تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۲۰
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۱۲۳۷۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت لوله پروفیل نبرد تایباد مطرح کرد:

ضرورت بازنگری در عرضه ورق فولادی در بورس

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت لوله پروفیل نبرد تایباد گفت: شرایط عرضه ورق در بورس، مهم‌ترین چالشی است که با آن مواجه هستیم. در حال حاضر، اختلاف قیمت ورق در بازار آزاد و بورس حدود دو هزار تومان است و به همین علت، تامین آن از بازار مقرون به صرفه نیست؛ بنابراین ضرورت دارد که یک بازنگری کلی در نحوه عرضه ورق در تالار صنعتی بورس صورت پذیرد.

به گزارش می‌متالز، محمد هیوا حسین‌زاده بیان کرد: انواع پروفیل در ابعاد ۲۰×۲۰ تا ۱۰۰× ۱۰۰ تا ضخامت سه میلی‌متر در شرکت لوله پروفیل نبرد تایباد تولید می‌شود. پروفیل‌های تولیدشده در ابعاد مختلف، به طور عمده در صنعت ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله آن‌ها می‌توان به پروفیل‌های ۲۰× ۲۰ در ساخت در و پنجره، ۸۰×۴۰ در ساخت آلاچیق و ۱۰۰×۱۰۰ در ساخت ستون‌های ساختمانی اشاره کرد. گاهی اوقات پروفیل مبلی با ضخامت‌های کمتر از ۱٫۵ میلی‌متر نیز بنا بر سفارش مشتری در مجموعه تولید می‌شود؛ علاوه‌براین، ما مشغول تولید لوله‌های داربستی و نرده‌ای در ضخامت‌های مختلف هستیم و عمده تولیدات خود را در استان خراسان رضوی به فروش می‌رسانیم.

تاخیر در تحویل ورق خریداری شده از بورس

وی در ارتباط با تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این بخش، عنوان کرد: ورق مورد نیاز خود را از بورس کالای ایران خریداری می‌کنیم. میزان سهمیه ورق در نظر گرفته شده بر اساس پروانه بهره‌برداری شرکت، پنج هزار تن در ماه است، اما متاسفانه دو هزار تن ورق در ماه به ما تعلق می‌گیرد. آخرین خرید ما از بورس کالای ایران، فروردین ماه امسال با موعد تحویل ورق در روز ۳۱ خرداد ماه بود، اما متاسفانه با گذشت ۳۸ روز از این زمان، هنوز موفق به دریافت کالای خود نشده‌ایم! دیرکرد در تحویل ماده اولیه، باعث عدم تحویل به موقع محصول به مشتری می‌شود و مشخص نیست که علی‌رغم تولید ورق کافی در داخل کشور، چرا باید شاهد تاخیر در تحویل آن به خریداران باشیم. از طرفی، قیمت ورق گرم در بازار آزاد حدود ۳۱ هزار تومان و قیمت آن در بورس، حدود ۲۹ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است؛ بنابراین خرید ورق از بازار آزاد با وجود اختلاف قیمت حدود دو هزار تومانی به ازای هر کیلوگرم مقرون به صرفه نیست و امیدواریم مسئولان بورس کالای ایران، تمهیدات لازم را جهت تحویل به موقع کالای خریداری شده از این تالار صنعتی به مشتریان، بیندیشند.

مدیرعامل شرکت لوله پروفیل نبرد تایباد در خصوص چالش‌های بخش تولید، مطرح کرد: شرایط تامین ورق فولادی، مهم‌ترین معضلی است که در حال حاضر با آن مواجهیم. خرید ۵۰ درصد نقدی و ۵۰ درصد اعتباری ورق از بورس و گاهی ۱۰۰ درصد نقدی از این تالار صنعتی، شرایط تامین ماده اولیه را دشوار ساخته است. فعالان صنعت لوله و پروفیل مشکلی در تامین ورق مورد نیاز خود تا سال ۱۳۹۸ نداشتند و خرید ماده اولیه ۱۰۰ درصد به صورت اعتباری انجام می‌شد و تولیدکنندگان دو تا سه ماه پس از تحویل ورق، هزینه آن را پرداخت می‌کردند، اما در حال حاضر شرایط کاملا تغییر کرده و اگر تولیدکننده نتواند نقدینگی لازم را تامین کند، قادر به خرید مواد اولیه مورد نیاز خود نخواهد بود. دریافت تسهیلات بانکی، یکی از راه‌های تامین نقدینگی مورد نیاز واحد‌های تولیدی است که به نظر می‌رسد اعطای تسهیلات حمایتی به طور کامل از دستور کار بانک‌ها و موسسات مالی خارج شده و تمامی این مسائل، شرایط را بیش از پیش برای تولیدکنندگان دشوار کرده است، زیرا عدم تامین ورق به میزان کافی، منجر به کاهش تولید و درآمدزایی مجموعه می‌شود و در نهایت ما ناچار به تعدیل نیروی انسانی و یا توقف خطوط تولیدی خود خواهیم شد.

حسین‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه تعداد نیروی انسانی شاغل در شرکت لوله پروفیل نبرد تایباد در سال ۱۳۹۸، ۴۵ نفر بود و هم‌اکنون این تعداد به ۲۸ نفر کاهش یافته است، گفت: تجربه و دانش کافی، نقطه قوت نیروی انسانی شاغل در مجموعه ماست و حدود ۶ تا هفت سال است که در خدمت آن‌ها هستیم. استفاده از دستگاه‌های نورد، بیش از آنکه به تخصص نیاز داشته باشد، نیازمند تجربه بوده و خوشبختانه این مزیت در شرکت لوله پروفیل نبرد تایباد وجود دارد.

استفاده از دستگاه‌های نورد باکیفیت چینی در خطوط تولید

وی با بیان اینکه کارخانه ما از سه خط تولید نورد به همراه یک خط برش‌کاری تشکیل شده است، تصریح کرد: دستگاه‌های مورد استفاده در خطوط نورد و برش، همگی خارجی و ساخت کشور چین است. در سال ۱۳۹۰، واردات این دستگاه‌ها به داخل کشور صورت پذیرفت و خدمات پس از فروش نیز توسط نمایندگی برای آن‌ها در نظر گرفته شد. حدود ۱۰ سال است که ما از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنیم و از آنجایی که حساسیت‌ها و دقت نظر‌های فراوانی در زمینه تعمیرات و نگهداری داریم، خوشبختانه با مشکل خاصی طی این مدت مواجه نشده‌ایم.

مدیرعامل شرکت لوله پروفیل نبرد تایباد در ارتباط با قطعی برق واحد‌های صنعتی طی هفته‌های اخیر، اظهار داشت: کارخانه ما در شهرک صنعتی تایباد واقع شده است. ساعات کاری شرکت پس از تعامل با شرکت توزیع برق نیروی برق استان خراسان رضوی، از ساعت هفت صبح تا ۱۵ بعد از ظهر، به پنج صبح تا ۱۳ بعد از ظهر تغییر یافته است تا با مشکل قطعی برق در زمان اوج گرمای هوا و مصرف برق مواجه نشویم. از طرفی، تعطیلی پایانی هفته را از روز جمعه به روز پنج‌شنبه تغییر داده‌ایم تا بتوانیم در روز جمعه که تمامی ادارات، کارخانجات و…. تعطیل بوده و مصرف برق نیز به دنبال آن کاهش می‌باید، در خطوط مختلف کارخانه تولید داشته باشیم.

مشکل ما بیمه، دارایی و مالیات نیست!

حسین‌زاده در ادامه با تاکید بر اینکه تنها خواسته ما از دولت این است که زمینه دریافت تسهیلات بانکی را فراهم کند، یادآور شد: مشکلات مربوط به بیمه، مالیات، نیروی انسانی و… تنها مختص به شرکت لوله پروفیل نبرد تایباد نیست و در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. درخواست اصلی ما از دولت این است که شرایط تامین نقدینگی واحد‌های صنعتی کوچک‌مقیاس را تسهیل کند تا ناچار به تعدیل و یا اخراج نیروی انسانی نشویم. تا حدود چهار سال پیش، در دو شیفت کاری فعالیت می‌کردیم و به دنبال تعدیل نیروی انسانی، در حال حاضر در یک شیفت کاری مشغول فعالیت هستیم. مسئولان ما در حالی وعده حمایت از تولید را سر می‌دهند که مشکلات این بخش روزبه‌روز در حال افزایش است و مشخصا در چنین شرایطی، نه تنها رشد تولید محقق نخواهد شد بلکه شاهد کاهش تولید و تعطیلی هرچه بیشتر واحد‌های تولیدی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه موفق به اخذ کارت بازرگانی برای صادرات محصولات خود شده‌ایم، اما هنوز تولیدات خود را صادر نکرده‌ایم، عنوان کرد: بر اساس میزان تولید مجموعه، تامین نیاز بازار داخلی به ویژه استان خراسان رضوی را اولویت خود قرار داده‌ایم. علاوه بر شرکت لوله پروفیل نبرد تایباد، دو مجموعه دیگر نیز در حال تولید لوله و پروفیل فولادی در سطح استان هستند و امیدواریم بتوانیم ضمن افزایش تولید طی ماه‌های آینده، حضور موفقی در بازار‌های صادراتی نیز داشته باشیم.

این تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر حداقل سرمایه لازم جهت راه‌اندازی خط تولید لوله و پروفیل فولادی ۲۰۰ میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: تامین کافی و به موقع ورق، در تولید لوله و پروفیل فولادی بسیار حائز اهمیت است و از آنجایی که این محصول به طور عمده در شرکت فولاد مبارکه اصفهان تولید می‌شود، بنابراین آینده صنعت لوله و پروفیل به آینده این شرکت گره خورده است. لوله و پروفیل با کیفیت عالی توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود و تنها دغدغه فعالان این صنعت، تامین نقدینگی برای تامین ماده اولیه است که امیدواریم با حمایت دولت و مسئولان ذی‌ربط رفع شود.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده