تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۱۹
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۳۱۴۳۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بانک مرکزی چگونه موفق به کنترل رشد نقدینگی شد؟

‌می‌متالز - برای اینکه بتوانیم نقدینگی و سپس تورم را کنترل کنیم لازم است سیاست‌های تجاری، بودجه‌ای و مالی با سیاست‌های پولی هماهنگ باشند.

به گزارش می‌متالز، حجت‌الله فرزانی؛ کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در خصوص عملکرد بانک مرکزی در چند ماه اخیر بخصوص در موضوع تلاش راهبردی این نهاد پولی در تثبیت نرخ ارز اظهار کرد: در این موضوع تردیدی نیست که عملکرد بانک مرکزی با مدیریت دکتر فرزین به عنوان سیاست‌گذار پولی در ماه‌های اخیر مطلوب بوده است؛ چرا که با اتخاذ سیاست‌های درست مانع خلق نقدینگی شده؛ بنابراین بانک مرکزی ازاین منظر مدیریت قابل توجهی داشته است.

وی در این باره توضیح داد: با توجه به عملکرد و مدیریت درست بانک مرکزی در بخش جلوگیری از خلق پول باید به این نکته مهم اشاره شود که بانک مرکزی در مقام ناظر و مدیریت نظام بانکی کشور نظارت و مدیریت خوبی بر عملکرد بانک‌ها داشته یعنی تحت عنوان مقام ناظر با همه توان خود به میدان آمده و توانسته موانع جدی در برابر خلق نقدینگی بی‌ضابطه نظام بانکی ایجاد کند؛ به همین دلیل عملکرد رئیس کل بانک مرکزی در فضای کنونی اقتصاد ایران نمره بالایی کسب می‌کند.

فرزانی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی به تنهایی قادر به مدیریت ارزی و کنترل نرخ تورم و ایجاد ثبات اقتصادی است، گفت: خیر؛ بار حل این مسائل را به صورت یک تنه نمی‌توان به بانک مرکزی محول کرد، بلکه سایر وزارتخانه‌ها و نهاد‌ها در این مسیر باید با بانک مرکزی همراه شوند تا وعده‌های مهم دولت در موضوعاتی مثل کاهش نرخ تورم و بهبود معیشت مردم محقق شود.

این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم نقدینگی و سپس تورم را کنترل کنیم لازم است سیاست‌های تجاری، بودجه‌ای و مالی با سیاست‌های پولی هماهنگ باشند؛ یعنی سیاست‌های چهارگانه عنوان شده باید با هم هماهنگ باشند و هماهنگ عمل کنند تا بانک مرکزی بتواند در بحث کنترل نقدینگی موفق شود.

وی افزود: لازم است وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت و همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور به همراه بانک مرکزی سیاست‌های هماهنگی را پیش ببرند تا از این جنبه مطمئن شویم که سیاست‌های اتخاذ شده برای کاهش نرخ تورم و ایجاد ثبات در اقتصاد هماهنگ عمل می‌کنند تا در هماهنگی ایجاد شده نقدینگی و تورم کنترل شود.

فرزانی تاکید کرد: اینکه گفته شود صرفا بانک مرکزی باید با استفاده از ابزار سیاست پولی برای ایجاد ثبات در همه عرصه‌های اقتصادی و ارزی اقدام کند و سیاست‌های انقباضی را در پیش بگیرد، اما از طرف دیگر سیاست‌های مالی و بی انضباطی پولی منجر به چاپ پول و سیاست‌های انبساطی از سوی دولت شود؛ قطعا سیاست‌های بانک مرکزی را خنثی می‌کند؛ بنابراین لازم است سیاست‌های پولی هماهنگ با سیاست‌های بودجه‌ای و تجاری باشد. در نتیجه برای ماندگاری هر چه بیشتر عملکرد مطلوب بانک مرکزی لازم است که این دستگاه‌ها با هم هماهنگ عمل کنند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده