تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۲۰۹۴۲۷
سرویس خبر : انرژی

مذاکرات وین؛ توپ در زمین چه کسی است؟

‌می‌متالز - مقام‌های دولت‌های غربی بی آنکه گامی در جهت عقب‌گرد از نقض تعهداتشان بردارند از ایران خواسته‌اند که برای احیای برجام تصمیم بگیرد.

به گزارش می‌متالز، دولت آمریکا سه سال قبل روز ۸ ماه مه با نقض تعهداتش در برجام که یک توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد است از این توافق هسته‌ای خارج شد.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران به همین مناسبت در توییتر نوشت: «در زمانی که ما کار احیای برجام را در وین انجام می‌دهیم نیاز به این هست که بدانیم برجام چگونه شکل گرفت. سه سال قبل در چنین روزی، یک دلقک رسوا شده با تخطی از تعهداتی که آمریکا ذیل قرارداد ۲۲۳۱ شورای امنیت پذیرفته بود از آن خارج شد. امروز دولتمردان آمریکا هستند که باید تصمیم بگیرند که دیگر بار به برجام و قرارداد ۲۲۳۱ باز خواهند گشت یا به بی‌قانونی ادامه خواهند داد. اکنون توپ در زمین آمریکاست نه ایران.»

از طرف دیگر، بازی طرف آمریکایی تا به حال ادامه رویه بی‌قانونی، البته در لفافه شعار‌های فریبنده‌ای مانند تلاش برای رفع تحریم‌ها یا بازگشت به برجام بوده است.

در حالی که دولت آمریکا طرفی بوده که با نقض توافق هسته‌ای از آن خارج شده مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا تمایلی برای رفع تمامی تحریم‌های وضع‌شده در دولت دونالد ترامپ برای بازگشت به تعهداتشان نشان نداده‌اند.

چند روز پیش یک مقام وزارت خارجه آمریکا به صراحت گفت دولت بایدن قصد ندارد تحریم‌هایی را که سازگار با برجام تشخیص می‌دهد رفع کند. او گفت: «ما بازگشت به پایبندی نسبت به برجام را در نظر داریم و هرچه با آن سازگار نباشد باید برداریم. می‌خواهم از این فرصت استفاده می‌کنم تا نکته‌ای را روشن کنم. در این راستا، مبنای استنادی برخی تحریم‌ها که توسط دولت ترامپ وضع شده‌اند را زیر سوال نمی‌بریم. چیزی که آن را مورد سوال قرار می‌دهیم این است که آیا آن تحریم‌ها با بازگشت به برجام سازگار هستند یا خیر. ارزیابی ما و تشخیص ما که در راستای امنیت ملی ما است این است که در صورت بازگشت ایران به پایبندی به برجام ما هم به پایبندی به این توافق بازگردیم.»

علاوه بر این دولت بایدن از زمان ورود به کاخ سفید از هیچ اقدام ضد ایرانی در راستای سیاست «فشار حداکثری» فروگذار نکرده است. مثلاً دولت آمریکا یک کارگروه مشترک با رژیم صهیونیستی برای هماهنگی اقدامات ضد ایرانی تشکیل داده، «ریچارد نفیو» را برای رفع کاغذی تحریم‌ها به کاخ سفید آورده، از آزادسازی دارایی‌های ایران جلوگیری کرده و با رژیم اسرائیل برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران همکاری کرده است. علاوه بر این روزنامه «فایننشال تایمز» چندی پیش در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد دولت بایدن به چین هشدار داده است که تحریم‌های نفتی دوره ترامپ علیه ایران را ادامه خواهد داد.

جمهوری اسلامی ایران این را مشخص کرده که مفهوم اقدام فعلی کشور‌های غربی، ادامه جنگ اقتصادی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در لباس دیپلماسی است. «سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه چند روز پیش گفت: «دیپلماسی یک مفهوم است و نمی‌توان با اسم دیپلماسی، جنگ کرد، نمی‌توان با اسم دیپلماسی سیاست فشار حداکثری دولت پیشین علیه ملت ایران را ادامه داد، نمی‌توان با اسم دیپلماسی نزدیک دو ماه تمامی مسیر‌های ارسال غذا و دارو را مثل دولت قبلی مسدود کرد.»

کشور‌های غربی در حالی مصمم به قدم برداشتن در مسیر سیاست «فشار حداکثری» ترامپ هستند که بار‌ها خود به شکست خوردن آن اعتراف کرده‌اند. «جو بایدن» در مقاله‌ای که قبل از ورود به کاخ سفید برای تشریح سیاست‌هایش در قبال ایران نوشت یکی از دلایل ضرورت تغییر مسیر در قبال ایران ناکارآمد بودن فشار حداکثری علیه ایران دانست.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه دولت جو بایدن هم چندی پیش گفت: «ما در چهار سال گذشته با اجرای رویکردی موسوم به "فشار حداکثری" روبه‌رو بودیم که نه‌تن‌ها نتیجه نداد، که موجب شد مسائل بدتر شود.»

اینکه سعی کشور‌های غربی این است که «دیپلماسی» و شعار‌های عمل به تعهداتشان را از مرحله لفاظی و وعده‌درمانی بالاتر نبرند در رفتار‌های این روزهایشان به خوبی نمایان است.

مثلاً با آنکه دولت آمریکا تا کنون هیچ گامی برای فاصله گرفتن از سیاست‌های دولت ترامپ برنداشته «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه پنجشنبه گذشته مدعی شد ایران برای «بازگشت به برجام»، موضع‌گیری‌های متناسب با آمریکا انجام نداده است.

وزیر خارجه فرانسه گفت: «آمریکا بسیار مصمم است به پیشرفت دست پیدا کند- آن‌ها موضع‌گیری‌ها و سیگنال‌های لازم را برای نشان دادن آمادگی‌شان جهت رفع تحریم‌ها انجام داده‌اند.»

وی در ادامه ادعا کرد: «در حال حاضر ایران، موضع‌گیری‌های متناسب را درباره عدول از تعهداتش در برجام از سال ۲۰۱۹ انجام نداده است. در مقطع زمانی حساسی قرار داریم، چون الان این ایرانی‌ها هستند که باید موضع‌گیری‌های لازم را انجام دهند.»

این دفاع وزیر خارجه فرانسه از زیاده‌خواهی‌های طرف آمریکایی در حالی انجام می‌شود که ۳ کشور اروپایی طرف توافق، خود به دلیل عمل نکردن به وعده‌هایشان درباره برخوردار کردن ایران از انتفاع اقتصادی مشروع ذیل برجام، جزو مقصران وضعیت فعلی این توافق هستند.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به سوابق کشور‌های غربی در رفع نمادین تحریم‌ها قبل از خروج آمریکا از برجام تأکید کرده چنانچه تحریم‌ها رفع شوند و رفع تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی قرار بگیرد اقداماتی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا و سه کشور اروپایی انجام داده به عقب برخواهد گرداند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده