تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۴۴
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۳۱۳۰۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس خانه معدن خراسان شمالی:

بخش خصوصی برای تامین بوکسیت آلومینای جاجرم نیاز به حمایت دارد

‌می‌متالز - رییس خانه معدن خراسان شمالی گفت: بخش خصوصی در خراسان شمالی ۱۵۰ هزار تُن بوکسیت مورد نیاز آلومینای ایران را در سال تامین می‌کند و اینک این بخش بدلیل قیمت پایین این ماده معدنی توان تولید آن را ندارد.

به گزارش می‌متالز، علی اصغر شادمانی روز دوشنبه اظهار کرد: آلومینای ایران ۴۵۰ هزار تُن بوکسیت در سال‌های اخیر از بخش خصوصی خرید کرده است که یک سوم مواد معدنی خود را از بخش خصوصی تامین کرده است.

وی خواستار نگاه حمایتی از بخش خصوصی تامین بوکسیت شد و افزود: بی مهری به این معادن در حالی انجام می‌شود که آلومینای ایران بیشتر مواد اولیه خود را از ترکیه وارد می‌کند و هزینه بسیار برای حمل و جابه جایی آن صرف می‌شود.

رییس خانه معدن خراسان شمالی اظهار کرد: مشکلات اجتماعی موجب شد تا برداشت از معدن تاش در استان سمنان از چند سال گذشته متوقف شود بر این اساس بخش زیادی از بوکسیت آلومینا از خارج کشور تامین می‌شود.

بوکسیت یک سنگ رسوبی با مقادیر به نسبت بالای آلومینیوم است که پس از فرآوری از آن، آلومینیوم به دست می‌آورند.

خرید بوکسیت از بخش خصوصی از چند سال گذشته در حال انجام است و اکنون پنج شرکت در استان‌های خراسان شمالی، تهران، یزد، سمنان و کهگیلویه و بویراحمد این ماده معدنی را تامین می‌کنند.

مجتمع آلومینای ایران به عنوان تنها تولید کننده پودر آلومینا در کشور، یک پنجم نیاز داخلی را تامین می‌کند و مابقی نیاز کشور در این بخش از خارج وارد می‌شود.

آلومینای ایران در شهرستان جاجرم، واحد تولیدی منحصر به فرد تولیدکننده پودر آلومینا است که این محصول به عنوان ماده اولیه چهار واحد تولیدی از جمله ایرالکو، المهدی، سالکو و نیز تولید شمش در جاجرم به مصرف می‌رسد.

مجتمع آلومینای ایران در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و پنج کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع است.

این مجتمع صنعتی قطب تولید پودر آلومینیوم در کشور است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان شمالی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده