تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۳۲
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۳۱۴۷۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در پیش نشست تخصصی «چالش‌ها و فرصت‌های تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب و کار‌های کوچک و متوسط از طریق بازار سرمایه» مطرح شد؛

نقش پررنگ بازار سرمایه در تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان

‌می‌متالز - در این نشست به ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب و کار‌های کوچک و متوسط و چالش‌های این حوزه پرداخته خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، امروز، ۳۰ مرداد نشستی در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور ندا بشیری معاون خدمات مالی تامین سرمایه تمدن، سید مهدی المهدی سرپرست معاونت توسعه بازار شرکت فرابورس، مهسا قربانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سپهر یوم برگزار شد.

مهسا قربانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سپهر یوم در این نشست با اشاره به چالش‌های تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: شرکت‌ها می‌تواند اقتصاد کشور را از وابستگی به درآمد‌های غیرمولد نجات بدهد و می‌توانند ما را از وابستگی به انواع فناوری‌ها رها کنند.

وی افزود: اقتصاد دانش بنیان با خلق دانش و تسهیل و انتشار و کاربردی‌سازی آن شناخته می‌شود، وقتی می‌گوییم یک شرکت دانش بنیان است آن را بر gdp تفسیم کنیم، ما در حال حرکت به این سمت هستیم که شرکت‌های دانش بنیان سهم یک تا دو درصدی در اقتصاد داشته باشد.

قربانی گفت: تا کنون شرکت دانش بنیانی نداشته‌ایم که بتواند نقش یک یا دو درصدی در gdp داشته باشد.

وی اضافه کرد: ۷۵ درصد تولید ناخالص کشور انگلیس توسط شرکت‌های فناوری محور صورت می‌گیرد! یکی از سیاست‌های قابل توجه در بحث دانش بنیان، اصل ۴۴ است.

وی افزود: دارایی فکری در دانش بنیان‌ها شامل شرکت‌های دانش بنیان براساس طرح‌های صنعتی، اختراع، حق انحصاری اثر، علائم تجاری است.

قربانی اظهار کرد: اخیرا دستورالعملی را تصویب کردند که کارشناسان رسمی دادگستری، دارایی‌هایی شرکت‌های دانش بنیان را ارزش گذاری کنند و شرکت‌ها بتوانند از آن‌ها به عنوان وثیقه جهت تامین مالی بهره گیرند.

وی ضمن تاکید بر وجود چالش‌هایی پیش روی تامین دانش‌بنیان‌ها گفت: از چالش‌های تامین مالی دانش بنیان‌ها می‌توان به منابع مالی محدود، دسترسی سخت به اطلاعات شفاف مالی و غیر مالی شرکت‌های دانش بنیان، حمایت‌های اندک مالی از شرکت‌های دانش بنیان، هزینه اجاره بالا، فقدان منابع منابع مالی مستقل داخلی و. اشاره کرد. ضمن اینکه دارایی‌های شرکت‌های دانش بنیان عمدتا به سبب نامشهود بودن از نقدینگی پایینی برخوردار هستند.

قربانی ادامه داد: از جمله این چالش‌ها وابستگی به منابع مالی ارگان‌های دولتی و نیمه دولتی است. سیستم بانکی کشور پاسخگوی این حجم از نیاز تامین‌مالی شرکت‌های دانش‌بنیان نیست و اینجاست که نقش پر رنگ بازار سرمایه مشهود است.

وی گفت: از جمله ظرفیت‌های بسیار خوب بازار سرمایه که از آن بهره‌مند بودیم؛ صندوق سرمایه‌گذاری خطر پذیر، ابزار تامین مالی جمعی، صندوق‌های پروژه و شرکت‌های سهامی عام پروژه که به توسعه و تامین‌مالی شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کنند. اما جای خالی یک ابزار و یا صندوق ضمانت برای شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه خالی است و همچنین اوراقی برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه نداریم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده