تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۴۳
بازدید: ۵۳
کد خبر: ۳۱۳۵۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش ۹.۲ درصدی تولید صنایع بورسی در تیرماه نسبت به مشابه سال قبل

‌می‌متالز - تولید صنایع بورسی در تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۲ درصد افزایش یافت، اما این میزان رشد از بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ نزولی شده است.

به گزارش می‌متالز، به استناد اطلاعات منتشر شده، گزارش تولید صنایع بورسی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در تیرماه سال ۱۴۰۲ منتشر شد که بیانگر ۵۹ درصد از تولید صنعتی در کل کشور است و برآورد قابل قبول از صنایع در اختیار قرار می‌دهد، میزان رشد صنعتی کشور در ۳ ماه منتهی تیرماه ۱۴۰۲ نسبت به تیرماه سال گذشته ۵.۴ درصد افزایش داشته است. همچنین نرخ رشد تولید صنایع کشور در تیرماه ۱۴۰۲ نسبت به تیر سال قبل به ۹.۲ درصد رسیده است.

میزان رشد تولید صنایع بورسی از بهمن‌ماه سال جاری روند نزولی به خود گرفته است و مهمترین اتفاق در تولید صنعتی کشور طی روز‌های اخیر مثبت شدن رشد تولید فلزات اساسی است.

براساس اطلاعات این گزارش، موجود انبار صنایع بورسی در تیرماه افزایشی بوده و نسبت به تیر ۱۴۰۱، ۲.۸ درصد افزایش را تجربه کرده است که بیانگر تضعیف تقاضای محصولات صنعتی در بازار است.

نزولی شدن رشد تولید صنایع به دلیل محدودیت سمت تقاضا است

در همین راستا، سجاد ابراهیمی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: شواهد صنعتی بیانگر آن است که نزولی شدن نرخ رشد تولیدات صنعتی به دلیل محدودیت سمت تقاضا و بازار است و این محدودیت در سمت تولید و عرضه نیست.

دلایل رشد تولید صنعتی کشور چیست؟

بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی یکی از دلایل رشد مداوم تولید صنعتی کشور در ۲ سال گذشته، تامین برق تولید صنایع کشور است. همچنین دلایلی نظیر محدودیت‌های وارداتی نیز از دیگر نشانه‌های مثبت شدن نرخ رشد صنایع به حساب می‌آید.

در این رابطه نزولی شدن میزان رشد از بهمن سال جاری، بیانگر چربیدن محدودیت‌های سمت تقاضا از جمله محدودیت‌های صادراتی و کمبود تقاضا به عوامل افزایش تولید نظیر افزایش تامین انرژی است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده