تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۴۵
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۳۱۳۵۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خبر داد:

نقش آفرینی شرکت‌های بزرگ در اقتصاد کشور

‌می‌متالز - مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی اظهار کرد: به تدریج سازمان مدیریت صنعتی در رتبه بندی شرکت‌های بزرگ ورود کرد و امسال بیست و ششمین دوره از این رتبه بندی را اجرا می‌کند. این پایداری و مانایی ۲۶ سال بدون خطا و اشتباه اتفاق افتاده که حاکی از یک روش شناسی علمی خوب است که از آن پیروی کردیم و توانسته ایم با این روش شناسی درست خطا‌های خود را به صفر رسانده و اعتماد اجتماعی شرکت‌های بزرگ را افزایش دهیم. شرکت‌های بزرگ به صورت داوطلبانه تمامی اطلاعات خود را در اختیار سازمان مدیریت صنعتی قرار داده و خود را در معرض پایش و ارزیابی قرار می‌دهند. این یکی از موضوعات مهمی است که سازمان مدیریت صنعتی را تبدیل به یک قطب و مرجعیت رتبه بندی در کشور کرده است.

به گزارش می‌متالز، «ابوالفضل کیانی بختیاری» مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در نشست خبری بیست و ششمین سال رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران IMI-۱۰۰ اظهار کرد: شرکت‌های بزرگ برای اقتصاد کشور‌ها بسیار مهم هستند. شرکت‌های بزرگ اشتغال آفرینی بزرگ داشته و زنجیره‌های تامین و ارزش بزرگی در اختیار دارند. همچنین این شرکت‌ها دارای توسعه تعاملات بین المللی بسیار خوبی هستند؛ بنابراین در صادرات فعال بوده و در اثرگذاری GDP کشور‌ها (تولید ناخالص داخلی کشورها) نقش مهمی داشته و همواره در اقتصاد‌ها مورد توجه هستند.

وی ادامه داد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) که سازمان بالادستی سازمان مدیریت صنعتی است، شرکت‌های بزرگی را ایجاد کرد و با این شرکت‌ها سعی کرد توسعه منطقه‌ای ایجاد کند؛ بنابراین شرکت‌های بزرگی مثل ماشین سازی تبریز، هپکو، آذرآب، موتوژن و.. را ایجاد کرد. همچنین زنجیره‌های تامین آن‌ها را هم در شهرستان‌های استان ایجاد کرد. به عبارتی جهت توسعه اقتصادی ابتدا یک شرکت مادر یا یک شرکت بزرگ را ایجاد کرد و سپس زنجیره‌های تامین منطقه‌ای آن شکل گرفت و توانست دو هدف اصلی را دنبال کند، اول آنکه در مناطق کم برخوردار آن‌ها را ایجاد کرده و دوم آنکه توانست یک زنجیره تامین را ایجاد کند.

کیانی بختیاری با اشاره به موفقیت‌های صنعتی در دهه ۴۰، توسعه صنعتی و رشد اقتصادی بالا در آن زمان اظهار کرد: این موضوع به دلیل ایجاد شرکت‌های بزرگ بود. سازمان مدیریت صنعتی، با توجه به این جایگاه و رسالتی که داشت یعنی بحث ایجاد کلینیک‌های صنعت، ایجاد واحد‌های مشاوره صنعتی و توانمند سازی بنگاه‌های بزرگ، از همین ابتدا رابطه تنگاتنگی را با بنگاه‌های بزرگ ایجاد کرد. به نوعی سازمان مدیریت صنعتی، مشاور صنعتی و بازوی توانمند سازی این شرکت‌های بزرگ و زیرمجموعه‌های آن‌ها بود.

وی افزود: به تدریج سازمان مدیریت صنعتی در رتبه بندی شرکت‌های بزرگ ورود کرد و امسال بیست و ششمین دوره از این رتبه بندی را اجرا می‌کند. این پایداری و مانایی ۲۶ سال بدون خطا و اشتباه اتفاق افتاده که حاکی از یک روش شناسی علمی خوب است که از آن پیروی کردیم و توانسته ایم با این روش شناسی درست خطا‌های خود را به صفر رسانده و اعتماد اجتماعی شرکت‌های بزرگ را افزایش دهیم. شرکت‌های بزرگ به صورت داوطلبانه تمامی اطلاعات خود را در اختیار سازمان مدیریت صنعتی قرار داده و خود را در معرض پایش و ارزیابی قرار می‌دهند. این یکی از موضوعات مهمی است که سازمان مدیریت صنعتی را تبدیل به یک قطب و مرجعیت رتبه بندی در کشور کرده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ادامه داد: امروز سبد محصولات و خدمات رتبه بندی ما توسعه پیدا کرده است که در راس آن رتبه بندی پانصد شرکت برتر با نماد تجاری IMI-۱۰۰ را داریم. برای این کار، ما مطالعات بین المللی را انجام داده ایم و بررسی شده که کجا‌ها از رتبه بندی‌های معتبر استفاده شده است. فورچون ۵۰۰ یکی از الگو‌های معتبری است که در دنیا برای رتبه بندی ۵۰۰ شرکت برتر استفاده شده است که ما هم آن متدولوژی را در ایران دنبال می‌کنیم.

وی افزود: رتبه بندی‌های متعددی در کشور‌های همسایه ما وجود دارد، از جمله رتبه بندی DS-۱۰۰ است که رتبه بندی ۱۰۰ شرکت برتر کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی را انجام می‌دهد. رتبه بندی‌های دیگری هم در کشور‌های آمریکا، ترکیه، هند و کشور‌های دیگر وجود دارد. اما آن رتبه بندی‌ای که معتبرتر بود و روش شناسی ساده و شفاف داشت همان فورچون ۵۰۰ بود که ما هم همان متدولوژی را در کشور پیاده سازی کرده ایم. به لحاظ اهدافی که ما در رتبه بندی دنبال می‌کردیم، یکی از مهم‌ترین اهداف، تولید اطلاعات در بنگاه‌های اقتصادی کشور و شفاف سازی وضعیت کسب و کار‌ها بود.

کیانی بختیاری با اشاره به تولید این اطلاعات بیان کرد: این موضوع کمک می‌کند تا ما در تحریم‌های اقتصادی موثر باشیم و فراز و فرود‌های اقتصادی را پشت سر گذاشته و آن‌ها را تحلیل کنیم.

وی تصریح کرد: رتبه بندی شرکت‌ها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی هم یکی از اهدافی است که دنبال می‌کنیم به عبارتی با رتبه بندی به دنبال آن هستیم که ببینیم اثرگذاری بنگاه‌ها در اقتصاد به چه اندازه بوده و چه نقش ملی‌ای را بنگاه‌ها ایفا می‌کنند. نقش‌های مسوولیت‌های اجتماعی بنگاه‌ها نیز بررسی می‌شود. در این زمینه رقابتی بین بنگاه‌های اقتصادی ایجاد می‌شود و بنگاه‌های منتخب سعی بر آن دارند تا در سال‌های آتی نیز این پایداری را حفظ کنند. بنگاه‌های رقیب هم در تلاش هستند تا رتبه خود را افزایش دهند و بنابراین یک رقابت پذیری بین دستگاه‌ها هم اتفاق می‌افتد.

کیانی بختیاری با اشاره به نتایج این رتبه بندی بیان کرد: این نتایج به برنامه ریزی اقتصادی در کشور کمک می‌کند. نتایج و اطلاعات تولید شده از این شرکت‌های برتر به برنامه ریزان برای تصمیم سازی و تصمیم گیری کمک می‌کند. در واقع ما از این نتایج و دستاورد‌های رتبه بندی در زمینه تولید اطلاعات برای بنگاه‌ها و با هدف رقابت پذیری بین بنگاه‌ها استفاده می‌شود. معمولا بنگاه‌ها وضعیت خود را شناسایی کرده و سپس وضعیت رقبای خود را بررسی می‌کنند و از این طریق به اعتلای برند و نماد تجاری خود در سطح ملی و بین المللی کمک می‌کنند؛ بنابراین سعی می‌کنند برنامه راهبردی را تهیه و دنبال کنند که منجر به رقابت پذیری شود. نتایج رتبه بندی همچنین اهمیت تحلیلگری مالی برای شرکت‌ها به همراه دارد. این منابع موثق، نتایج و تحلیل‌های کلاسه بندی شده معمولا در قالب کتابچه منتشر و در اختیار بنگاه‌ها قرار می‌گیرد تا خود را با بنگاه‌های دیگر مقایسه کرده و بر اساس شاخص‌های مد نظر رتبه خود را ارتقا دهند.

وی ادامه داد: تدوین اطلاعات برای سازمان‌های حاکمیتی و سیاست گذاران اقتصادی از دیگر اقداماتی است که ما انجام می‌دهیم. این اطلاعات بدست آمده از طریق سازمان مدیریت صنعتی به سیاستگذاران اقتصادی و سازمان‌های حاکمیتی در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای کشور، در تدوین سند‌های استراتژی صنعتی و در تدوین برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی کشور کمک می‌کند و به عنوان یک منبع فراز و فرود‌ها و تحلیل‌های مالی بررسی شده و بر اساس آن‌ها سیاست‌های خود را تدوین می‌کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: همچنین برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی نیز این تحلیل‌ها حائز اهمیت است و می‌توانند بر اساس آن تحلیل بازار سرمایه انجام داده و فرصت‌های همکاری‌های اقتصادی را شناسایی کنند. البته این اطلاعات در اختیار پژوهشگران و اساتید دانشگاه‌ها هم قرار می‌گیرد و آن‌ها نیز از این نتایج استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: این رتبه بندی با یک شاخص درآمد و فروش آغاز شد و غربالگری و جداسازی با این شاخص انجام می‌شود، اما با گذشت زمان ۳۲ شاخص دیگر نیز به آن اضافه شد که می‌توان به شاخص اندازه رشد شرکت، شاخص سودآوری و عملکرد، شاخص بهره وری، شاخص صادرات، شاخص نقدینگی، شاخص بدهی، شاخص بازار و... اشاره کرد. همچنین از سال گذشته شروع به رتبه بندی شرکت‌های دانش بنیان کردیم که سال گذشته با حضور ۵۰ شرکت انجام شد و امسال نیز پیش بینی می‌شود بیش از ۵۰ شرکت دانش بنیان در این فرآیند رتبه بندی حضور داشته باشند.

به گفته وی، این همایش در بهمن ماه ۱۴۰۲ در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار خواهد شد. تمامی فعالان اقتصادی و مدیران عامل بنگاه‌های بزرگ و مقامات کشوری و مقامات صنعتی نیز در این مراسم حضور خواهند داشت.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده