تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۴
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۳۱۵۰۹۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
دبیر انجمن سنگ آهن ایران در پنل تخصصی نمایشگاه متالکس عنوان کرد؛

لزوم تقویت زیرساخت‌های انرژی و حمل و نقل برای تقویت صنعت فولاد کشور

‌می‌متالز - دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: امروز صنعت فولاد کشور با چالش‌های مختلف در زمینه تأمین سنگ آهن، انرژی و حمل و نقل روبرو است و باید این چالش‌ها با سرمایه‌گذاری مرتفع شوند.

به گزارش می‌متالز، پنل تخصصی رفع محدودیت‌ها در مسیر تولید و تجارت پایدار زنجیره فولاد در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه متالکس برگزار شد.

سعید عسکرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران در این پنل اظهار کرد: موضوع سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد امروز یکی از چالش‌های مهم امروز این صنعت است. تأمین گاز فولادسازان امروز نیز با چالش مواجه است و مصارف خانگی امروز بسیار در این زمینه صنعت را تهدید می‌کند.

وی گفت: مصرف انرژی خانوار باید امروز اصلاح شود و در همین زمینه قطعی گاز نیز بار‌ها پیشنهاد شده که قطعی کارخانه‌های تولید اسفنجی، آخرین قسمت از محدودیت برای صنعت کشور باشد تا صنعت فولاد دچار مشکل می‌شود، ولی این اتفاق نیافتاد و طبق برنامه محدودیت‌ها اعمال شد و صنعت فولاد با کمبود آهن اسفنجی مواجه شد.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران افزود: اگر بخواهیم مشکلات زنجیره فولاد در کشور حل شود باید فرایند‌ها طوری تنظیم شود که قیمت سنگ آهن حقیقی شود تا زنجیره فولاد از این بن‌بست در بیاید و انجمن تولیدکنندگان فولاد و انجمن سنگ آهن در این زمینه آماده همکاری برای حل مشکلات هستند.

وی خاطر نشان کرد: برای حل مشکلات بخش معدن باید در زمینه معادن عمیق، معادن کوچک، اکتشاف، استخراج و فراوری منابع موجود تمرکز کنیم، چون سرمایه‌گذاری خارجی و معدن‌کاری فراسرزمینی با چالش‌هایی نظیر مشکلات سرمایه‌گذاری خارجی مواجه است.

عسکرزاده تصریح کرد: باید امروز چالش‌های موجود در همه زمینه‌ها را تبدیل به فرصت کنیم و با پایین آوردن ریسک‌ها بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های جدیدی را در صنعت فولاد کشور انجام دهیم تا مشکلات موجود حل شده و این صنعت دوباره به ریل خودش بازگردد. حکمرانی در این زمینه نیز بسیار مهم است و باید یک مسوول با سفارش و برنامه‌ریزی برای تولید محصول به صادرات و رفع نیاز داخل بپردازد.

وی تأکید کرد: پیشنهاد می‌شود به جای ایجاد ظرفیت‌های جدید، ظرفیت‌های موجود غیرفعال و فعال در قالب خرید سهام ایجاد و تکمیل شود تا منابع بیشتری صرف توسعه نامتوازن صنعت فولاد نشود. در زمینه زیرساخت‌ها نیز کشور نیازمند سرمایه‌گذاری است و به طور مثال امروز کشور نیازمند بسترسازی برای صادرات است؛ بستر‌هایی نظیر بنادر و توسعه سیستم‌های حمل و نقل تا کشور بتواند اتفاقات خوبی را برای این صنعت رقم بزند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده