تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۳۸
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۳۱۴۹۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بومی‌سازی دستگاه حفاری مغزه‌گیری تمام هیدرولیک برای نخستین بار در کشور

‌می‌متالز - سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت آذرشهر از بومی‌سازی تکنولوژی ساخت دستگاه حفاری مغزه‌گیری تمام هیدرولیک معدن برای نخستین بار در کشور توسط یک شرکت خصوصی در این شهرستان خبر داد و گفت: یکی از روش‌های حفاری ژئوتکنیک فرآیند مغزه‌گیری است که با استفاده از دستگاه حفاری مغزه‌گیری هیدرولیک انجام می‌شود که خوشبختانه صنعتگران توانمندمان موفق به بومی سازی این تکنولوژی شده اند.

به گزارش می‌متالز، اکبر قربانی روز چهارشنبه یکم شهریور در حاشیه بازدید از شرکت تولید کننده دستگاه حفاری مغزه‌گیری تمام هیدرولیک، افزود: تکنولوژی ساخت این دستگاه‌ها تنها در انحصار کشور‌های آمریکا، کانادا، استرالیا، سوئد، ترکیه و چین است که از این پس ایران نیز صاحب این توانمندی خواهد بود.

وی با بیان این که از دستگاه‌های مغزه گیری در نمونه برداری از لایه‌های زیرسطحی زمین استفاده می‌شود، ادامه داد: لایه‌های زیر سطحی زمین در واقع شامل سنگ و توده خاک است که برای شناسایی، آنالیز و بررسی سنگ و خاک، این روش با استفاده از دستگاه حفاری هیدرولیک کاربرد زیادی است.

قربانی گفت: به طور کلی نمونه‌های حاصله از روش مغزه گیری با استفاده از دستگاه حفاری مغزه گیری هیدرولیک شامل دو شکل پودری و میله‌ای است.

وی اضافه کرد: با توجه به فرسودگی ناوگان دستگاه‌های حفاری مغزه گیری کشور و نیاز مبرم معادن به این دستگاه، این شرکت به منظور جلوگیری از خروج ارز و پاسخ به نیاز بخش اکتشافات معادن، اقدام به احداث واحد تولید دستگاه‌های حفاری مغزه گیری تمام هیدرولیک با قابلیت حفاری تا عمق ۲۰۰۰ متر با شراکت شرکت ترکیه‌ای کرده است.

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت آذرشهر با اشاره به اهمیت بومی سازی تکنولوژی‌های پیشرفته در استان افزود: با توجه به تحولاتی که در بخش معدن ایجاد شده تامین زیرساخت‌ها و ماشین آلات مورد نیاز معادن یکی از ضروریات در این بخش است که بومی سازی این تجهیزات موجب توسعه روزافزون در این حوزه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده