تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۴۸
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۳۱۳۵۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی عنوان کرد:

رسالت IMI-۱۰۰ تولید اطلاعات شفاف است

‌می‌متالز - دکتر «ابوالفضل کیانی بختیاری» مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بخش پرسش و پاسخ در نشست خبری بیست و ششمین سال رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران IMI-۱۰۰ بیان کرد: رسالت اصلی ما در این رتبه بندی تولید اطلاعات و شفاف سازی است.

به گزارش می‌متالز، دکتر «مجید درویش» معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی درباره تاثیر گذاری سودآوری در رتبه بندی شرکت‌ها اظهار کرد: شاخص‌های مختلفی در این رتبه بندی اثرگذار است. شاخص میزان فروش به عنوان فیلترعمل کرده و شرکت‌های بزرگ را مشخص می‌کند. این مقایسه بسیار معنادار است.

درویش ادامه داد: در کار ما رنکینگ انجام می‌شود و این ۳۳ شاخص با هم لینک نمی‌شوند و در ارتباط قرار نمی‌گیرند. در واقع رتبه بندی هر شرکت در هر شاخصی متفاوت است. در نتیجه یک شرکتی زمانی که تبلیغ می‌کند می‌گوید در میزان فروش هفتم شدم و شرکتی دیگری می‌گوید در سودآوری دهم شده ام، درست می‌گویند و اینجا شاخص‌ها و رتبه‌های شرکت‌ها متفاوت است. البته ما سعی کردیم شاخص‌های مهم را در نظر بگیریم.

درویش تصریح کرد: شرکت‌هایی که در این لیست قرار دارند مانند فورچون هستند. فروش زیاد باعث شده در بین ۵۰۰ شرکت قرار بگیرند، اما ممکن است حتی زیان ده باشند و این مساله تضادی ندارد.

دکتر «ابوالفضل کیانی بختیاری» مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز در ادامه این پرسش و پاسخ برای رتبه بندی بیان کرد: در رتبه بندی بنگاه‌ها بر اساس شاخص‌های خاص پایش می‌شوند، اما در اعتبارسنجی Rating یک خروجی وجود دارد که امتیازدهی صورت می‌گیرد. کاری که ما در همایش IMI-۱۰۰ انجام می‌دهیم Ranking و رتبه بندی در هر شاخص است.

کیانی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی همچنین درباره حضور شرکت‌های دانش بنیان و شاخص‌هایی که در این زمینه استفاده می‌شود نیز گفت: شرکت‌های دانش بنیان به طور معمول یک دانشی را توسعه می‌دهند و تعریف می‌کنند که در برخی موارد تحول آفرین است. گاهی با تعداد محدود می‌توان اشتغالزایی بالا را رقم زد؛ بنابراین برخی شرکت‌ها گرچه کوچک مقیاس هستند، اما چون خروجی اشتغال و درآمدزایی بالا دارند در رده بندی شرکت‌های برتر قرار می‌گیرند و در دنیا نیز نمونه‌های آن‌ها را داریم. شرکت‌های حاضر در لیست ما این ویژگی را دارند.

کیانی بختیاری همچنین درباره کسب و کار‌های اینترنتی، افزود: برخی از شرکت‌هایی که در رتبه بندی ما موفق به کسب امتیاز شدند در بین کسب و کار‌های اینترنتی قرار دارند. این شرکت‌ها اشتغال‌های بالا داشته و اثرگذار بالایی در اقتصاد ملی دارند.

مجید درویش در ادامه با اشاره به مشارکت شرکت‌ها در همایش IMI-۱۰۰ بیان کرد: به طور معمول هر سال یک فراخوان برای این موضوع منتشر می‌کنیم و با توجه به اینکه بیست و ششمین سال این رویداد است بسیاری از شرکت‌ها از سال‌های قبل هم در این رتبه بندی حضور داشتند. قاعدتا آن شرکت‌ها را از طریق سازمان عامل دعوت می‌کنیم، اما غیر از این فراخوان از طریق سایت خودمان، شبکه‌های اجتماعی، روزنامه و ... هم انجام می‌دهیم. شرکت‌هایی که همیشه حضور داشته و علاقمند هستند خودشان تقویم انجام کار را می‌دانند و درخواست این کار را دارند.

معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود سازمان مدیریت صنعتی برای شرکت‌ها هزینه تراشی می‌کند، اظهار کرد: در رتبه بندی که توسط موسسات رتبه بندی در دنیا انجام می‌شود برای آن سازمان هزینه دارد و سازمان مدیریت صنعتی هرچند یک سازمان دولتی است، اما خودگردان بوده و بودجه‌ای از دولت نمی‌گیرد. ما از بدو تاسیس یک سازمان خودگردان بوده ایم. در نتیجه بدیهی است برای تولید این اطلاعات، این هزینه بایستی از طریق شرکت‌هایی که داوطلبانه در این رتبه بندی حضور پیدا می‌کنند این هزینه تامین شود. هیچ الزامی برای حضور در این رتبه بندی وجود ندارد، اما خود اطلاعات تولیدی برای شرکت‌ها مفید است و این شرکت‌ها دواطلبانه مشارکت کرده و به همین دلیل هزینه را نیز پرداخت می‌کنند؛ بنابراین هزینه هنگفت به هیچ وجه وجود ندارد. تعرفه‌ها شفاف است و براساس سطح درآمدی شرکت‌ها انجام می‌شود. امسال ۵ سطح درآمدی وجود دارد که تعرفه برای هر سطح درآمدی آن شرکت مشخص است.

وی در ارتباط با رتبه بندی شرکت‌ها ادامه داد: میزان پرداخت شرکت‌ها در بحث رتبه به هیچ عنوان اثرگذار نیست. چون جداول رتبه بندی ما بسیار شفاف ارائه می‌شود. اگر شرکتی در شاخص‌های یاد شده رتبه بالا دریافت کند در لیست شرکت‌هایی که حائز رتبه هستند قرار گرفته و معرفی می‌شوند. به عنوان مثال دو خودروساز بزرگ که سهامدار آن‌ها ایدرو است، اما چند سال است که رتبه ویژه‌ای کسب نکرده اند. سازمان ما یک سازمان دولتی است و سازمان‌های نظارتی همچون دیوان محاسبات کشور، سازمان بازرسی کل کشور و ... دقیق ما را زیر نظر دارند و در این ۲۶ سال هیچ موردی و مشکلی پیش نیامده است. در این طول ۲۶ سال هم ما هیچ اعتراضی از سوی شرکت‌ها نداشته ایم. این روش رتبه بندی در مظان هیچ اتهامی قرار نمی‌گیرد.

درویش درباره اثرگذاری این مجموعه بیان کرد: ما در دسته‌هایی که ذینفع هستند و از اطلاعاتی که توضیح دادیم استفاده می‌کنند، شرکت‌ها از شاخص‌های عملکردی استفاده می‌کنند. یعنی صاحبان شرکت‌ها عملکرد مدیران خود را در این شاخص‌ها مشاهده می‌کنند. شاید همین موضوع باعث می‌شود تا برخی شرکت‌ها در این رتبه بندی حاضر نشوند. در واقع مالکان مجامع (سهامداران مجامع) باید از هیات مدیره بخواهند تا در رتبه بندی بیایند، زیرا این رتبه بندی نشان دهنده عملکرد هیات مدیره است. به طور کلی، این روش رتبه بندی نشان دهنده عملکرد یک صنعت است.

وی ادامه داد: تبلیغات IMI-۱۰۰ در بیشتر مواقع توسط شرکت‌ها انجام می‌شود، زیرا برای ارتقا برند بسیار موثر است.

دکتر «ابوالفضل کیانی بختیاری» مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی درباره اثربخشی رتبه بندی بیان کرد: زمانی که این بنگاه‌های پیشرو، برتر و سرآمد معرفی می‌شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟ برند کارفرمایی تقویت خواهد شد. اخیرا پژوهشی در حوزه نخبگان انجام شده و مشاهده کردند که نخبگان به طور معمول جذب برند‌های کارفرمایی قوی می‌شوند. آن‌هایی که استقرار پیدا می‌کنند و در کشور باقی می‌مانند ترجیح می‌دهند که در بنگاه‌هایی با برند کارفرمایی بالا کار کنند ولو از نظر حقوق و مزایای آن‌ها کمتر باشد، اما شانیت آن‌ها ارتقا پیدا می‌کند. بنابراین، کاری که این رتبه بندی انجام می‌دهد و اثربخشی دارد این است که بنگاه‌های برتر، سرآمد و برند‌های بزرگ کارفرمایی می‌آیند و به جامعه نخبگان معرفی می‌شوند.

کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پاسخ به «می متالز» درباره SME Ranking رتبه بندی کسب و کار‌های کوچک و متوسط اظهار کرد: در این زمینه اقداماتی انجام گرفته است و با سازمان صنایع کوچک همکاری و جلساتی داشتیم تا در سال‌های آتی در کنار این رتبه بندی IME-۱۰۰، رتبه بندی شرکت‌های کوچک و متوسط را هم داشته باشیم. بسیاری از رتبه بندی‌های دیگر نظیر برق و انرژی و E نماد و مواردی که در سبد خومان داریم را توسعه خواهیم داد.

وی درباره رتبه بندی هلدینگ‌ها نیز افزود: بدون شک هلدینگ‌ها با مجموعه‌های خود در این رتبه بندی حضور پیدا می‌کنند.

کیانی بختیاری با اشاره به اثر محسوس اقتصاد و تحول دیجیتال، اقتصاد گیگ، اشتراکی و پلتفرمی به خبرنگار پایگاه خبری «می متالز» گفت: اکنون بیش از ۳۵ تا ۴۰ شرکت موجود در کشور داریم که در زمینه اقتصاد دیجیتال، هوش مصنوعی، هوشمندسازی صنایع و توسعه کسب و کار‌های پلتفرمی بسیار فعال هستند و اتفاقا ما در سازمان مدیریت صنعتی به کمک همین ۳۵ شرکت فعال، مرکز ارائه خدمات تحول دیجیتال و هوشمندسازی صنایع را راه انداخته ایم. به عبارتی سازمان مدیریت صنعتی چتر بالاسری این ۳۵ شرکت فعال در اقتصاد دیجیتال شده است و ما کار مشاوره و پیاده سازی کسب و کار‌های پلتفرمی را برای بنگاه‌ها به کمک این شرکت‌ها انجام می‌دهیم.

دکتر «مجید درویش» معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی در پاسخ به «می متالز» درباره بنگاه ها، اظهار کرد: هدف از رتبه بندی آن است که این شرکت‌ها را بررسی کند در نتیجه فرقی ندارد که شرکت به صورت هلدینگ باشد یا خیر، در رتبه بندی فورچون هم همین طور است.

درویش افزود: شاخص‌ها کمی بوده و از صورت‌های مالی گرفته می‌شود به همین دلیل به سراغ شاخص‌های کیفی نرفته ایم. تلاش بر آن بوده تا دقت در این رتبه بندی حفظ شود.

معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی همچنین درباره دسترسی به اطلاعات از طریق رسانه‌ها تصریح کرد: اطلاعات خوبی در این بانک اطلاعاتی قرار می‌گیرد؛ لذا در ارتباط با پژوهشگران، رسانه‌ها و... اگر اطلاعات خاصی نیاز داشته باشند و به دنبال پژوهش هدفمند باشند، این اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

درویش ادامه داد: در آخرین ارزیابی‌ها به طور مشخص گروه بانک‌ها نسبت به سال‌های قبل سهم کمتری دارند در حالی که سال‌های قبل بانک‌ها جزو گروه اول و گروه قوی‌ای بودند که نشان دهنده قدرت گیری بانک‌ها بود. دوره‌ای تعداد بانک‌ها افزایش هم پیدا کرد و حتی اعتراضاتی مبنی بر بنگاه داری بانک‌ها هم شد. نقش بانک‌ها طی سال‌های اخیر کمتر شده است. نقش گروه خودروسازی کم نشده است. اگر با نگاهی به ساخت محور بودن همان بحث manufacturing باشد باز هم می‌بینیم در شاخص صادرات نقش پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها در گروه فلزات اساسی بالا بوده است.

درویش، معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی در ارتباط با موضوع بخش بندی شرکت‌ها افزود: ما از نظر مالکیت اقتصادی، شرکت‌ها را سه قسم در نظر می‌گیریم. ما بر اساس مالکیت این کار را انجام می‌دهیم نه بر اساس مدیریت. یعنی چند درصد شرکت‌ها مالکیتشان برای دولت است، چند درصد برای بخش خصوصی و چند درصد برای بخش عمومی. در بین ۵۰۰ شرکت ۶.۸ درصد آن‌ها دولتی بودند. ۶۶.۸ درصد شرکت‌ها خصوصی بودند و ۲۶.۴ درصد شرکت‌ها عمومی بودند.

درویش افزود: اینکه در اقتصاد ما، اشکالاتی وجود دارد خب شکی در آن نیست. به عنوان مثال قیمت گذاری دستوری انحرافاتی را در اقتصاد ایجاد می‌کند. اما رسالت ما تولید اطلاعات و شفاف سازی است.

کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه افزود: در مورد شائبه مالی همایش و در ارتباط با حامیان همایش، ثبت نام و رقم‌های بالا توسط دکتر درویش به طور کامل توضیح داده شد. دو سه سال پیش تمام سیستم‌های نظارتی فرآیند IMI-۱۰۰ را یک مرور اساسی انجام دادند و یک احکامی را برای ما صادر کردند که این احکام نشان می‌دهد که این سیستم، سیستمی سالم بوده و سیستمی بوده که تمامی معیار‌ها و شاخص‌های دولتی بودن را رعایت کرده است.

کیانی بختیاری در ادامه تصریح کرد: ما در تمامی مجامع حکم داریم و حکم صادر شده است که مرجع رسمی و معتبر رتبه بندی شرکت ها، سازمان مدیریت صنعتی است؛ بنابراین ما با قاطعیت می‌گوییم این فرآیند، فرآیند سالم و داوطلبانه است. یک زمان بنگاهی خیلی وضعش هم خوب است، اما در رتبه بندی شرکت نمی‌کند و حضور پیدا نمی‌کند. یک زمان شفافیت برای بنگاه‌ها خوب نیست مثل بخش‌های خصوصی و دلایل خاص خودشان را دارند و می‌گویند هر چه بزرگ‌تر می‌شویم مشکلاتمان بیشتر می‌شود. اما گاهی دولتی‌ها و خصولتی‌ها وارد نمی‌شوند که اصطلاحا می‌گویند هر چه تاریک‌تر باشد و مدیریت خفاشی حاکم باشد در آن شرایط می‌توانند به روندشان ادامه بدهند و اطلاعاتشان بیرون منتشر نمی‌شود. به همین دلیل شرکت‌هایی که داوطلبانه حضور پیدا می‌کنند براساس تعرفه تعیین شده از این خدمات بهره مند می‌شوند.

درویش، معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی در ادامه در ارتباط با حامیان همایش گفت: معمولا در برگزاری همایش‌ها فرآیندی وجود دارد که از سازمان‌ها و شرکت‌ها دعوت می‌شود تا حامی برگزاری همایش شوند و در قبال آن از خدمات تبلیغاتی استفاده می‌کنند. در روز همایش یک امکانات تبلیغاتی در اختیار آن حامی قرار می‌گیرد. در همایش IMI-۱۰۰ نیز هیچ ارتباطی بین حامی همایش بودن و کسب رتبه آن شرکت در همایش وجود ندارد. اساسا قبل از فرآیند دعوت برای حامی شدن شرکت‌ها و موسسات، نتایج رتبه بندی داخل تیم ما مشخص شده، جداول ما آماده شده و گفته شد که در طول این ۲۶ سال حتی یک شرکت به طور مشخص هم چنین ادعایی را نداشته که چون من حامی شدم رتبه آوردم. اصلا چنین چیزی امکانپذیر نیست. اعداد جداول و شاخص‌های آن مشخص است، ما هم بخواهیم نمی‌شود، چون نرم افزار نتایج را بیرون می‌دهد و اصلا این امر امکانپذیر نیست. تعداد گروه‌های صنعتی در همایش IMI-۱۰۰، به تعداد ۳۲ گروه صنعتی است و می‌دانیم که هر شرکت در هر گروه بر اساس نوع فعالیت آن شرکت قرار می‌گیرد. منطق این گروه بندی و دسته بندی همان منطق ISIC است یعنی طبقه بندی بین المللی فعالیت‌های اقتصادی که معروف هم هست و ما دقیقا از آن الهام گرفته ایم و این ۳۲ گروه صنعتی حاصل شده است. شاید شما در همایش IMI-۱۰۰ یک گروه صنعتی را نبینید. مثلا ما گروه نساجی نداریم. چرا؟ چون شرکت بزرگ نساجی در اقتصادمان نداریم، ولی آن ۵۰۰ شرکت را اگر پخش کنیم در ۳۲ رشته قرار می‌گیرند.

معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی همچنین گفت: حدود ۸۵ درصد این ۵۰۰ شرکت بورسی هستند، اما این یک امتیاز برای ما دارد یعنی اطلاعات ما جامعیت بیشتری دارد، زیرا هم بورسی‌ها و هم غیربورسی‌ها را داریم. شرکت‌های پخش نیز در این رتبه بندی حضور پیدا می‌کنند.

کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به دعوت از مدیران سازمان‌های مرتبط با گروه‌های همایش، درباره همایش‌های موازی به خبرنگار «می متالز» گفت: این همایش‌ها ممکن است پایدار نباشند و تغییر کنند و همچنین شاخص‌های آن‌ها کاملا متفاوت‌تر از رتبه بندی ما است که قطعا هم همین طور است. ممکن است بر اساس شاخص فردی و توانمندی‌های فردی همایشی برگزار شود. در مجموع، همایش IMI-۱۰۰ با ۳۳ شاخص و با این روش و متدولوژی رقیبی در این زمینه ندارد.

درویش درباره موازی کاری با همایش IMI-۱۰۰ نیز گفت: البته نمی‌شود گفت موازی کاری، چون شاخص‌های برخی از همایش‌ها متفاوت‌تر از همایش IMI-۱۰۰ است. حتی ممکن است از عناوینی مشابه ما استفاده کنند مثل شرکت‌های برتر، اما شاخص‌ها و روش‌های آن‌ها متفاوت است. واقعیت آن است که خیلی از آن‌ها مبنای علمی هم ندارند و بر اساس ارتباطات شاید برگزار شوند و چه بسا مقامات را هم بیاورند. ما تاکیدمان بر این است که کار خیلی علمی و دقیق انجام شود. مخاطبانی که به همایش ما می‌آیند از نظر سطح مدیران عامل بنگاه بی نظیر است و ما می‌توانیم آن را ادعا کنیم. ما سازمان دولتی هستیم، اما کارمان دولتی نیست.

دکتر «مجید درویش» معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی در خاتمه خاطرنشان ساخت: هیچ کدام از شرکت‌های ما در رتبه بندی فورچون قرار نمی‌گیرند. اولین شرکت همایش IMI-۱۰۰ شرکت پتروشیمی خلیج فارس هست که ۱۱ میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار درآمد داشته است. اولین شرکت فورچون، وال مارت ۵۷۲ میلیارد دلار درآمد داشته است. بنابراین، اولین شرکت فورچون ۴۸.۸ برابر اولین شرکت همایش IMI-۱۰۰ درآمد و فروش داشته است. پانصدمین شرکت فورچون نیز ۲.۴ برابر اولین شرکت IMI-۱۰۰ درآمد داشته است.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد

رتبه بندی IMI۱۰۰ IMI-100 تولید اطلاعات شفاف نشست خبری بیست و ششمین سال رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران بیست و ششمین سال رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران تولید اطلاعات و شفاف سازی مجید درویش معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی ابوالفضل کیانی بختیاری سودآوری رتبه بندی شرکت‌ها شاخص میزان فروش شرکت‌های بزرگ رنکینگ رتبه بندی فورچون ۵۰۰ رتبه بندی فورچون ۵۰۰ فورچون اعتبارسنجی Rating Ranking همایش IMI-۱۰۰ شرکت‌های دانش بنیان کسب و کار‌های اینترنتی موسسات رتبه بندی سازمان دولتی خودگردان سازمان خودگردان سازمان‌های نظارتی دیوان محاسبات کشور سازمان بازرسی کل کشور تبلیغات IMI-۱۰۰ برند کارفرمایی نخبگان برند‌های کارفرمایی قوی SME Ranking رتبه بندی کسب و کار‌های کوچک و متوسط سازمان صنایع کوچک رتبه بندی شرکت‌های کوچک و متوسط مرکز ارائه خدمات تحول دیجیتال و هوشمندسازی صنایع اقتصاد دیجیتال مالکیت اقتصادی فرآیند IMI-۱۰۰ حامیان همایش گروه‌های صنعتی ISIC طبقه بندی بین المللی فعالیت‌های اقتصادی پتروشیمی خلیج فارس وال مارت
عناوین برگزیده