تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۹
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۳۱۷۲۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ایجاد قطب تحقیقاتی و فناوری آلومینا در کشور

‌می‌متالز - رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از راه‌اندازی مجموعه آزمایشگاهی تحقیقات نیمه صنعتی آلومینا در راستای توسعه فناوری و رفع نیاز صنایع کشور به گرید‌های مختلف آلومینا خبر داد.

به گزارش می‌متالز، دکتر حسن زمانیان با اشاره به استراتژیک بودن آلومینا و اهمیت ویژه گرید‌های تجاری آن برای صنایع مختلف کشور نظیر صنایع تولید آلومینیوم، سرامیک، فرآورده‌های نسوز، صنعت نفت گاز و پتروشیمی، صنایع شیمیایی، پزشکی و مهندسی پزشکی و صنایع الکترونیک، گفت: حال حاضر بخش عمده‌ای از نیاز کشور به آلومینا با هزینه‌ای بیش از یک میلیارد دلار در هر سال از طریق واردات تامین می‌شود و با توجه به توسعه صنایع آلومینیوم کشور تقاضای کشور برای آلومینا به میزان قابل ملاحظه‌ای در حال افزایش است.

وی افزود: شرکت آلومینای ایران که در حال حاضر تنها تولید کننده آلومینا در کشور است فقط حدود ۲۰ درصد از نیاز کشور به آلومینا را تامین می‌کند و مابقی نیاز صنایع کشور از طریق واردات مرتفع می‌شود. با توجه به محدودیت ذخایر بوکسیت کشور، شرکت آلومینای ایران در سال‌های آتی برای تولید همین میزان آلومینا هم با مشکل تامین منبع اولیه مواجه خواهد شد.

زمانیان با بیان اینکه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران قطب تحقیقاتی و فناوری آلومینا در کشور است، گفت: پژوهشکده فناوری‌های شیمیایی به همراه پژوهشکده اکتشاف و فرآوری عناصر معدنی استراتژیک سازمان در راستای توسعه فناوری و رفع نیاز صنایع کشور به فاز‌ها و گرید‌های مختلف آلومینا با راه‌اندازی مجموعه آزمایشگاهی تحقیقات نیمه صنعتی آلومینا و تامین و ساخت انواع تجهیزات، سیستم‌ها و پایلوت‌های تحقیقاتی مرتبط از جمله سنگ شکن، خشک کن مقیاس بالا، گرانول ساز، پایلوت‌های لیچینگ و انحلال و ترسیب در مقیاس‌های مختلف و پایلوت فرآوری و کوره دوار نیمه صنعتی، اقدام به اجرای پروژه‌های تقاضا محور متعددی در این زمینه کرده است.

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی اجرای این پروژه‌ها را با هدف حل مسائل و مشکلات حوزه آلومینای کشور نظیر تولید نانو گاما آلومینا از لیکور، پایلوت آلفا آلومینا، توسعه دانش فنی تولید آلومینا، توسعه دانش فنی آلومینای خلوص بالا، تولید آلومینای پایه کاتالیست در مقیاس پایلوت، تولید آلومینای تبولار، استحصال اسکاندیم از گل قرمز، بررسی روش‌های همگن سازی بوکسیت دانست.

زمانیان افزود: با توجه به ذخایر چند میلیارد تنی آلونیت در کشور، در حال حاضر در حال توسعه فناوری تولید آلومینا از آلونیت هستیم تا نیاز بیش از یک میلیون تنی صنایع آلومینیوم کشور به آلومینا برطرف شود.

وی اظهار کرد: این پروژه ملی که با همکاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و ایمیدرو در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در حال اجرا است در فاز‌های آزمایشگاهی و طراحی مهندسی اولیه با موفقیت به انجام رسیده و هم اکنون در مرحله اجرای پایلوت پیوسته و بررسی‌های فنی و اقتصادی برای راه اندازی خط تولید صنعتی قرار دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده