تاریخ: ۳۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۱۲
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۱۱۸۶۳
سرویس خبر : زمین شناسی

با ذوب شدن یخ‌ها، آمریکا به منابع شمالگان چشم دوخته است

‌می‌متالز - آمریکا که جایگاه خود به‌عنوان یک ابرقدرت تک‌قطبی را در حال کم‌رنگ‌شدن دیده، به دنبال ایجاد یک جبهه جدید جنگ سرد در مدار شمالگان است تا منابعی که زیر یخ‌ها مدفون شده را استخراج کند.

به گزارش می‌متالز، ایالات متحده با هدف تصرف ذخایر طبیعی که با آب‌شدن یخ‌ها پدیدار شده، تنش‌ها در شمالگان را افزایش داده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیراً اعلام کرد که ممکن است واشنگتن نخستین کنسولگری خود در بالای مدار شمالگان را در شهر ترومسو در نروژ افتتاح کند.

جرمی کوزماروف، سردبیر فصلنامه «کووِرت اکشن» به اسپوتنیک گفت که از زمان تأسیس «شورای شمالگان» در ۱۹۹۶ توسط هشت کشور پیرامون این منطقه و آغاز همکاری‌ها، خیلی چیز‌ها تغییر کرده است.

او گفت: این (همکاری) حالا با جنگ سردی تازه و این پاسگاه دیپلماتیک برون‌مرزی از بین رفته است. نشانه‌های دیگری هم مبنی بر پیشروی آمریکا در شمالگان وجود دارد و روسیه این را بسیار تحریک‌آمیز می‌داند.

این تحلیلگر با بیان اینکه جاذبه شمالگان به‌عنوان یک میدان نبرد ژئوپلیتیک، زیر یخ‌ها پنهان شده، گفت: با گرم‌شدن زمین (و آب‌شدن یخ‌های قطبی) منابع معدنی وافر شمالگان در دسترس قرار گرفته و این یکی از دلایل اعزام نیروهاست. مساله فقط احتمال برپایی یک پایگاه نظامی برای عملیات نیست، بلکه شمالگان منابع فراوانی دارد که می‌توانند مورداستفاده قرار گیرند.

او ادامه داد: حالا روسیه، چین و آمریکا در رقابت هستند و هر کدام می‌خواهند بیشترین استفاده را از منابع این منطقه ببرند.

ممکن است گسترش ناتو به‌سوی کشور‌های حوزه اسکاندیناوی هم که به بهانه حمله روسیه به اوکراین صورت گرفت، در واقع در راستای جلوگیری از تلاش روسیه برای استخراج منابع طبیعی باشد که در امتداد خط ساحلی شمالی و زنجیره جزیره‌های این کشور واقع شده‌اند.

کوزماروف گفت: ما پیوستن فنلاند و سوئد در ناتو، شاهد نوعی سیاست بسیار تهاجمی از سوی آمریکا هستیم. واشنگتن به نروژ هم خیلی نزدیک است. سیمور هرش، روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی گزارش داد که ممکن است نروژ در انفجار خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ نقش داشته باشد.

او ادامه داد: آن‌ها حالا رابطه خود را با این جنگ سرد جدید تقویت کرده‌اند. این همان استراتژی تهاجمی آمریکاست که درباره‌اش حرف زدیم؛ هدف قراردادن روسیه، حمایت از سرنگونی حکومت در چین و منزوی و ضعیف کردن روسیه.

این روزنامه‌نگار با اشاره به پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا برای خرید جزیره گرینلند از دانمارک گفت: آمریکا از گرینلند به‌عنوان یک بستر استفاده خواهد کرد، همان‌طور که از شمالگان استفاده خواهد کرد. این کار را در حال حاضر با نروژ و سوئد هم می‌کند. خورشید در امپراتوری بریتانیا هرگز غروب نمی‌کند و در امپراتوری آمریکا هم!

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده