تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۴۰
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۱۳۶۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس مسیر خود را گم کرده است؟ / سمت و سوی بازار سهام در سایه شوک‌های اقتصادی

‌می‌متالز - بازار سهام این روز‌ها دوباره به ورطه سقوط افتاده و مسیر نزولی را طی می‌کند. کاهش قیمت دلار نیز طی روز‌های گذشته مزید بر علت شده و بورس تهران را کاهشی کرده است. در این میان ارزش و حجم معاملات نیز کاهشی است؛ اما آیا قرار است بازار به همین منوال به مسیر خود ادامه دهد؟

به گزارش می‌متالز، آن طور که کارشناسان بازار سرمایه عنوان می‌کنند، بازار سهام عموما دوره‌هایی از رونق و رکود را سپری می‌کند. این دوره‌ها بسته به شرایط سیاسی و اقتصادی، ممکن است کوتاه یا طولانی‌مدت باشد. این بار، اما به نظر می‌رسد دوره اصلاحی بازار سهام طولانی شده و هر بار شاخص کل تلاش می‌کند سطوح جدیدی را ثبت کند، شکست می‌خورد.

اگرچه شاخص کل امسال توانسته است سقف تاریخی سال ۹۹ را فتح و حتی از آن عبور کند، اما اکنون روند نزولی شدیدی را طی می‌کند و هنوز نتوانسته به شرایط باثبات و منطقی برسد. با این حال، اما کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که بورس تهران راه خود را خواهد یافت و به شرایط باثبات خواهد رسید.

بازار سرمایه راه خود را پیدا می‌کند

حسن شاهوردی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که وضعیت بازار سرمایه را چگونه می‌بینید، بیان کرد: این سوال سختی است و در بازار سرمایه هر جوابی که بدهید، برداشت متفاوتی از آن می‌شود. الآن نمی‌خواهیم بگوییم که بازار به کجا می‌رود، اما باید به عوامل زیادی توجه کنیم.

شاهوردی افزود: هم بحث گزارش‌های داخلی و عملکرد و فعالیت شرکت‌ها مطرح است که بسیار مهم است، هم اهمیت بازار‌های جهانی و بازار‌های موازی بالاست. در همین حال اهمیت مسائل سیاسی هم بالاست؛ همه این‌ها به هم گره می‌خورد و مسیر بازار را نشان می‌دهد.

وی افزود: اینکه امروز ما یک پیش بینی از بازار ارائه دهیم کار چندان درستی نیست؛ بهتر است که این کار را انجام ندهیم و بگذاریم که بازار مسیر خود را طی کند.

شرایط برای رشد شرکت‌ها مساعد است

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری امین توان آفرین ساز درباره چالش‌های پیش روی بازار نیز به بحث خوراک و حامل‌های انرژی اشاره و تاکید کرد: اگر افزایش قیمت آنچنانی در نهایت تصویب نشود و در میان نامه‌نگاری دولت و مجلس ملغی شود، وضعیت پتروشیمی‌ها و پتروپالایشی‌ها خوب خواهد بود.

شاهوردی بیان کرد: یک نکته هم مهم است که وقتی بحث سیاست می‌شود باید این را بگوییم که چه برجامی باشد و چه نباشد، بازار مسیر خود را می‌رود و در هر دو حالت رو به رشد است.

وی تاکید کرد: اینکه ما پیش‌بینی کنیم و بگوییم، اگر این اتفاق بیفتد اینگونه می‌شود و اگر نیفتد اینگونه نمی‌شود، روش صحیحی نیست؛ چرا که بحث اصلی بازار عملکرد خود شرکت‌هاست. شاهوردی افزود: یکی دیگر از بحث‌های مهم هم کامودیتی‌ها و بازار‌های جهانی است. در همین حال، مسائل داخلی هم بااهمیت است؛ ما همه چیز را برای رشد بازار مساعد می‌دانیم.

بازار سرمایه؛ راه نجات صندوق‌های بازنشستگی

محمد نظیفی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز با تاکید بر اینکه برای مدیریت ریسک، مسیری غیر از این بازار وجود ندارد، گفت: «به‌عنوان مثال، صندوق‌های بازنشستگی با بحرانی دست و پنجه نرم می‌کنند که البته محدود به ایران هم نیست و کشور‌های اتحادیه اروپا هم تا حدی با این مساله دست به گریبان هستند.»

نظیفی افزود: «ثانیا موضوعی که ما در ایران با آن مواجه هستیم این است که ارزش اسمی دارایی‌های همه صندوق‌های بازنشستگی به دلیل تورم بالای اقتصاد، دائما افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که جریان نقدی که باید تورم را در جامعه مخاطب این صندوق‌ها جبران کند، با همان نسبت رشد پیدا نمی‌کند. این وضعیت ایجاب می‌کند که از ابزار‌های بدهی استفاده شود. زیرا در پشتوانه خود یک دارایی قابل توجه دارند.»

وی ادامه داد: «به بیان دیگر، مساله‌ای که صندوق‌ها با آن دست به گریبان هستند این است که این نسبت به طور مشابه رشد نمی‌کند. یعنی ارزش دارایی‌ها بالاتر می‌رود، اما جریان نقدی و کیفیت جریان‌های نقدی آن‌ها به همان نسبت رشد نمی‌کند و برای اینکه بتوانند این را جبران کنند باید از ابزار‌های بدهی استفاده کنند؛ تامین مالی کنند و بتوانند جریان نقدی متناسب با اندازه دارایی خود را به وجود بیاورند تا نیاز مخاطب خود را برطرف کنند.»

نظیفی بیان کرد: «برای تحقق این هدف، چاره‌ای غیر از حرکت در مسیر بازار سرمایه نیست و این صندوق‌ها باید لاجرم حضور خود را در بازار سرمایه گسترش دهند. این اتفاق هم در حال رخ دادن است. صندوق بانک‌ها، سازمان تامین احتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، فولاد و دیگر صندوق‌های بازنشستگی نهاد‌هایی هستند که دارند گروه‌های مالی راه‌اندازی می‌کنند تا بتوانند از بازار سرمایه و ظرفیت‌های آن بیشتر استفاده کنند.»

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده