تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۰۷
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۱۲۹۶۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

اجرای موفقیت‌آمیز بزرگ‌ترین عملیات تعمیرات اساسی و بهینه‌سازی جرثقیل‌های سقفی در ناحیه نورد سرد

‌می‌متالز - عملیات تعمیرات اساسی جرثقیل‌های سقفی شماره ۱، ۲ و ۳ نورد سرد پس از ۳۰ سال بهره‌برداری با اتکا به توان فنی کارشناسان فولاد مبارکه و شرکت‌های داخلی با موفقیت انجام شد.

به گزارش می‌متالز، عملیات تعمیرات اساسی جرثقیل‌های سقفی شماره ۱، ۲ و ۳ نورد سرد پس از ۳۰ سال بهره‌برداری با اتکا به توان فنی کارشناسان فولاد مبارکه و شرکت‌های داخلی با موفقیت انجام شد و این تجهیزات با موفقیت در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

سید محمدحسن امامی، رئیس واحد تعمیرات مرکزی ناحیه نورد سرد در این باره اظهار کرد: در ناحیه نورد سرد با خطوط متعدد تولید، جریان مواد اولیه، روند تولید، فرایند بسته‌بندی و ارسال محصولات نهایی و تعمیرات خطوط وابسته به جرثقیل‌های سقفی است. این ناحیه دارای ۷۰ دستگاه جرثقیل در ظرفیت‌ها و تیپ‌های مختلف است که به‌وسیله آن‌ها عملیات جابه‌جایی کلاف و غلتک در خطوط تولیدی ناحیه انجام می‌پذیرد. این جرثقیل‌ها بعضاً سی سال عمر دارند و به‌دلیل محدودیت‌های تولید، امکان تعمیرات اساسی آن‌ها تاکنون وجود نداشته است.

وی گفت: خرابی‌های ناشی از استهلاک و توقفات اضطراری جرثقیل‌ها به‌خصوص جرثقیل‌های مرتبط با خطوط تاندم‌میل و اسیدشویی ۱ و ۲ به‌تدریج افزایش یافته و شرایطی ایجاد شده بود که تولید این خطوط را با مشکل مواجه می‌ساخت؛ بنابراین برای کاهش این خرابی‌ها، از چند سال پیش تعمیرات اساسی این جرثقیل‌ها و به‌ویژه تعویض تابلو‌های الکتریکال این جرثقیل‌ها و تعویض ریل‌های معیوب سالن‌ها در دستور کار قرار گرفت و مترصد فرصتی برای اجرای این فعالیت‌ها بودیم که این مسئله با کمک و تدبیر مدیریت و کلیه واحد‌های درگیر در ناحیه نورد سرد و با همکاری مؤثر واحد پروژه‌های اصلاحی و بهینه‌سازی تعمیرات مرکزی شرکت در توقف برنامه‌ریزی‌شده خطوط تاندم‌میل و اسیدشویی به نحو احسن و بدون کوچک‌ترین ریسک و حادثه به‌خوبی اجرا شد.

رئیس واحد تعمیرات مرکزی ناحیه نورد سرد افزود: در قدم ابتدایی برای حل مشکلات، پروژه‌هایی به‌صورت جداگانه برای هرکدام از جرثقیل‌ها و نیز سالن‌ها تعریف گردید و جلسات آماده‌سازی و هماهنگی اجرای فعالیت‌ها از اسفندماه سال گذشته با کلیه واحد‌ها و خطوط درگیر برگزار شد. در قدم نهایی و در زمان اجرا، به‌صورت هم‌زمان و در جبهه‌های کاری متعدد موازی، فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده اجرا گردید.

آرش انصاری، کارشناس تعمیرات برق جرثقیل‌ها نیز در این باره خاطر نشان کرد: فرسوده و پوسیده شدن تابلو‌های جرثقیل‌های ۱، ۲ و ۳ و تجهیزات داخل آن‌ها و فرسودگی کابل‌های این جرثقیل‌ها، مشکلات و خرابی شدید شین‌های برق‌رسان جرثقیل در واحد اسیدشویی که همگی به‌نوعی ناشی از رطوبت بسیار زیاد و وجود بخارات اسیدی در سالن‌های مذکور بود باعث بروز توقفات مکرر در این جرثقیل‌ها و به‌تبع آن خطوط درگیر به‌ویژه تاندم‌میل و اسیدشویی شماره ۱ می‌گردید. همچنین ریسک بروز حوادث و خطراتی مانند آتش‌سوزی ناشی از ریزش مداوم جرقه از شین‌ها را افزایش می‌داد.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این راستا عبارت بودند از: تعویض تابلو‌های الکتریکال و کلیه تجهیزات و متعلقات داخل تابلو‌های جرثقیل‌های ۱، ۲ و ۳؛ تعویض کابل‌های فرمان و قدرت جرثقیل‌های ۲ و ۳؛ تعویض شین‌های برق‌رسان در واحد اسیدشویی شماره ۱؛ تعویض و اصلاح مقاومت‌های روتوری؛ اصلاح داکت‌های زیر تابلو‌ها و اجرای طرح تقویت بیس تابلو‌ها و جایگزینی استیفنر‌های جدید؛ بازرسی و رفع عیوب موتورها؛ اقدامات لازم برای بهینه‌سازی کابین اپراتور.

مهدی فروغی، کارشناس تعمیرات مکانیک جرثقیل‌ها تأکید کرد: اهم فعالیت‌های انجام‌شده در بخش مکانیک، تعویض ریل‌های معیوب و اصلاح جوش ریل‌ها در سالن‌های ورودی و خروجی تاندم‌میل و اصلاح دیواره سالن‌ها به‌منظور افزایش عرض راهروی تردد کارکنان بود. همچنین خرابی ریل‌ها و شکستگی متعدد آن‌ها در نقاط مختلف در سالن‌های ورودی و خروجی خط تاندم‌میل و انبار ورودی خطوط اسکین‌پاس و تمپرمیل به دفعات باعث ایجاد توقفات طولانی‌مدت و خرابی تجهیزات جرثقیل‌ها شده بود که با فعالیت‌های صورت‌گرفته در این توقف و تعویض حدود ۶۰۰ متر ریل جرثقیل و اصلاح محل‌های جوش ریل‌ها، امید می‌رود به‌ویژه در سالن خروجی خط تاندم‌میل مشکلات و توقفات جرثقیل‌ها ناشی از این موارد کاهش یابد.

سید محمدحسن امامی، رئیس واحد تعمیرات مرکزی ناحیه نورد سرد عنوان کرد: از همراهی و پشتیبانی مجموعه مدیریت و رؤسای ناحیه نورد سرد و همکاری واحد‌های بهینه‌سازی تعمیرات مرکزی، خرید مواد مصرفی و حمل‌ونقل، تعمیرگاه مرکزی، کنترل مواد و بازرسی فنی و شرکت‌های بهسازان صنایع خاورمیانه و احیا فرایند اسپادانا قدردانی کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده