تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۱۹
بازدید: ۵۰
کد خبر: ۳۱۳۶۷۳
سرویس خبر : انرژی
توانیر ضمن پاسخ به «دنیای اقتصاد» از صدور مجوز احداث ۲۷۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر برای حل ریشه‏‏‌ای مشکل برق خبرداد

بهره‏‏‌گیری از ظرفیت انرژی‏‏‌های تجدیدپذیر

‌می‌متالز - «صنایع فولاد رکورد زدند، اما برخی کماکان بر طبل ناامیدی می‌کوبند.» این مطلب عنوان جوابیه‌ای است که پیرو انتشار مصاحبه‌ای با عنوان «مسابقه گاز و برق در تخریب صنایع» مورخ ۱۶ مرداد در روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، از سوی توانیر ارسال شده است.

به گزارش می‌متالز، «انبار شرکت‌های فولادی پر از شمش فولاد شد»؛ این را عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد می‌گوید. به گفته «سیدرضا شهرستانی»، دیگر فضایی برای دپوی شمش فولاد وجود ندارد و بر اساس آمار هم اکنون برای ۶۲‌درصد از شمش فولادی تولید شده تقاضایی نیست.

با این حال گفته شده است که «بازار فولاد ایران به دلیل قطعی برق آسیب جدی دیده است و بسیاری از تولیدکنندگان از تعهدات بین‌المللی خود عقب مانده اند»، در حالی که داده‌های انجمن جهانی فولاد نیز مانند صحبت‌های عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، این گزاره را تایید نمی‌کند. براساس آمار انجمن جهانی فولاد در ژوئن ۲۰۲۳ میلادی (۱۱ خرداد تا ۱۰ تیر) تولید فولاد خام ایران با رشد۴/ ۱۷درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ۳ میلیون و ۲۰۰‌هزار تن رسید و با این میزان، ایران در دنیا به جایگاه هفتم تولید فولاد دست‌یافت. همچنین در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی، ایران در مجموع ۱۶ میلیون و ۱۰۰‌هزار تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ میلادی، افزایش ۸/ ۴ درصدی را نشان‌می دهد.

این آمار‌ها که حکایت از رشد تولید فولاد دارد، در سایه برنامه ریزی دقیق برای تامین برق بیشتر صنایع محقق شده‌است؛ برنامه‌ای که وزارت نیرو در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین کرده تا صنایع در زنجیره تولید با مشکل مواجه نشوند. از ابتدای سال تاکنون، میزان رشد انرژی تحویلی به صنعت فولاد نسبت به سال ۱۴۰۱، ۵/ ۷‌درصد و در مقایسه با سال۱۴۰۰، ۱/ ۱۶درصد بوده است. همچنین میزان انرژی تحویلی به صنعت فولاد از شروع طرح مدیریت مصرف تاکنون نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، ۸۴/ ۱۷‌درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، ۸۴/ ۳۱‌درصد رشد کرده است. درصد‌های ارائه شده در زمینه میزان انرژی تحویلی به صنعت فولاد نیز با وجود اینکه تابستان امسال بر اساس داده‌های سازمان جهانی هواشناسی داغ‌تر بود وژوئیه؛ داغ‌ترین ماه تاریخ لقب گرفت، موید موفقیت این برنامه است.

البته وزارت نیرو برای تامین برق صنایع انرژی بر فقط به این برنامه‌های کوتاه مدت بسنده نکرده و پیگیر اجرایی شدن سازوکار‌های پیش‌بینی‌شده در قانون و بهره گیری از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر برای حل ریشه‌ای مشکل است؛ به موجب ماده ۴ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، صنایع انرژی بر با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو مکلفند، حداقل ۹‌هزار مگاوات نیروگاه حرارتی با بازدهی حداقل ۵۵‌درصد و‌هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک تا پایان سال۱۴۰۴ از محل منابع داخلی خودشان احداث کنند. در این زمینه تاکنون برای احداث ۲‌هزار و ۶۹۴ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به صنایع بزرگ پروانه داده شده است. شرکت فولاد مبارکه در حال احداث ۶۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی است و شرکت ملی مس نیز برای احداث حدود‌هزار مگاوات نیروگاه پروانه گرفته‌است.

در پایان به نظر می‌رسد آنچه که نیاز به رمزگشایی دارد شرایط کنونی و پیش‌روی صنایع فولادی نیست، بلکه قلم فرسایی روزنامه‌های اقتصادی در زمینه اوضاع وخیم فولادی‌ها به علت قطعی برق است؛ در حالی که آمار‌های ارائه شده حکایت از رشد انرژی تحویلی به صنعت فولاد و نمود این رشد در تولید این صنعت به گواه داده‌های جهانی دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده