تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۴۴
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۳۱۱۸۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
از ابتدای راه‌اندازی گواهی ظرفیت در بورس انرژی محقق شد؛

تامین نزدیک به ۲.۲ هزار مگاوات برق پایدار برای صنایع

‌می‌متالز - حجم معاملات قرارداد‌های گواهی ظرفیت در بازار مصرف‌کنندگان بزرگ برق بورس انرژی، از ابتدای راه‌اندازی در سال ۱۳۹۸ تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ بر دو هزار و ۱۹۰ مگاوات بالغ شد و سرمایه لازم را برای ساخت ظرفیت نیروگاهی به این میزان از طریق بورس انرژی فراهم کرد.

به گزارش می‌متالز، بر اساس گزارش معاونت بازار برق ایران، تاکنون ۳۳۷ مشترک بالای پنج مگاوات برای دریافت گواهی ظرفیت به شرکت بورس انرژی معرفی شده‌اند که در پی آن ۶۲۷ معامله در تالار معاملات اوراق گواهی ظرفیت بورس انرژی انجام شده است.

بنابر این گزارش، ارزش مجموع معاملات انجام شده در تالار معاملات اوراق گواهی ظرفیت بورس انرژی تاکنون حدود ۵۰ هزار و ۳۲۷ میلیارد ریال و حداکثر قیمت معامله شده در این بازار برابر ۷۴ میلیون و ۸۹۶ هزار ریال بر کیلووات بوده است.

در گزارش معاونت بازار برق ایران آمده است که تاکنون چهار هزار و ۸۱۳ مگاوات درخواست خرید اوراق گواهی ظرفیت توسط مشترکان بالای پنج مگاوات از طرف شرکت مدیریت شبکه برق ایران به بورس انرژی معرفی شده است و در پایان تیرماه ۱۴۰۲ به میزان یک‌هزار و ۴۲۳ مگاوات گواهی ظرفیت برای عرضه وجود دارد.

بر اساس این گزارش در تیرماه سال جاری، تعداد هشت معامله اوراق گواهی ظرفیت با حجم هفت مگاوات و به ارزش ۵۰۷ میلیارد ریال انجام شده است.

گواهی ظرفیت سندی است قابل معامله که با اجازه وزارت نیرو مبنی بر ایجاد ظرفیت نیروگاهی قابل اتکای جدید و یا کاهش قدرت قراردادی مشترکان موجود صادر می‌شود. واحد گواهی ظرفیت کیلووات است که معرف تعهد تدارک یک کیلووات ظرفیت مطمئن نیروگاهی به مدت نامحدود است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده