تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۱۹
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۳۱۱۷۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
یک فعال محیط زیست؛

صدور مجوز‌های معدنکاری در غار‌ها مصداق بارز نابخردی است

‌می‌متالز - محمد درویش، فعال محیط زیست گفت: نمی‌توان با نادیده گرفتن ارزش آفرینی غار‌ها به فعالیت معدنی مشغول شد چرا که این کار مصداق بارز نابخردی و غارتگری منابع طبیعی است.

به گزارش می‌متالز، جواد نظام دوست، مدیر انجمن غار و غارشناسی خراسان رضوی چندی قبل طی گفت‌وگویی عنوان کرد: صدور مجوز‌هایی برای اکتشاف معدن در واقع ساختار طبیعی غار‌ها و پدیده‌هایی که از میلیون‌ها سال قبل تشکیل شده را در چشم به هم زدنی نابود می‌کند. به رغم آنکه کشور‌های خارجی از جمله حوزه خلیج فارس برای کشورشان کوه مصنوعی ایجاد می‌کنند، ولی ما کوه‌های طبیعی با قدمت میلیون‌ها سال را به بهای ناچیز نابود می‌کنیم.

محمد درویش، فعال محیط زیست در اینباره اظهار داشت: تشخیص سودآوری از معدنکاری در غارها، مانند این است که بپرسیم آیا می‌توان با سوزاندن تراول ۱۰۰ هزار تومانی در شومینه گرما ایجاد کرد یا خیر؟ سوال اصلی آن است که آیا بهترین راه ایجاد گرما سوزاندن تراول است؟

وی افزود: غار‌ها یکی از ارزشمندترین حوزه‌های مطالعات از منظر تاریخی، زمین شناسی، اکولوژیکی و... هستند. برخی از گونه‌های اندمیک جهان در غار‌ها زندگی می‌کنند و عملا اهمیت انکار ناپذیری حتی در مهار بیابان زایی و کنترل آفات کشاورزی دارند؛ چرا که غار‌ها مأمن خفاش‌ها هستند که روزانه جمعیت ۵ تا ۶ هزار آفت را کنترل می‌کنند. نمی‌توان با نادیده گرفتن این ارزش‌ها به فعالیت معدنی مشغول شد چرا که این کار مصداق بارز نابخردی و مصداق غارتگری منابع طبیعی است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده