تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۶
بازدید: ۵۳
کد خبر: ۳۱۳۰۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

اصلی‌ترین محرک رکود در بازار فولاد چیست؟/ یک کارشناس: برخی از شرکت‌های فولادی با تشدید رکود ورشکست خواهند شد

‌می‌متالز - یک کارشناس فولادی گفت: اگر سیاست‌های مربوط به سرمایه‌گذاران خارجی تغییر کند و این افراد به دلیل ارزان‌بودن انرژی و سایر مزایای ایران به کشورمان بیایند، می‌توان تا حدودی نسبت به آینده این صنعت در جهت مصرف داخلی و صادرات امیدوار بود.

به گزارش می‌متالز، محسن فرج‌اللهی با ارائه پیشنهادی برای خروج بازار فولاد از رکود، اظهار کرد: به نظر می‌رسد اگر سیاست‌های مربوط به سرمایه‌گذاران خارجی تغییر کند و این افراد به دلیل ارزان‌بودن انرژی و سایر مزایای ایران به کشورمان بیایند، می‌توان تا حدودی نسبت به آینده این صنعت در جهت مصرف داخلی و صادرات امیدوار بود.

وی گفت: در عین حال، نرخ دلار نیاز به کاهش دارد و قیمت آن راباید بازار آزاد تعیین کند نه اینکه به صورت دستوری باشد. از سوی دیگر، شرکت‌هایی که در دست دولت است باید این امکان را فراهم کنند که خارجی‌ها بتوانند سهام‌های آن‌ها را خریداری کنند و باعث جاری‌شدن تکنولوژی در آن‌ها شوند.

این کارشناس صنعت فولاد اظهار کرد: نرخ بالای تورم در ایران و به دنبال آن، رکود در صنایع مصرف‌کننده فولاد با کاهش میزان تقاضا در داخل همراه خواهد بود که پس از هر رشد قیمتی ناشی از شوک دلار، باعث رکود در بازار داخلی فولاد خواهد شد.

فرج‌اللهی تصریح کرد: کاهش میزان عرضه و تقاضا اصلی‌ترین تاثیر منفی رکود اقتصادی بر صنعت فولادسازی ایران است. در صورتی که دوران رکود مدت زمان زیادی ادامه پیدا کند، امکان دارد برخی از شرکت‌های فولادی دچار ورشکستی شوند. همچنین ناگفته نماند صنعت فولاد بسیاری از صنایع دیگر را تحت پوشش خود قرار میدهد و زمانی که این شرکت‌ها با مشکلات جدی مواجه میشوند ارزش عوامل مرتبط با خود را نیز پایین میآورند.

به گفته وی، صنعت فولاد به عنوان صنایع مادر به شمار میرود و صنایع بسیار زیادی به عنوان زیرشاخه‌های آن مانند صنایع معدن، حمل و نقل، بازرگانی، تهیه تجهیزات و ماشین‌آلات، تجهیزات و امثال آن به شمار می‌روند.

این کارشناس فولادی اظهارداشت: بنابراین رکود اقتصادی، جزء مشکلات بزرگ و بحرانی است که ممکن است تاثیر بسیار مخربی بر صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد بگذارد. صنعت فولاد جزء اصلی ترین منابع درآمدی کشور ایران است که به طور مستقیم بر اقتصاد کشور تاثیر خواهد گذاشت و باید به آن توجه ویژه داشت تا اقتصاد نیز دچار بحران نشود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده