صنعت آلومینیوم روسیه تاکنون

اتحادیه اروپا تاکنون واردات تعداد محدودی از محصولات آلومینیومی خاص از روسیه از جمله ورق‌های آلومینیومی، شیت آلومینیومی و تسمه‌های با ضخامت بیش از ۰٫۲ میلی‌متر را محدود کرده است.

آخرین بسته تحریمی این اتحادیه در ماه ژوئن ۲۰۲۳ تصویب شد و انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت، بسته تحریمی دیگری علیه صنعت آلومینیوم روسیه وضع نشود. در ماه فوریه ۲۰۲۳، ایالات متحده آمریکا طرح‌های خود را برای اعمال تعرفه ۲۰۰ درصدی بر واردات آلومینیوم و مشتقات تولید شده آن از روسیه اعلام کرد. بریتانیا نیز در ماه می ۲۰۲۳، طرح‌هایی را برای اعمال ممنوعیت واردات آلومینیوم به همراه الماس، مس و نیکل از روسیه به تصویب رساند.

پل ووس، مدیر کل انجمن تولیدکنندگان آلومینیوم اروپا به خبرگزاری رویترز گفت: اعضای این انجمن درخواست کردند که اعمال تحریم‌های محدود بر صنعت آلومینیوم روسیه در دست بررسی قرار گیرد و این موضوع یک اقدام درون سازمانی خواهد بود. همچنین کمیسیون این انجمن در حال برنامه‌ریزی برای اعمال تحریم‌های جدید در این مرحله بوده، اما تاکنون پیشنهاد جدیدی ارائه نشده است.

در سند مذکور عنوان شده است که وابستگی اتحادیه اروپا به آلومینیوم روسیه از سال ۲۰۱۸، درست زمانی که آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای را علیه شرکت «Rusal» اعمال کرد، کاهش یافت. اعمال این تحریم‌ها از سوی آمریکا، موجب متوقف شدن بخش عمده‌ای از حجم صادرات این شرکت و همچنین ایجاد اختلال گسترده در زنجیره‌های تامین جهانی فلز آلومینیوم شد.

سال ۲۰۲۲، آلومینیوم با مبدا تولید روسیه، حدود ۱۲ درصد از حجم واردات اتحادیه اروپا را تشکیل می‌داد که در مقایسه با حجم واردات ۲۵ درصدی در سال ۲۰۱۸ کاهش داشت.

به دلیل ایجاد اختلال گسترده در صنعت آلومینیوم به دنبال تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸، آمریکا این تحریم‌ها را در سال ۲۰۱۹ لغو کرد.

در این سند ذکر شده که اگر اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کند، باید اطمینان حاصل شود که امکان دور زدن زنجیره عرضه از طریق کشور‌های ثالث وجود نخواهد داشت.

از نظر بسیاری از تحلیلگران باید توجهات به ترکیه و چین که از آن‌ها به عنوان مقصد‌های جایگزین فعلی و آینده برای فلزات روسیه نام برده می‌شود، معطوف شود. این انجمن تاکید کرد که اعمال هرگونه تحریم، به یک دوره گذار معقول نیاز دارد تا بتوان منابع جایگزین آن را پیدا کرد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده