تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۳۱۲۲۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مهرداد ویس‌کرمی، نماینده مجلس:

حمایت رئیس مجلس پشت تشکیل وزارت بازرگانی وجود دارد

‌می‌متالز - لایحه تشکیل وزارت بازرگانی بیش از چهار سال است که در راهرو‌های مجلس بالا و پایین می‌شود. درنهایت اواخر ماه گذشته نیز نمایندگان مجلس با کلیات لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند. حال مهرداد ویس‌کرمی، نماینده مجلس، می‌گوید که اگر حمایت شخص رئیس مجلس پشت این لایحه نبود، نمایندگان آن را رد می‌کردند.

به گزارش می‌متالز، در حالی که بسیاری از کارشناسان مخالف تفکیک وزارت صمت هستند و هزینه تشکیل وزارت بازرگانی را در همان ابتدای امر بین ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ میلیارد تومان تخمین می‌زنند، اما ۲۵ تیر ماه سرانجام نمایندگان مجلس یازدهم در آخرین ماه‌های فعالیت خود، با کلیات لایحه تشکیل این وزارتخانه موافقت کردند.

این در حالی است که از زمان فعالیت دولت دوازدهم این لایحه در راهرو‌های مجلس بالا و پایین می‌شود و هر بار ماجرای جدیدی را تجربه می‌کند.

اکنون در حالی مجلس باید تصمیم نهایی خود را در رابطه با موضوع تشکیل وزارت بازرگانی نهایی کند که امروز فریدون عباسی، نماینده مجلس، به جهان صنعت گفته است که شرط ورود عباس علی‌آبادی به وزارت صمت، حفظ شاکله آن بوده است.

البته این اظهار نظر در حالی مطرح شد که مشخص نیست یک وزیر چگونه می‌تواند در تصمیم‌گیری‌هایی که مربوط به قوه مقننه است دخالت کند. از سوی دیگر، برخی نمایندگان از لابی‌های سنگین برای نهایی‌شدن تشکیل وزارت بازرگانی خبر می‌دهند. چنانکه حتی نام محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در بین حامیان سرسخت تفکیک وزارت صمت مشاهده می‌شود.

در همین زمینه یک عضو کمیسیون آموزش مجلس به بیان توضیحاتی درباره روند تصویب لایحه وزارت بازرگانی پرداخت و گفت: اگر رئیس مجلس با این لایحه موافق نبود شاید تصویب نمی‌شد.

نظر رئیس مجلس ارجح بر قانون برنامه توسعه!

مهرداد ویس‌کرمی درباره روند تصویب لایحه وزارت بازرگانی و اینکه آیا تصویب آن نیازمند دوسوم آرا نبود؟ توضیح داد: در زمان تصویب لایحه وزارت بازرگانی در صحن علنی مجلس این موضوع مطرح شد که، چون تصویب تشکیل وزارتخانه جدید خلاف برنامه ششم است و توسعه‌ساختار محسوب می‌شود، نیازمند دوسوم آرا نمایندگان است. با این وجود نظر رئیس مجلس این بود که تصویب لایحه وزارت بازرگانی نیازمند دوسوم آرا نیست.

وی ادامه داد: البته تصمیم‌گیری و تشخیص در این موارد بر عهده رئیس مجلس است. به عبارتی اگر تصویب قانونی نیازمند تفسیر باشد رئیس مجلس با کمک اداره قوانین تصمیم‌گیری خواهد کرد.

آرای ناپلئونی برای تشکیل وزارت بازرگانی

ویس‌کرمی با بیان اینکه چندین نفر از نمایندگان در رابطه با این موضوع تذکر دادند، ولی رئیس مجلس قبول نکرد، تشریح کرد: لایحه وزارت بازرگانی ناپلئونی رای آورد و با توجه به این ویژگی، اگر نماینده‌ها موضوع را بیشتر پیگیری کنند ممکن است شرایط تغییر یابد.

او عنوان کرد: بر اساس دوسوم رای‌گیری، تصویب لایحه تشکیل وزارت بازرگانی و تفکیک وزارت صمت به ۶۸ درصد آرا نیاز داشت، در صورتی که فقط ۵۴ درصد آرا را کسب کرده است.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس در پایان خاطرنشان کرد: با تشکیل وزارت بازرگانی رونقی حاصل نمی‌شود. مرکز پژوهش‌های مجلس هم با تشکیل این وزارتخانه در قالب گزارشی مخالف کرد. اگر رئیس مجلس موافق تشکیل وزارت بازرگانی نبود، شاید این لایحه رای نمی‌آورد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده