تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۲۶
بازدید: ۲۹۸
کد خبر: ۳۱۴۷۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون خرید شرکت فولاد خوزستان:

پشتیبان تولید هستیم

می متالز - فرایند تامین در هر مجموعه صنعتی، نقش اثرگذاری در تمامی مراحل تولید بر عهده دارد.
پشتیبان تولید هستیم

به گزارش می متالز، تامین و تحویل پایدار مواد اولیه و مصرفی، قطعات و تجهیزات تولید و خرید خدمات برای سایر بخش‌ها از وظایف این حوزه به‌شمار می‌رود، همچنین مدیریت ارتباط با تأمین کنندگان اعم از داخلی و خارجی به عنوان زیربنای فرایند تأمین نیز در این مجموعه صورت می‌گیرد که عملکرد آن به ویژه در شرایط کنونی کشور و با شروع مجدد تحریم‌ها اهمیت دوچندانی یافته است.

بر همین اساس گفت‌وگویی را با محمد نادری معاون خرید شرکت فولاد خوزستان ترتیب داده‌ایم. وی که واحد خرید را پشتیبان تولید می‌داند در این گفت‌وگو تاکید کرد که شرکت فولاد خوزستان تامین تمام مواد اولیه استراتژیک مورد نیاز خود را تا پایان سال 98 برنامه ریزی کرده است. این شرکت همچنین با هدف کاهش وابستگی به بازار خارجی، بومی‌سازی قطعات و تجهیزات را در اولویت قرار داده است. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

 

اعمال مجدد تحریم‌های جهانی علیه ایران، شرکت فولاد خوزستان را با چه مشکلاتی درخصوص تامین مواد و تجهیزات وارداتی مواجه کرده است؟

شرکت فولاد خوزستان با خروج امریکا از برجام و احتمال بازگشت مجدد تحریم‌ها علیه ایران، تامین مواد اولیه و چالش‌های احتمالی در مسیر آن را در اولویت توجه قرار داد. در همین راستا ستاد مواجهه با تحریم به ریاست قائم مقام مدیرعامل از اردیبهشت سال جاری تشکیل شد که هدف آن شناسایی چالشهای احتمالی پیش روی تأمین مواد اولیه و فروش محصول و بسیج منابع به منظور چابکی در اتخاذ و اجرای راهکارهای اثربخش  برای رویارویی با این چالشها بود. براساس تصمیمات متخذه در این ستاد، مقرر شد برنامهریزی به منظور تأمین اقلام استراتژیک خارجی مورد نیاز شرکت جهت تحقق تولید تا پایان سال 98 صورت گیرد.

باید خاطرنشان ساخت که در مسیر تامین این مواد، چالش‌های متعدد  و گاهی پیش بینی نشدهای پیش روی مجموعه تامین ایجاد شد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به بروز مشکلات در ثبت سفارشات، تخصیص ارز، حمل مواد خریداری شده، انتقال پول، ترخیص کالا از گمرک و .. اشاره کرد. تغییر مداوم بخشنامه‌های داخلی، مسیر تامین مواد اولیه را بیش از پیش دشوار کرد به‌طوری که از اردیبهشت تا آذر ماه سال جاری حدود 180 مورد بخشنامه از 4 مرجع گمرک جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان امور مالیاتی کشور صادر شده است  که در مواردی این بخشنامه‌ها یکدیگر را نقض می‌کردند و درنتیجه مشکلات بسیاری برای فعالان اقتصادی فراهم  می‌آورده‌اند. با وجود تمام چالش‌های یاد شده، تیم خرید توانست با اتخاذ تصمیمات صحیح، به موقع و همچنین اجرای اثربخش  آن‌ها، بر بسیاری از مشکلات فائق آید.

 

چه چالش‌های دیگری در مسیر تامین مواد اولیه و قطعات این شرکت وجود دارد؟

همانطور که پیش از این اشاره شد، تلاطمات ارزی حاکم بر کشور به ویژه در ماه‌های اخیر (طی سال 97) تامین کالا از داخل کشور را نیز با دشواریهایی روبرو کرد؛ تفاوت نرخ ارز در بازار آزاد و بازار دولتی مانع از ارائه پیشنهاد قیمت توسط تامین کنندگان داخلی بویژه در حوزه قطعات و تجهیزات شد.

در خصوص تولید کنندگان داخلی که برخی از مواد اولیه خود را از منابع خارجی تامین  می‌کنند (مانند شرکتهای تولید کننده نسوز)، نیز چالشهایی در مسیر واردات ایجاد شد که مانع از تحویل بموقع سفارشات به فولاد خوزستان شد که این شرکت تلاش کرد به جای سخت‌گیری به این تولیدکنندگان در شرایط خاص حاکم بر کشور از توان خود برای کمک و پیشبرد فعالیت آن‌ها استفاده کند.

اعتصاب کامیون‌داران طی چند ماه نخست سال جاری نیز، تامین سنگ آهن و برخی دیگر از اقلام استراتژیک تولید شرکت فولاد خوزستان را با دشواری مواجه کرد. به ویژه که این شرکت در جنوب غربی ایران واقع شده و فاصله قابل توجهی با معادن سنگ آهن کشور دارد.

 

چه برنامه‌ای را برای کاهش وابستگی به بازار خارجی دنبال کرده‌اید؟

در شرایط کنونی حاکم بر کشور ، یکی از دغدغه های اصلی شرکت، تامین تجهیزات و قطعات است. چراکه در مواردی نبود یک قطعه حتی می‌تواند فعالیت کل خط تولید را متوقف کند. در همین راستا ستاد بومی‌سازی که از سال 72 فعالیت خود را در شرکت فولاد خوزستان آغاز کرده بود، (با خروج امریکا از برجام و بازگشت مجدد تحریمها)، فعالیت خود را جدی‌تر از گذشته دنبال کرد. (در واقع فولاد خوزستان را باید پیشرو در ساخت قطعات در داخل کشور دانست) از ابتدای سال جاری این ستاد با همکاری شرکتهای دانش بنیان ساخت 170 قلم تجهیزات پیشرفته نظیر بخشی از گیربکسها، پمپ ها، قطعات ابزاردقیق و ... را آغاز  کرده است.

توجه به این نکته ضروری  است که برای بسیاری از قطعات خط تولید وجود ندارد. تمام مراحل ساخت از جمله طراحی نقشه، ساخت قالب، مدل و ... تنها برای ساخت یک قطعه اجرایی می‌شود. همین موضوع هزینه‌های تولید را به شدت افزایش می‌دهد  البته انتخاب دیگری نیز وجود ندارد. در واقع باید اذعان کرد این دست خریدها به صرفه نیستند اما (به دلیل اطمینان از پایداری تولید)به صلاح‌ مجموعه منجر می‌شود.

 

موقعیت قرارگیری فولاد خوزستان، چه تاثیری بر عملکرد خرید این شرکت دارد؟

یکی از اصلیترین مزیت های رقابتی فولاد خوزستان مجاورت با بندر امام خمینی و دارا بودن اسکله اختصاصی است. از این اسکله در مواردی حتی به‌عنوان انبار محصولات نیز استفاده می‌شود که در شرایط فعلی ضمن اثرگذاری بر قیمت تمام شده کالاهای وارداتی، کمک شایانی به افزایش امکان ذخیره سازی اقلام اصلی  کرده است. دسترسی به خطوط حمل‌ونقل ریلی و وجود خط ریلی تا داخل کارخانه را باید از دیگر امتیازات این شرکت دانست. هر ساله حدود 8 میلیون تن بار فلزی به کارخانه وارد می‌شود. از این مقدار حدود 30 تا 40 درصد آن با حمل‌ونقل ریلی جابه‌جا می‌شود. باید خاطرنشان ساخت هزینه حمل ریلی به مراتب پایین‌تر از جابجایی از طریق جاده است. علاوه بر این در حمل از طریق راه آهن، به یکباره امکان جابجایی حجم عظیمی از مواد اولیه فراهم می‌شود. گفتنی است این خط ریلی در جریان اعتصاب کامیون‌دارن نیز کمک بسزایی به شرکت کرد. حتی این شرکت امکان استفاده از خط ریلی و اسکله اختصاصی را جهت سایر شرکت های فولادی فراهم  کرد.

 

مهمترین اقدامات انجام گرفته در فولاد خوزستان را طی دو سال اخیر چه مواردی می‌دانید؟

تملک یک معدن سنگ آهن در سنگان از مهم‌ترین اقداماتی است که توسط این شرکت اجرایی شد. درنتیجه بسیاری از چالش‌های این شرکت در تامین سنگ آهن برطرف و آرزوی دیرینه شرکت(در زمینه حضور در بالادست زنجیره ارزش) برآورده شد. این معدن در حال حاضر 30 درصد نیاز شرکت به سنگ آهن را تامین می‌کند. البته با اجرای طرح‌های توسعه امکان تامین 60 درصد نیاز شرکت از این معدن نیز فراهم خواهد شد. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که بسیاری از معادن سنگ آهن کشور، به منظور تکمیل زنجیره ارزش خود  اقدام به تاسیس واحدهای فولادسازی  کرده‌اند. درنتیجه طی سال‌های آتی و با گسترش طرحهای فولادی از ذخایر معدنشان به منظور ماده اولیه واحدهای فولادسازی بیش از پیش استفاده خواهند  کرد، لذا در این شرایط دستاورد یاد شده برای پایداری تولید فولاد خوزستان بسیار حیاتی بوده است.

اقدام مهم دیگری که در شرایط فعلی جهت تسهیل در تامین اقلام اصلی خارجی بسیار اثرگذار بود، فعال سازی و استفاده حداکثری از پتانسیل دفاتر شرکت در سایر کشورها بود که کمک بسزایی در تسهیل و تسریع در فرایند تامین بود. درنتیجه شاهد آن بودیم که خللی در مسیر تامین مواد اولیه تا به این لحظه ایجاد نشده و در مواردی حتی همکاری‌هایی با سایر شرکتها در راستای تامین کالا داشتهایم، اقدامات یاد شده با همت  مدیر عامل محترم اجرایی شده و نقش قابل توجهی در حفظ موقعیت شرکت به‌ویژه در  شرایط حساس کنونی کشور  داشته است.

عناوین برگزیده