تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۰۷
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۱۱۵۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تصمیمات غلط سیاسیون بخش معدن را به رکود کشاند

‌می‌متالز - نایب رییس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران گفت: کسانی که در راس، تصمیم گیری برای بخش معدن قرار دارند، افراد سیاسی کشور هستند که تصمیم گیری‌های غلط سیاسیون معادن را به رکود کشانده است.

به گزارش می‌متالز، طی سال‌های اخیر به خصوص در دوران تحریم یکی از بخش‌هایی که با رکود و چالش‌های فراوانی مواجه شد، بخش معدنی ایران بود. زیرا با توجه به مشکلات اقتصادی، نبود تجهیزات به روز دنیا و خودتحریمی‌ها و ریسک‌های فراوانی که بخش معدن با آن روبه رو بوده است، سرمایه گذران رغبت کمتری برای سرمایه گذاری در این بخش از خود نشان داده اند.

اما از موارد مهم دیگری که بر روی سرمایه گذاری معدنی تاثیر ات فراوانی گذاشته، تصمیمات غلط دولت است. متاسفانه کسانی که در راس، تصمیم گیری برای بخش معدن قرار دارند، افراد سیاسی کشور هستند نه افرادی که اطلاعات معدنی خوبی دارند. این افراد براساس برنامه‌های سیاسی کشور یکسری تصمیماتی برای بخش معدن اتخاذ می‌کنند که چنین تصمیمات نادرستی بر پیکره معادن صدمه وارد کرده و مشکلاتی را برای بخش معدنی کشور ایجاد کرده که شاید دیگر قابل جبران نباشد. زیرا همین تصمیم گیری‌ها و برنامه ریزی هاست که باعث رونق در بخشی و یا برعکس رکود در آن بخش می‌شود.

سرمایه گذران رغبتی برای سرمایه گذاری در بخش معدن ندارند

سیف الله آراسته، نایب رییس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران در خصوص چالش‌های سرمایه گذاری در بخش معدن گفت: طی سال‌های اخیر به خصوص در دوران تحریم، در کدام بخش اقتصادی کشور سرمایه گذاری زیاد شده است؟ طی سال‌های اخیر تقریبا در تمامی بخش‌های اقتصادی کشور سرمایه گذاری کاهش یافته است. معدن هم از جمله بخش‌هایی بوده که دچار چنین مشکلی شده و سرمایه گذران رغبتی برای سرمایه گذاری در بخش معدن از خود نشان ندادند.

وی افزود: کاهش سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و معادن دلایل متعددی دارد که از جمله می‌توان به رکود بازار، شرایط بد اقتصادی مردم، شرایط بد صادرات، قوانین خلق الساعه، سنگ اندازی‌ها و مشکلاتی که دولت ایجاد می‌کند، خود تحریمی‌ها دولتی و مسائلی شبیه این اشاره کرد.

به گفته وی؛ در واقع هر کدام از این چالش‌ها حتی به تنهایی مشکل بزرگی است، چه برسد به این که تمامی این معضلات در کشورمان وجود دارد و فشار زیادی را بر بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی کشور وارد کرده است.

آراسته تاکید کرد: موارد فوق همگی باعث شده اند که بخش‌های مختلف اقتصادی برای سرمایه گذران مطلوب نباشد و مورد استقبال سرمایه گذران قرار نگیرد. چرا که با وجود مشکلات فراوانی که در این بخش‌ها به چشم می‌خورد، دیگر برای سرمایه گذران توجیه اقتصادی ندارد که سرمایه هایشان را در این بخش‌ها وارد کنند و با چالش‌های بیشماری مواجه شوند.

او گفت: در بخش معدن ریسک‌های زیادی وجود دارد که به طور کلی بسیاری از سرمایه گذران در این بخش ورود پیدا نمی‌کنند. وقتی ریسک‌ها با مشکلات دیگری هم همراه شود دیگر برای سرمایه گذاری هیچ جذابیتی باقی نمی‌ماند.

ورود ماشین آلات با قیمت‌های سرسام آوری روبه رو هستند که دولت هم در این راستا هیچ گونه حمایتی از خود نشان نداده تا معدنکاران بتوانند وسایل مورد نیاز خودشان را به طریقی وارد کنند

نایب رییس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران خاطر نشان کرد:، اما در بخش معدن به جز مشکلاتی که بیان شد، هزینه‌های جانبی معدن هم بسیار زیاد است. برای بخش معدن به تجهیزات و ماشین آلات هم نیاز داریم که ورود این ماشین آلات با مشکلات زیادی مواجه شده است. همچنین ورود ماشین آلات با قیمت‌های سرسام آوری روبه رو هستند که دولت هم در این راستا هیچ گونه حمایتی از خود نشان نداده تا معدنکاران بتوانند وسایل مورد نیاز خودشان را به طریقی وارد کنند.

به گفته وی؛ تنها حمایتی که طی چند دهه اخیر از معادن صورت گرفته در زمان آقای محلوجی بوده که وزرات معادن و فلزات را در اختیار داشته اند. در آن زمان تجهیزات و ماشین آلات معدنی خوبی وارد بخش معدن شد. درنتیجه ورود این تجهیزات در آن زمان رونق زیادی به بخش معادن بخشید و تحولی ایجاد کرد. اما از آن زمان تاکنون هیچ حمایتی از بخش معادن و فلزات معدنی صورت نگرفته است.

بی توجهی به معدن و وارد نکردن ماشین آلات به روز دنیا از جمله مشکلات بسیار مهمی است که بخش معدن را بسیار آزار می‌دهد و باعث رکود و بی انگیزگی در این بخش اقتصادی کشور شده است

آراسته گفت: بنابراین بی توجهی به معدن و وارد نکردن ماشین آلات به روز دنیا از جمله مشکلات بسیار مهمی است که بخش معدن را بسیار آزار می‌دهد و باعث رکود و بی انگیزگی در این بخش اقتصادی کشور شده است؛ لذا اگر این بی توجهی‌ها ادامه پیدا کند فعالیت بسیاری از معادن کشور متوقف می‌شود.

وی تصریح کرد: از موارد مهم دیگری که بر روی سرمایه گذاری معدنی تاثیر گذاشته، تصمیمات غلط دولت است. متاسفانه کسانی که در راس، تصمیم گیری برای بخش معدن قرار دارند، افراد سیاسی کشور هستند نه افرادی که اطلاعات معدنی خوبی دارند.

به گفته وی؛ این افراد براساس برنامه‌های سیاسی کشور یکسری تصمیماتی برای بخش معدن اتخاذ می‌کنند که چنین تصمیمات نادرستی بر پیکره معادن صدمه وارد کرده و مشکلاتی را برای بخش معدن‌ی کشور ایجاد می‌کند.

وی در خصوص این که دولت می‌خواهد کسری بودجه خود را از طریق معادن کشور تامین کند بیان کرد: بحثی که درحال حاضر وجود دارد این است که می‌گویند معدن می‌تواند جایگزین نفت شود. اما به نظر من این تفکر اشتباهی است که مدتی است بر سر زبان‌ها افتاد، زیرا شاید معادن ایران پتانسیل‌های خوبی را داشته باشند؛ ولی با شرایط فعلی امکان تحقیق چنین چیزی ممکن نیست.

آراسته اذعان داشت: برای این که معادن ایران بتواند جایگزین نفت شود در مرحله اول باید زیرساخت‌های این امر مهم آماده شود. درحالی که هنوز دولت زیرساختی برای این امر فراهم نکرده است. درنتیجه چطور می‌توان توقع داشت بدون وجود زیرساخت‌ها که یک اصل اساسی است معادن جایگزین صنعت نفت شود.

نایب رییس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران ادامه داد: اگر دولت تصمیم بگیرد که برای بخش معدن هزینه‌های سرباری را در نظر بگیرد، منجر به تعطیلی بیشتر معادن خواهد شد. زیرا با وجود تحریم ها، نداشتن تجهیزات کافی و مشکلات اقتصادی بیشتر معادن ایران یا تعطیل هستند و یا در حالت نیمه فعال قرار دارند که این مساله می‌تواند بار اقتصادی منفی را به کشور تحمیل کند.

به گفته آراسته، بنابراین اگر دولت بخواهد در بودجه ریزی‌های آینده و تصمیم گیری‌ها چنین چیزی را در نظر بگیرد، یعنی هزینه‌های بیشتری را برای معادن لحاظ کند، مطمئنا منجر به تعطیلی بیشتر معادن خواهد شد. زیرا درحال حاضر با شرایطی که معادن در آن به سر می‌برند توان پرداخت هزینه‌های بیشتری را ندارند تا دولت بخواهد به این بخش تحمیل کند.

وی در خصوص توسعه معادن در برنامه‌های توسعه‌ای بیان کرد: فعلا چیزی درخصوص توسعه معادن در برنامه ریزی‌ها ندیده ایم. حتی در برنامه توسعه هفتم که ارائه شده، متاسفانه هیچ برنامه‌ای برای توسعه معادن ملاحظه نشده است. درواقع هیچ برنامه جدیدی برای توسعه معادن درنظر گرفته نشده و هرچه هست همان مواردی است که در گذشته وجود داشته است.

او تصریح کرد: دولت گرچه در صحبت‌هایی که می‌کند ممکن است سیاست‌هایی را بیان کند که تصمیم دارد آن‌ها را در بخش معادن و صنایع انجام دهد، ولی فعلا هیچ گونه گشایشی در بخش معادن و صنایع معدنی مشاهده نشده و مشکلات معادن همچنان پابرجاست. درواقع همه چیز در حد یک حرف یا برنامه باقی مانده و به مرحله عملیاتی شدن نرسیده است.

او خاطرنشان کرد: اگر قرار است تسهیلاتی از طرف دولت در اختیار بخش معدن قرار بگیرد باید برای کل بخش معدن این امکانات در نظر گرفته شود. نه این که فقط به یک بخش خاصی توجه ویژه مبذول دارند و سایر بخش‌ها بی پشتوانه به مسیر خود ادامه دهند.

نایب رییس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران تاکید کرد: درحال حاضر بخش معادن ایران، چه معادن بزرگ و چه معادن کوچک در شرایطی قرار دارند که بدون حمایت‌های دولتی نمی‌توانند در روند درستی قرار بگیرند؛ بنابراین تمامی بخش‌های معدنی نیازمند حمایت و توجه دولت هستند و باید به تمامی بخش‌های معدنی کمک شود تا از رکودی که در آن گیر افتاده اند رها شوند.

وی اظهار داشت: همچنین باید هم شرایط ورود ماشین آلات معدنی تسریع شود و معدنکاران بتواند حداقل بخشی از تجهیزات مورد نیاز خود را با کمک دولت وارد کنند. هم این که خود تحریمی‌ها و هزینه‌های سربار از روی دوش معدنکاری ایران برداشته شود تا سرمایه گذران چه داخلی و چه خارجی با رضایت کامل در این بخش اقتصادی ورود پیدا کنند.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده