تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۳۳
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۳۱۶۰۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ساخت نمونه اولیه "دامپتراک‌" خودرانِ ایرانی توسط مُحققان دانشگاه صنعتی اصفهان

‌می‌متالز - مُحققان دانشگاه صنعتی اصفهان برای نخستین بار در کشور موفق به طراحی و ساخت نمونه اولیه "دامپتراک‌" بدون راننده در مقیاس تحقیقاتی و کوچک شدند که در صنایع معدنی کاربرد دارد.

به گزارش می‌متالز، "دامپتراک" کامیون یا کُمپرسی عظیمی است که در معادن و صنایع سنگین برای جابه‌جایی و انتقال مواد استخراج شده معدنی یا در تولید صنایع استفاده می‌شود.

روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان روز جمعه به نقل از عضو هیات علمی دانشکده مهندسی معدن این مرکز علمی اعلام کرد: این دانشگاه با سرمایه‌گذاری امور تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه در حال توسعه و راه‌اندازی فناوری ساخت دامپتراک‌های خودران برای نخستین بار در ایران است.

سیدهادی حسینی با اشاره به اهمیت این طرح ملی افزود: در پایان این طرح که در زمان حاضر بیش از ۵۵ درصد پیشرفت دارد، ایران به عنوان هفتمین کشور دنیا به فناوری پیچیده و راهبردی دامپ‌تراک‌های خودران بطور کامل دست پیدا خواهد کرد.

وی هدف از این فناوری را کنترل دقیق و برخط (آنلاین) ماشین‌آلات و سیستم‌های تولید در معدن بصورت هوشمند و بدون دخالت انسان اعلام کرد و گفت: اجرای این طرح، انقلابی در تولید معادن کشور بوجود خواهد آورد و شرکت‌های بزرگ معدنی کشور را در رسیدن به سطوح تولید در مقیاس جهانی یاری می‌کند.

به گفته وی، با پیاده‌سازی این فناوری در کشور ضمن افزایش ساعت کار معادن به ۲۳ ساعت در روز، مصرف سوخت، آلودگی محیط زیستی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری، کاهش و بهره‌وری عملیات استخراج افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به همکاری بیش از ۳۰ تَن از اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده‌های مهندسی معدن، برق و کامپیوتر و مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان برای اجرای این طرح، اظهار امیدواری کرد که "دامپتراک‌" خودران ایرانی تا ۱۰ ماه آینده به بهره‌برداری کامل برسد.

حسینی تصریح کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان بعنوان مُجری این ابرپروژه ملی کشور پرچمدار هوشمندسازی معادن شده و اجرای این طرح مورد حمایت ملی قرار گرفته است.

وی اصلی‌ترین نیاز اجرای این طرح را زیرساخت‌های اَمن و پُرسرعت شبکه دانست و خاطرنشان کرد: ساخت دوقلوی دیجیتالی معدن سرچشمه یک طرح مهم در دانشگاه صنعتی اصفهان است که ۱۴ شرکت دانش‌بنیان در تهیه قطعات، ساخت و پیاده‌سازی فناوری مشارکت داشتند و اکنون به محققان این امکان را می‌دهد تا کلیه فرایند‌های معدنی، ابزار و ماشین‌آلات را در یک محیط شبیه‌سازی‌شده دقیق، اجرا کنند.

بر اساس این گزارش، نخستین نمونه کوچک مقیاس از خودرو غول پیکر معدنی (دامپ‌تراک) که به اپراتور نیاز ندارد، در غرفه دانشگاه صنعتی اصفهان در دومین همایش و نمایشگاه "معدن‌کاری دیجیتال" به نمایش گذاشته شد.

این نمایشگاه از هفتم تا نهم شهریور جاری در تهران برگزار شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اصفهان

عناوین برگزیده