تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۶
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۱۲۹۶۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کاهش شدید انتشارات کربنی با استفاده از آند خنثی آلومینیوم

‌می‌متالز - در اواسط ماه جولای، شرکت آلومینیومی روسی «Rusal» اعلام کرد که انتشارات کربنی برای تولید برند آلومینیوم «Allow Inerta» این شرکت، تنها حدود ۰.۵ درصد از استاندارد صنعت بوده که این امر توسط شرکت «TUV» اتریش، صادرکننده گواهی ایزو نیز تایید شده است.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «S&P Global»، شرکت روسی «Rusal» مدعی شده است که آلومینیوم تولید شده با تکنولوژی آند خنثی و با استفاده از انرژی برق‌آبی در واحد ذوب کراسنویارسک (Krasnoyarsk) در سیبری برای تولید هر تن فلز، انتشاراتی به میزان ۰٫۰۱ میلیون تن کربن دی‌اکسید را داراست و این موضوع به تایید شرکت «TUV» اتریش رسیده است. همچنین این شرکت در ادامه توضیحات خود افزود که انتشارات کربنی شامل گستره‌های ۱ و ۲ است و با میانگین انتشار صنعت جهانی آلومینیوم که در حدود ۱۲ میلیون تن است، مقایسه می‌شود.

بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سایت این شرکت، انرژی برق‌آبی به واسطه فعالیت شرکت سهام‌دار «Rusal En+»، یک شرکت انرژی روسی با ظرفیت کل ۱۹٫۷ گیگاوات است که ۱۵٫۱ گیگاوات از این مقدار توسط نیروگاه‌های واقع در روسیه تامین می‌شود.

این شرکت تاکید کرد که دسترسی به انرژی برق‌آبی کافی، این مجموعه را قادر به توسعه برند سابق «Allow» کرده است که میانگین انتشارات کربنی گستره‌های ۱ و ۲ در واحد ذوب آن، در حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن کربن دی‌اکسید به ازای هر تن آلومینیوم است؛ ضمن اینکه نسخه ارتقا یافته محصول این فرآیند از این واحد ذوب، برند «Allow Inerta» است.

همچنین این شرکت روسی ادامه داد که فرآیند راستی‌آزمایی «TUV» اتریش مطابق با استاندارد ایزو (۱۴۰۶۷:۲۰۱۸) انجام شده است که اصول و دستورالعمل‌هایی را برای تعیین کمیت و انتشارات کربنی یک محصول مشخص می‌کند. متاسفانه این شرکت اتریشی برای بیان توضیحات بیشتر در رابطه با این موضوع در دسترس نبود.

اهداف اقلیمی

در سال‌های اخیر، نیاز و لزوم محاسبه و راستی‌آزمایی انتشارات کربن شرکت‌ها هم‌راستا با هدف‌گذاری شمار بیشتر شرکت‌ها برای کاهش انتشارات کربنی، به شدت افزایش یافته است، اما در حال حاضر دامنه نهاد‌ها و استاندارد‌های تاییدکننده صنعت به صنعت و منطقه به منطقه، متفاوت است.

این شرکت آلومینیومی روسی، اولین آلومینیوم تولید شده خود در سلول‌های الکتریکی با استفاده از آند خنثی را در سال ۲۰۱۹ ارائه و در آن سال اعلام کرد که به مدت هشت سال بر روی تکنولوژی آند خنثی مطالعه انجام داده و هدف آن‌ها به تجاری کردن این فعالیت در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ است.

این فرآیند در واحد ذوب کراسنویارسک، یکی از کلیدی‌ترین واحد‌های ذوب این شرکت روسی انجام گرفت که عمده آزمایش‌ها و توسعه نوآوری‌های این شرکت در این واحد ذوب انجام می‌شود.

به گفته این شرکت، به کمک این تکنولوژی می‌توان تقریبا به طور کامل از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، جلوگیری و در فرآیند تولید این نوع آلومینیوم، انتشار ۰٫۹ میلیون تن گاز اکسیژن را جایگزین انتشار یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کربن دی‌اکسید آن کرد. همچنین این فرآیند منجر به حذف کامل هیدروکربن‌های آروماتیک شده و به طرز قابل توجهی انتشار فلورید را کاهش می‌دهد.

در ادامه مطالعات برای جایگزینی بدون انتشارات کربن برای آند کربنی مورد استفاده در الکترولیز‌هایی که به صورت سنتی انجام می‌گیرند، شرکت «Rusal» در میدان رقابتی بزرگ با سرمایه‌گذاری مشترک بین دو شرکت «Alcoa» و «Rio Tinto» به نام «Elysis» است که در سال ۲۰۱۹ با استفاده از آند‌های سرامیکی، موفق به ساخت آلومینیومی با فرآیند بدون انتشارات کربنی شدند. مبنی بر ادعای «Elysis»، این شرکت قصد دارد تکنولوژی آدن خنثی خود را تا سال ۲۰۲۴ در ابعاد تجاری و بزرگ‌مقیاس برای تولید آلومینیوم استفاده کند.

هیچ‌کدام از تکنولوژی‌های آند خنثی هنوز به طور کامل اثبات و یا تجاری نشده است. در حقیقت، این شرکت روسی چالش‌های کلیدی موجود در این مسیر را نمایان کرد که شامل چالشی برای پیدا کردن بهترین ماده مناسب برای ساخت آند خنثی که در فرآیند الکترولیز آن که با دمایی بیش از ۹۵۰ درجه سانتی‌گراد انجام می‌گیرد، با اکسیژن واکنش ندهد و علاوه‌براین، تفاوت هزینه‌ای موجود بین آند خنثی و آند کربنی را کاهش دهد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده