تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۳
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۳۱۲۶۸۷

پول لازم برای قطار سریع السیر در ایران چقدر است؟

‌می‌متالز - یک اقتصاددان با اشاره به هزینه‌های احداث راه آهن پرسرعت در ایران، محاسباتی را که این هزینه را ۲۰۰ میلیارد دلار ارزیابی کرده اند را اشتباه دانست.

به گزارش می‌متالز، با وجود گذشت بیش از یک قرن از کشیده شدن اولین خط آهن در کشور، قطار‌های پرسرعت هنوز در ایران راه اندازی نشده است.

مطالعات فراوانی درباره راه اندازی اولین قطار سریع السیر ایران بین تهران و مشهد انجام شده است. مطالعاتی نیز درباره راه اندازی خط آهن مشابه بین تهران و اصفهان صورت پذیرفته است با این حال هیچ یک از این خطوط ریلی به مرحله اجرا و عمل نرسیده اند.

دکتر علی سعدوندی اقتصاددان در این باره در کانال کلینیک اقتصاد نوشته است؛ برآورد می‌شود خط آهن پرسرعت در ایران کیلومتری زیر ۹ میلیون دلار هزینه دارد. یعنی اگر تمام مراکز جمیعتی ایران و کشور‌های همجوار ایران را به هم متصل کنیم چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار نیاز است.

به نظر می‌رسد وی این اظهارات را در پاسخ به سخنان مطرح شده در فضای مجازی بیان کرده که مدعی شده اند چین برای حمل و نقل ریلی از سال ۲۰۰۸ تاکنون یک تریلیون دلار هزینه کرده و اکنون از قطار‌های سریع السیر با سرعت ۳۵۰ کیلومتر برخوردار است و اگر ایران نیز بخواهد یک پنجم چین نتیجه بگیرد نیازمند ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد بود.

منبع: شبکه خبری تحلیلی صنعت حمل و نقل (تین نیوز)

عناوین برگزیده