تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۴
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۳۱۲۶۵۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
گفتگو با عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

رئیسی قانون مجلس را زیرپا گذاشت/ زنگ خطری که دولت در فولاد به صدا درآورد

‌می‌متالز - ابراهیمی گفت: انجمن تولیدکنندگان فولاد از هر طریقی اعم از مکاتبه‌ای و دیپلماسی استفاده کرده و پیگیری می‌کنیم، اما نکته حائز اهمیت این است که قانون مصوب مجلس در مورد تعرفه صادرات محصولات فولادی نیم درصد است بنابراین وقتی یک‌باره و بدون در نظر گرفتن قانون مذکور رقم تعرفه صادرات چهار برابر شود، در نتیجه تلاش می‌کنیم از مجاری مختلف و حتی اگر لازم باشد از دیوان عدالت اداری افزایش ناگهانی تعرفه صادرات را پیگیری می‌کنیم.

به گزارش می‌متالز به نقل از گسترش نیوز، صنعت فولاد از جمله صنایعی محسوب می‌شود که به گفته فعالین این حوزه ایران در صنعت مذکور به خودکفایی رسیده تا جایی که امروز به تولید مازاد ۱۰ میلیونی دست پیدا کرده است. اما با وجود تولید مازاد فولاد که لزوم صادرات و در نتیجه ارزآوری آن را گوش‌زد می‌کند، دولت سیزدهم اواخر تیرماه سال جاری طی مصوبه‌ای صادرات محصولات فولادی را با مشکلاتی مواجه کرد که در واکنش به مصوبه مذکور امین ابراهیمی، مدیرعامل کارخانه فولاد خوزستان و عضو هیات رئیسه انجمن فولاد ایران در واکنش به افزایش ۴ برابری تعرفه‌های صادرات محصولات فولادی گفت: صنعت فولاد به برکت انقلاب از تولید یک و ۸ دهم میلیون تُنی امروز به ظرفیت ۴۵ میلیون تُن رسیده و تقریباً از نظر ظرفیتی رتبه هفتم را در جهان داریم، اما از نظر تولیدی به واسطه چالش‌هایی که در حوزه انرژی، مواد اولیه و موارد دیگر اتفاق افتاده، طی یکی دو سال گذشته تولید‌ها بین ۲۸ تا ۳۰ میلیون تُن بوده است.

به ازای هر ایرانی ۲۰۰ کیلوگرم فولاد در کشور داریم

او افزود: علاوه بر این تقریباً براساس آمار منتشر شده از طرف نهاد‌های مختلف میزان مصرف داخلی فولاد در کشور در بهترین شرایط عددی نزدیک به ۲۰۰ کیلوگرم به ازای هر نفر بوده که اگر جمعیت ۸۰ میلیونی در نظر بگیریم، ۱۶ میلیون مصرف فولاد در کشور خواهیم داشت که با فلورانس ۱۰،۱۵ درصدی، نزدیک ۲۰ میلیون تُن فولاد در کشور مصرف می‌شود؛ بنابراین طبق اعداد و ارقام واقعی مازاد ۱۰ میلیون تُنی در کشور داریم که حتماً باید صادرات انجام شود. این نکته‌ای است که دولت و همه بخش‌ها هم باید به آن برسند که ظرفیت تولید فولاد امروز ما تقریباً دو برابر نیاز کشور است.

فولاد خوزستان در ۲۸ کشور هدف‌گذاری کرده است

ابراهیمی ضمن تاکید بر تولید مازاد فولاد در کشور تصریح کرد: وقتی مازاد بر تولید وجود دارد قاعدتاً باید صادر شود چراکه بازار صادراتی محل مصرف آن خواهد بود. از طرفی در طول ۴ دهه گذشته فولاد رشد چشمگیر و خیره کننده‌ای داشته، اما با وجود همین رشد، در سال ۹۰ وارد کننده فولاد بودیم، ولی از سال ۹۰ به بعد به واسطه جهش و رشدی که در فولاد صورت گرفت، در فضای صادرکننده نمونه در سطح دنیا قرار گرفتیم کما اینکه فولاد خوزستان به عنوان بزرگترین صادرکننده فولاد حدود ۲۸ کشور در قاره‌های مختلف هدف‌گذاری کرد که در نهایت با همه آزمون و خطاها، هزینه‌ها، ریسک‌ها و شرایطی که به دلیل تحریم به وجود آمده بود، توانست چنین بازاری را بدست بیاورد.

۳۰ دلار زیر قیمت فولاد می‌فروختیم

عضو هیات رئیسه انجمن فولاد ایران در ادامه اظهار کرد: بنابراین بدست آوردن بازار امری نیست که یک شبه حاصل شده باشد، بلکه هزینه‌های فراوانی صورت گرفته است. یک زمانی، وقتی به بازار‌های بین‌المللی مراجعه می‌کردیم مظنه قیمت FOB ایران حدود ۳۰ درصد زیر قیمت CIS بود و آن ۲۰، ۳۰ دلار هم به دلیل شرایط تحریمی بود، اما در حال حاضر قیمت‌های داخلی حتی برابر و بالاتر از CIS است. در این شرایط که مازاد تولید صورت می‌گیرد، بستر صادراتی وجود دارد و از طرفی جایگاه جنس ایران در بازار‌های جهانی جا افتاده، قاعدتاً باید بر روی رونق صادرات تمرکز شود و بحث سیاست تشویق صادرات در دستور کار باشد نه سیاست‌های تنبیه صادراتی. در شرایط فعلی همه زنجیره فولاد شامل تعرفه عوارض صادراتی شدند که این تعرفه از ۲ درصد تا ۲۰ درصد متغیر است.

برداشت‌های سلیقه‌ای از خام‌فروشی می‌کنند

ابراهیمی همچنین ادامه داد: علاوه بر این مشکلی که در حوزه فولاد وجود دارد، بحث خام فروشی است، متاسفانه برداشت‌های سلیقه‌ای از خام فروشی می‌شود، در حالی که بحث خام‌فروشی بحث بین‌المللی است، انجمن آهن و فولاد بحث فروش خام در صنعت فولاد را تعریف کرده است. خام فروشی در شرایطی مطرح می‌شود که برای نمونه تولید شمش حداقل ۵ مرحله دارد، تولید گندله دو مرحله را پشت سر می‌گذارد، تولید آهن اسفنجی ۳ مرحله را پشت سر می‌گذارد؛ لذا قضیه خام فروشی منجر به این شده که عوارض صادراتی در شرایطی وضع شود که کشور‌های دیگر به واسطه کاهش ارزش پول خود، در بازار‌های هدف قیمت شکنی می‌کنند و در این اتفاق بازار کاملا نزولی است.

دولت به دنبال ضربه به صنعت فولاد

مدیرعامل کارخانه فولاد خوزستان با اشاره به بازار‌های هدف ایران در فولاد متذکر شد: در شرایط بازار نزولی، داشتن جنس مازاد این نکته را می‎رساند که به سیاست‌های تشویقی صادراتی نیاز داریم. برای نمونه هند هیچ‌وقت در بازار‌های صادراتی حضور نداشته، اما الان وارد بازار‌های صادراتی شده و از طرفی نیاز داخل خود را از طریق کشور‌هایی که با قیمت پایین‌تری فولاد ارائه می‌کنند، افزایش عوارض تعرفه‌های صادراتی موردی غیر از ضربه زدن بر بدنه بی‌جان فولاد که در این روز‌ها به نوعی هدف همه هجمه‌ها قرار گرفته، نیست. انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره افزایش تعرفه‌ها اعلامیه صادر کرد و اعلام کرد که افزایش تعرفه صادرات محصولات فولاد منجر به کاهش صادرات و ارزآوری می‌شود.

با ارز پایه می‌فروشیم و با ارز آزاد می‌خریم

ابراهیمی همچنین ابراز کرد: نکته دیگر در مورد صادرات فولاد این است که فولادی‌ها مجبور هستند براساس ارز پایه محصولات را بفروشند در حالی که لوازم مورد نیاز خود را طبق ارز آزاد تهیه کنیم. در حال حاضر به اشتباه در سطح جامعه گفته می‌شود که فولاد صنعت تورم‌زا است، در حالی بازار ارز توسط صنعت فولاد کنترل می‌شود، کما اینکه ارز ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومانی توسط شرکت‌های فولادی عرضه می‌شود در حالی که قیمت آزاد ارز عددی به مراتب بالاتر از این رقم است، در نتیجه خود فولاد به نوعی به کنترل قیمت ارز کمک میکند، اما متاسفانه مطالب نادرستی در افکار عمومی منتشر می‌شود. در مجموع افزایش تعرفه صادرات فولاد و اتفاقات مشابه آن زنگ خطری برای صنعت کشور و مخصوصاً برای صنعت فولاد محسوب می‌شود.

او با اشاره به مغایرت مصوبه دولت در مورد افزایش تعرفه صادرات با شعار سال مبنی مهار تورم و جهش تولید، افزود: افزایش تعرفه صادرات فولاد با شعار سال کاملاً مغایر است.

افت ناگهانی سود شرکت‌های فولادی

ابراهیمی اقدام انجمن فولاد برای جلوگیری از اجرای مصوبه‌ای که به ضرر صنعت است، تصریح کرد: انجمن تولیدکنندگان فولاد از هر طریقی اعم از مکاتبه‌ای و دیپلماسی استفاده کرده و پیگیری می‌کنیم، اما نکته حائز اهمیت این است که قانون مصوب مجلس در مورد تعرفه صادرات محصولات فولادی نیم درصد است بنابراین وقتی یک‌باره و بدون در نظر گرفتن قانون مذکور رقم تعرفه صادرات چهار برابر شود، در نتیجه تلاش می‌کنیم از مجاری مختلف و حتی اگر لازم باشد از دیوان عدالت اداری افزایش ناگهانی تعرفه صادرات را پیگیری می‌کنیم چراکه در این سال‌ها متوسط حاشیه سود شرکت‌های صنعت فولاد حدود ۱۷ درصد است، اما فولاد مبارکه حاشیه سود ۳۰ درصدی دارد، که اگر این مورد را کنار بگذاریم در مجموع حاشیه سود شرکت‌های فولادی زیر ۱۶،۱۵ درصد است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر این همه شرکت‌های فعال در حوزه فولاد قدیمی هستند و در قیمت تمام شده آن‌ها هزینه استهلاک صفر است یعنی حاشیه سود‌های مذکور واقعی نیست و به عبارتی سودی که شرکت‌های فولادی در این است که تجهیزات و ماشین‌آلات خود را به عنوان سود نشان می‌دهند. نکته دیگر این است که نرخ هزینه‌ها نظیر نرخ گاز که از دو هزار تومان به چهار هزار تمان افزایش پیدا کرد، روند صعودی دارند. در مجموع موارد مذکور نشانه‌هایی محسوب می‌شوند که حاشیه سود شرکت‌های صنعتی را پایین می‌آورد برهمین اساس در مورد ادامه سرمایه‌گذاری در این صنعت‌ها را با نگرانی روبرو کرده چراکه اگر شرکت‌های فولادی سودی می‌کردند آن را تبدیل به سرمایه‌گذاری، کارخانه و یا صنعت جدید می‌کردند لذا در مورد تامین هزینه‌های فولاد نگرانی جدی وجود دارد.

سقوط ۵ میلیاردی ذوب آهن اصفهان

ابراهیمی در پایان یادآور شد: فولاد براساس تکنولوژی موجود و آنچه که در ایران وجود دارد، ضعف تکنولوژی خود را با نیروی انسانی تامین می‌کند لذا توانستیم فضای اشتغال‌زایی بسیار مناسبی را ایجاد کنیم، اما وزارت صمت به این نکته توجه نمی‌کند ک این صنعت اشتغال‌زا است. آخرین نامه‌ای که انجمن تولیدکنندگان در مورد بحث گاز ارسال کرد به تابت‌آوری صنعت فولاد اشاره کرد، اینکه با وچود چنین شرایطی صنعت فولاد تا چه اندازه می‌تواند ادامه پیدا کند. چراکه در این تنش اقتصادی که در صنایع اتفاق افتاده حلقه‌های کوچک مورد آسیب قرار می‌گیرند به عنوان مثال ذوب آهن اصفهان که شرکت قدیمی محسوب می‌شود امسال ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ضرر داد و یا در مورد شرکت‌های دیگر حاشیه سود‌ها به شدت کاهش پیدا کرد تا جایی که اگر سال‌های گذشته ۱۳۰ همت سود می‌کردند امسال حدود ۷۰،۸۰ همت سود داشتند. این کاهش سود‌ها همگی هشداری محسوب می‌شود.

منبع: گسترش نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده